Cum a fost produs monstrul DAC 120. Nicolae Ceaușescu a vrut cel mai puternic camion

Cum a fost produs monstrul DAC 120. Nicolae Ceaușescu a vrut cel mai puternic camion Nicolae Ceaușescu. Sursa foto: Arhiva EVZ

Nicolae Ceaușescu a cerut să se contruiască un camion care poate duce o încărcătură de 120 de tone la un singur transport. Acesta a fost produs la Întreprinderea de Autocamioane Brașov începând din 1988 și până în 1990.

Nicolae Ceaușescu a cerut producerea unui camion colosal, care să poată duce în benă o încărcătură de 120 de tone la un singur transport. Este vorba despre monstrul DAC 120 DE, construit la Întreprinderea de Autocamioane Brașov începând din 1988 și până în 1990.

O singură anvelopă marca Michelin a costat 10.000 de dolari, iar inginerul Adrian Novac a explicat cum a fost construit camionul dorit de Nicolae Ceaușescu. „Un astfel de cauciuc n-avea voie să se spargă decât dacă vreun buldo-excavator intra accidental cu cupa în el”, explica inginerul.

Colosul DAC 120 DE cântărea 90 de tone și avea o înălțime de 5,4 metri, aproape cât un bloc cu două etaje. Propulsată de 2 motoare electrice alimentate de un generator diesel, utilajul avea o capacitate de transport de 120 tone. Cabina era amplasată la 2,5 metri de sol, iar operatorul ajungea acolo urcând pe o scară cu balustradă.

Ne puteți urmări și pe Google News

Inginerul a povestit că fostul președinte Nicolae Ceaușescu era să cadă din camion pentru că nu a coborât corect. „La coborâre, el nu s-a dat jos cu spatele pe scara aceea, cum se procedează pe utilaje. Ci s-a dat jos cu fața, ca la el la vilă, și era să cadă-n fund!” Bena avea un volum de 35 m3. „Când ploua, se strângea apă în benă, ziceai că-i bazin de înot”, spunea Novac.

Cum funcționa camionul uriaș

Acest camion avea propulsie electrică, un sistem dezvoltat de Electroputere Craiova. Două motoare electrice, amplasate pe puntea spate, dezvoltau 520 de cai putere fiecare. Un generator diesel de 1200 de volți furniza curentul electric necesar camionului. Generatorul era alimentat de două rezervoare de câte 1600 de litri fiecare. Cu aceste rezervoare pline, camionul funcționa o săptămână, 24 de ore din 24, fără oprire. Viteza camionului era de 70 km/h atunci când era gol și de 55 km/h când era încărcat.

Inginerul a mai spus că oamenii se speriau de camionul lui Ceaușescu. „Când ne vedeau, oamenii își făceau cruce și coborau din troleibuze, ținându-se după noi cu alai”, povestește Novac. Mamutul electric era echipat cu două pedale pentru frânare: o pedală de siguranță, la apăsarea căreia, roțile se blocau complet, și o pedală pentru frânare dinamică.

Aceste camioane au fost vândute în străinătate pentru că erau de trei ori mai ieftine decât cele americane, potrivit bizbrasov.