România va profita de finanţarea europeană, astfel încât să fie reabilitate toate traseele importante de cale ferată, a promis Orban la ceremonia de semnare a contractului de reabilitare a liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulaţia cu viteza maximă de 160 km/h, secţiunea Braşov – Sighişoara, subsecţiunea 2 Apaţa – Caţa, de la Ministerul Transporturilor.

„Odată cu semnarea acestui tronson, practic avem semnate contractele de construcţie pe toate tronsoanele de cale ferată de pe principalul coridor pan-european, legătura dintre Braşov şi Curtici. Din Coridorul IV pan-european, de la Constanţa până la Curtici, a mai rămas un singur tronson care urmează să fie construit, este vorba de tronsonul Predeal – Braşov. În rest toate tronsoanele fie au fost finalizate, fie sunt în curs de construcţie, aici fiind vorba de o modernizare a căii ferate la standarde europene, permiţând viteze de deplasare de până 160 de km/h pentru transportul de persoane şi de până la 120 de km/h pentru transportul de marfă, pe linie dublă, electrificată”, a spus Orban.

„Vom profita de finanţările masive de care va beneficia România în următoarea perioadă şi obiectivul nostru este să reabilităm toate traseele importante de cale ferată”, a precizat premierul, adăugând că, în ceea ce priveşte traseul de cale ferată de pe Coridorul IX pan-european, de la Ploieşti până la graniţa de est, există deja contracte pentru realizarea documentaţiilor tehnico-economice pentru toate tronsoanele.

„Le vom introduce pe exerciţiul financiar multianual, pentru că există la nivel european o prioritizare în ceea ce priveşte strategia de transport, transportul pe calea ferată fiiind considerat un transport prioritar deoarece conferă siguranţă, viteză şi este prietenos cu mediul. De asemenea, pe tronsonul de cale ferată Bucureşti – Craiova – Turnu Severin – Caransebeş – Timişoara – Arad, cu excepţia tronsonului Bucureşti – Craiova, suntem în fază de eliberare a documentaţiilor tehnico-economice pe toate tronsoanele, de la Craiova înspre graniţa de vest, iar cele mai avansate tronsoane urmează să fie finanţate în cadrul facilităţii de Rezilienţă şi recuperare. De asemenea, toată această parte de cale ferată va ajunge să fie modernizată la standardele pe care ni le dorim”, a mai spus Orban.

În procedură de licitaţie, după aprobarea documentaţiilor tehnico-economice, pentru semnarea contractului de proiectare şi construcţie, se fală și tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, care va fi modernizat şi electrificat.

„Semnul impotenţei guvernărilor de până astăzi este Podul de la Grădiştea, care a fost distrus de inundaţii, dacă ţin bine minte în 2006, şi care nu a fost reparat nici până astăzi. Avem în vedere reconstrucţia Podului de la Grădiştea, sigur, pe un nou traseu, care a fost rezultat în urma documentaţiilor tehnico-economice, astfel încât să asigurăm legătura directă între Giurgiu şi Bucureşti. Sigur, sper, în cadrul acestui exerciţiu financiar, CFR SA să ajungă să fie dotat cu trenuri tehnologice, astfel încât să avem capacitatea să facem refacţia pe trasee care nu sunt neapărat pe coridoarele de transport feroviar. Cert este că dezvoltarea infrastructurii feroviare reprezintă o prioritate pentru noi, iar calea ferată trebuie să redevină ceea ce a fost, un suport al dezvoltării economice, aşa cum sunt toate celelalte investiţii în infrastructură”, a încheiat prim-ministrul.