Comisia Europeană vrea AUTOSTRADĂ MARITIMĂ până în portul Constanța. Brian Simpson: “Răspunsul este la autoritățile române”

Comisia Europeană vrea AUTOSTRADĂ MARITIMĂ până în portul Constanța. Brian Simpson: “Răspunsul este la autoritățile române”

Reprezentantul Comisiei Europene, Brian Simpson, coordonatorul conceptului Motorways of the Sea, a discutat la Constanța cu reprezentanții Administrației Portului și cu primarul Decebal Făgădău, purtându-se discuții de principiu pentru finanțarea a cel puțin două proiecte. Un terminal de gaz lichefiat în portul Constanța și modernizarea și remotorizarea cu celor două ferryboturi românești care vor asigura astfel în Marea Neagră, transportul de mărfuri prin porturile georgiene cu noul Drum al Mătăsii și coridorul Transcaspian.

Emisarul european s-a văzut cu oficiali din Ministerul Tranporturilor și cu conducerea Administrației Porturilor Maritime Constanța. S-a discutat, în principal, despre proiectele privind conexiunea între porturi și alte moduri de transport, calea ferată sau rutier, astfel încât, folosindu-se porturile maritime să se poată oferi mai multe posibilități de transport pentru marfă. Cu acest prilej directorul general al portului Constanța, Dan Nicolae Tivilichi  i-a prezentat lui Brian Simpson proiectele pe care administrația portuară le pregătește pentru accesarea de fonduri europene în domeniul transporturilor. “Vrem să  construim în portul Constanța un terminal de L&G in zona fluvio maritimă iar o altă investiție înseamnă modernizarea celor două ferryboaturi care aparțin CFR Marfă, proiecte în valoare de zeci de milioane de euro”,  a explicat Tivilichi.

Detaliile au fost oferite chiar de directorul general al CFR Marfă,  Mihuț Crăciun. “În utimele 5-6 uni de zile am avut foarte multe întâlniri multiple cu țările care sunt parte a coridoarelor europene care fac parte din noul Drum al Mătăsii și Coridorul Transcaspian, adică Iran, Kazahstan, Azerbaijan, Georgia. Toate acestea se vor concentra într-un trafic care va sosi peste Marea Neagră din porturile georgiene în portul Constanța, cu dublu sens către Europa de Vest, Germania, și retur. Acest trafic poate genera cel puțin un volum dublu de marfă și containere pe an ce vor tranzita Constanța și vor lua drumul Europei, atât pe care ferată cât și pe cale fluvială”.

CFR Marfă deține în proprietate două nave ferryboat, Eforie și Mangalia, ancorate de ani de zile în portul Constanța Sud- Agigea. Potrivit lui Mihuț Crăciun, “navele intră într-un proiect pilot de modernizare și remotorizare pentru a satisface această nevoie de transport ferry peste Marea Neagă și a asigura necesarul volumului de marfă. În paralel, în mod unitar ne vom gând, mai departe, și la o posibilă remotorizare a locomotivelor Diesel și modernizarea transportului pe calea ferată tot pe sistem L&G”. Este pentru prima dată în lume când, potrivit oficialilor portuari, “se încearcă montarea unor motoare cu gaz lichefiat pe niște nave tip ferryboat care să asigure legătura între două porturi”.

Conceptul de "Motorways of the Sea" a fost introdus în politica europeană de transport încă din 2001. Comisia Europeană a propus dezvoltarea "autostrăzilor maritime" ca o alternativă la transportului terestru, care să fie parte a rețelei transeuropeană de transport, iar dezvoltarea lor să fie finanțată cu fonduri europene. Coordonatorul "Motorways of the Sea", Brian Simpson,  a explicat că pe transportul maritim, este “acoperită” toată Europa. “Am remarcat însă că nu se intâmplă nimic în Marea Neagră. Este asemenea unei găuri. E o chestiune la care nu eu trebuie să răspund ci autoritățile române, întrebați Bucureștiul”,  a răspuns, pentru EVZ, Brian Simpson.