Americanii au câștigat competiția cu nemții pentru producerea de transportoare blindate în România

Americanii au câștigat competiția cu nemții pentru producerea de transportoare blindate în România

Transportoarele Piranha vor fi fabricate la București, programul cu Rheinmettall de la Moreni fi ind dat uitării

Premierul Mihai Tudose a participat, ieri, la ceremonia de semnare a Acordului de colaborare Uzina Mecanică București și compania americană General Dynamics, care deține uzina producătorului elvețian de transportoare blindate Mowag. Acordul prevede constituirea unei societăți mixte care să producă vehicule blindate pentru Armata României.

La întoarcerea din recenta vizită pe care a făcut-o în SUA, ministrul Apărării, Mihai Fifor, a anunțat că până la sfârșitul anului România va încheia, cu firma americană cu General Dynamics, contractul de achiziție pentru transportoare blindate 8x8 Mowag Piranha, programul fiind purtător de offset. El a ținut să precizeze că programul „înseamnă retehnologizarea Uzinei Mecanice București și producerea în România de transportoare blindate Piranha 5”. Statul român va achiziționa 227 de astfel de transportoare, iar primele 30 vor fi fabricate în Elveția.

Deodată, după vizita în SUA, din discursul public al ministrului Apărării și al oficialilor care se ocupă cu înzestrarea Armatei a dispă- rut tema producerii la Moreni, împreună cu firma germana Rheinmetall, a transportoarelor de tip Agilis. De altfel, chiar înainte de declarațiile lui Fifor au circulat zvonuri că negocierile cu Rheinmetall au eșuat. Însă, reprezentanții companiei germane au susținut că programul RheinmetallMoreni este pe drumul cel bun.

Un „proiect strategic” uitat

Programul cu Rheinmetall a fost demarat de guvernul Cioloș și prevedea construirea la Moreni a unui număr de peste 600 de blindate 8X8. După venirea la putere a coaliției PSD-ALDE s-a vorbit că noul guvern ar prefera transportoarele Piranha în locul celor ce urmau să fie produse la Moreni. În luna iunie, uzina din Moreni și Rheinmetall au înființat societatea mixtă româno-germană „Romanian Military Vehicle Systems”, iar premierul Tudose califica parteneriatul româno-german drept un „proiect strategic”. Dar, pe 4 august, ministrul Apărării, Adrian Țuțuianu, s-a întâlnit cu o delegație a companiei General Dynamics, iar în timpul discuțiilor s-a evidențiat faptul că, pentru minister, realizarea și producerea în România a transportorului blindat pentru trupe reprezintă un interes esențial de securitate. „În timpul discuțiilor a fost prezentat faptul că transportorul blindat pentru trupe 8x8 figurează pe lista celor opt programe strategice asumate de către Armată drept programe majore de înzestrare”, se arăta înt-un comunicat al MApN.

Parlamentul a aprobat achiziția a doar 94 de transportoare

Pe 1 august, CSAT aprobase Planul de înzestrare a Armatei României pentru perioada 2017 - 2026, după ce fusese retras de pe ordinea de zi a ședinței CSAT din 4 iulie, întrucât nu fusese adaptat la prevederile Acordului politic național de alocare a 2% din PIB pentru Apă- rare. În luna mai, Parlamentul a aprobat inițierea procedurilor de atribuire a contractelor aferente pentru opt programe de înzestrare, care depășesc 100 de milioane de euro fiecare. Ministrul Apărării, Gabriel Leș, a trimis, la începutul lunii aprilie, Parlamentului o scrisoare prin care cerea aprobarea unui memorandum privind demararea achizițiilor într-o serie de programe de înzestrare cu armamente și echipamente, care fusese deja adoptat în Guvern. În memorandum se prevedea achiziția a doar 94 de transportoare blindate dintr-un total de 657 de câte are nevoie Armata.