Bogdan Aurescu> Statele Asiei Centrale sunt interesate să aibă Portul Constanţa ca poartă spre Europa
- Ionel Stoica
- 17 octombrie 2014, 14:39
Bogdan Aurescu, secretarul de stat din Ministerul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, a declarat, pentru AGERPRES, cu ocazia inaugurării noii linii maritime comerciale de pe Marea Neagră care face legătura între România, Georgia şi Ucraina, că acest moment este unul foarte important, în condiţiile în care anul trecut ţara noastră a avut cu cele două state vecine schimburi comerciale de aproape 2,5 miliarde de dolari.
"Lansarea noii linii maritime între România şi Georgia este un moment foarte important pentru care s-au depus mari eforturi şi pentru care s-a lucrat foarte mult timp. Au mai existat după cum este ştiut încercări de a crea această conexiune între România şi Georgia, peste Marea Neagră, dar sperăm că de această data va fi un proiect durabil. Este foarte important momentul pentru că astfel potenţăm, zic eu, într-un mod exponenţial, schimburile economice bilaterale, cu Georgia, care oricum este principalul nostru partener economic din Caucazul de Sud, cu schimburi cifrate anul trecut la peste 420 milioane USD. În egală măsură acest moment este important pentru schimburile comerciale cu Ucraina, care anul trecut au ajuns la aproape 2 miliarde USD, dar sigur că această linie de ferryboat între cele trei ţări va contribui şi mai mult la întărirea legăturilor economice şi comerciale", a afirmat Aurescu, pentru www.agerpres.ro.
- El a adăugat că este fără îndoială şi un impact mai larg, la nivel regional, în zona Asiei Centrale, unde sunt mai multe ţări interesate să folosească Portul Constanţa ca poartă spre Europa. "Există fără îndoială şi un impact mai larg, la nivel regional, pentru că există potenţialul extinderii acestei conexiuni de ferryboat dincolo de cea ce înseamnă relaţia România-Georgia-Ucraina, ca o conexiune între Marea Neagră şi Caspica, cu potenţial pentru exportul de mărfuri între Caucazul de sud, Asia centrală, Europa centrală şi de vest, prin implicarea şi altor state precum Azerbaidjan, Armenia, Turkmenistan - partenerul nostru în proiectul Coridorului de transport de mărfuri între Marea Neagră şi Marea Caspică. Statele din Asia centrală, precum Kazahstan şi Uzbekistan, sunt interesate să aibă România şi Portul Constanţa ca poartă spre Europa, şi în acest sens discutam recent cu ambasadorul Republicii Kazahstan la Bucureşti şi cu preşedintele Comisiei de politică externă al Parlamentului Uzbek, despre interesul pe care aceste state îl au pentru dezvoltarea acestui coridor de transport de mărfuri. Iată că avem un potenţial deosebit în faţă, cu posibilitatea de extindere către China", a evidenţiat secretarul de stat, pentru Agerpres.ro.
Oficialul MAE a menţionat că acest proiect are şi un impact politic important, în contextul problemelor dintre Federaţia Rusă şi Ucraina. "Regiunea Mării Negre este o zonă cu o situaţie de securitate deosebită generată de intervenţia Rusiei în Ucraina, cu încălcarea dreptului internaţional, ceea ce a dus la stricarea balanţei de securitate în Marea Neagră. Un astfel de proiect creat de trei state riverane vecine nu face decât să demonstreze că atunci când statele doresc să coopereze într-un spirit deschis, se pot realiza proiecte constructive, precum acesta al liniei maritime de ferryboat inaugurate acum", a afirmat Aurescu.
- Revenind la relaţiile cu Georgia şi Ucraina, secretarul de stat în MAE a subliniat că ambele ţări au semnat recent acordurile de asociere şi de liber schimb cu Uniunea Europeană, care va facilita reuşita legăturii de ferryboat, spre deosebire de alte încercări nereuşite de conectare a Constanţei cu alte porturi de la Marea Neagră. "Şi din acest punct de vedere, este extrem de important că Georgia a început de la 1 octombrie aplicarea provizorie a acordului de liber schimb cu UE. Cred eu că această circumstanţă, care este diferită faţă de momentele trecute, va ajuta şi va facilita reuşita acestui proiect. În altă ordine de idei sunt şi raţiuni economice care demonstrează că este profitabil, mai degrabă, să transporţi mărfuri spre şi dinspre Georgia şi Caucaz sau Asia centrală, peste mare, prin Constanţa, decât dinspre Turcia, care la urma urmei este legată de Europa şi prin alte rute de transport decât prin Portul Constanţa. Dar sigur că realitatea şi practica vor dovedi dacă această linie navală de conexiune peste Marea Neagră este şi va fi un proiect de succes. Noi, evident sperăm pentru un succes !", a mai spus Aurescu.
Linia maritimă Constanţa-Batumi-Ilyichevsk, a cărei inaugurare a avut loc joi la Constanţa, este operată de companiile Romcargo Maritim şi Ukrferry LLC. Este deservită de nava tip ferryboat/Ro-Ro "Greifswald" 7.971 tdw, are o capacitate de transport de 90 de autotrenuri cu marfă, de până la 16 m lungime, sau 103 vagoane de tren, ori 750 de autoturisme, nava dispunând şi de cabine pentru transportul a 150 de pasageri.
Feribotul va pleca din Constanţa, în fiecare zi de joi, la ora 23,59, urmând să ajungă la Batumi, duminica, la ora 7,00, după care seara, la ora 21,00 va părăsi portul pentru a se îndrepta către Ilyichevsk (Ucraina), în funcţie de partidele de marfă angajate de navlositori. Nava va ajunge miercurea, la orele 7,00, din Portul Ilyicevsk şi va părăsi portul la orele 21,00, urmând ca joia, la orele 16,00, să ajungă din nou la Constanţa.
La început, linia va fi operabilă doar în varianta de transport auto (Ro-Ro), urmând ca în perioada următoare să fie disponibilă şi pentru transportul feroviar, după adaptarea ecartamentelor din terminalele feroviare din portul georgian şi ucrainean