La cooperativa „La Juanita” din satul Los Palacios, la 100 km vest de capitala Havana, campania de însămânțare a început din septembrie. Dar, în locul mașinilor agricole sunt folosiți caii și boii.

Dimineața, șapte perechi de boi, împrumutați de vecini, ajung la fermă pentru a se alătura celorlalți și pentru a pregăti un hectar și jumătate de pământ, unde va fi semănat tutunul, produsul principal pentru export.

Alfredo Reynoso, directorul întreprinderii de stat Cubaquivir, care ajută cele 12 cooperative agricole din Los Palacios, afirmă că, din cauza unei mecanizări insuficiente a agriculturii cubaneze, tracțiunea animală se folosea și înainte.

Dar, „din cauza restricțiilor de combustibil în toată țara, a fost necesară folosirea intensivă a animalelor”. În Los Palacios, va fi necesară munca pe 1200 de hectare de teren folosindu-se numai tracțiunea animală.

De luni de zile, Cuba este în penurie de combustibil. Sancțiunile americane împotriva navelor care transportă petrol din Venezuela, principalul furnizor al insulei socialiste, au obligat țara să funcționeze cu doar 30% din nevoile sale de carburant, scrie AFP.

Dacă în marile orașe se formează cozi uriașe la benzinării, la țară singura soluție sunt animalele.

Partidul: mizați pe tracțiunea 4×4 animală

În Los Palacios, din caza crizei de carburanți, pe care autoritățile o califică drept „conjuncturală”, Cubaquivir nu a primit în noiembrie decât 26% din cei 80.000 de litri de carburant furnizat în fiecare lună de stat.

Jorge Luis La Guardia, președintele unei cooperative agricole locale, afirmă că „100% din transportul alimentelor de la țărani la locuitori se face cu căruța sau șareta.

La fel ca în perioada gravei crize economice din anii 1990, chiar guvernul de la Havana i-a incitat pe cubanezi să „mizeze pe tracțiunea animală” pentru a compensa lipsa de carburanți.

Dar, cu numai 780 de perechi de boi în Los Palacios, este insuficient ca agricultorii să răspundă directivelor revoluționare de la centru. În Cuba mai există doar 195.000 de animale pentru aceste sarcini, față de 200.000 în 1990.

Vise agricole: tractorul

Cântărind fiecare 600 kg, boii Montezuelo și Pasajero ascultă de Heriberto Piloto. „Tehnica este să te trezești devreme și, la orele 10-11, să dezlegi boii de la car, să le dai să mănânce și apoi, după amiaza, să-i înjugi iar”, detaliază Heriberto.

Pentru a „dresa un bou pentru această muncă”, este nevoie de „aproximativ șase luni”, spune țăranul. estimând că trebuie încurajată această „tradiție centenară” de a folosi animalele pe parcele mici, inclusiv după rezolvarea problemei combustibilului.

„Un tractor? Am dori cu toții să avem unul, dar este imposibil”, adaugă el resemnat.

Căruțele înlocuiesc transportul public

La 1000 km est de Los Palacios, interminabile drumuri în linie dreaptă sunt flancate de câmpuri de trestie de zahăr. Aici, boii Dragau și Abre Campo trag o căruță condusă de Felix Betancourt.

Transportă mâncarea pentru muncitorii agricoli cu căruța pentru că motorină „nu mai este”. „Carburantul animalelor este iarba, așa că noaptea le dau să mănânce, îi las să doarmă iar dimineața pornim la ora 5.30”, spune Felix.

Nu departe, în Bayamo, căruțele trase de cai, de obicei o atracție turistică, sunt acum esențiale în transportul public local. Ele sunt folosite și la strângerea gunoaielor.

Te-ar putea interesa și: