Autoritățile și-au propus să finalizeze lucrările la Canalul București – Dunăre – Marea Neagră, abandonat în acest moment. Astfel, unul dintre visele lui Nicolae Ceaușescu s-ar putea transforma în realitate. O astfel de infrastructură își dovedește utilitatea acum, în contextul războiului din Ucraina. Având în vedere blocajul provocat de transporturile venite din Ucraina, autoritățile românești și-au dat seama că este nevoie de investiții în porturile dunărene.
O investiție majoră pe care autoritățile române intenționează să o finalizeze este canalul navigabil care ar putea asigura legătura dintre municipiul București, Dunăre și Marea Neagră. Din cauza blocajelor de pe Dunăre provocate de transporturile din ce în ce mai numeroase care vin din Ucraina, autoritățile au inițiat demersuri menite să ducă la îmbunătățirea situației.
În prezent, se lucrează larefacerea documentației tehnice, mai exact a studiului de fezabilitate, în vederea obțierii unei finanțări europene.
Lucrările de construcție Canalul București – Dunăre – Marea Neagră au început în anii 1980. A fost o ambiție a dictatorului comunist Nicolae Ceaușescu, de a lega Bucureștiul, captiala țării, de Dunăre. Investiția a fost realizată în proporție de 80%, însă a fost abandonată total în 2011.
Ideea finalizării sale a fost reluată de primarul general Sorin Oprescu care se arăta interesat de realuarea proiectului. El spunea că este extrem de important ca Bucureştiul să devină capitală la Dunăre. Nu s-a mai întâmplat, însă. Sorin Oprescu a fost arestat de DNA în 2015, iar mai apoi a fost suspendat din funcție.
Visul lui Ceaușescu abandonat în urmă cu 11 ani
În prezent, potrivit Știrile Pro TV, autoritățile au aprobat refacerea studiului de fezabilitate pentru obținerea finanțării europene. Proiectanții se folosesc, însă de vechile hărți vechi de 11 ani, de la momentul abandonării lucrării. Proiectanții susțin că acestea sunt încă valabile și reflectă situația din teren.
Doar că lucrurile nu stau așa. Multe dintre componentele de infrastructură infrastructura portuară au dispărut. Au fost furate de hoți, iar 20% din traseul navigabil de pe râul Argeș nu este amenajat. Potrivit proiectanților, în cazul în care se va realiza, investiția va fi recuperată în 25 de ani.
„Revizuirea studiului de fezabilitate din 2012 presupune în fapt evaluarea în teren a amenajării construcțiilor. Reactualizarea studiului de fezabilitate am estimat că o vom face în 9 luni de zile”, susține Moren Abdurati, șef departament proiecte europene din cadrul Administraţiei Canalelor Navigabile, conform sursei citate.
Refacerea proiectului va costa în jur de 7 milioane de lei, dar miza este o investiție în valoare de 1,7 miliarde de euro. Aceasta ar fi suma necesară pentru ca Bucureștiul să devină port la Dunăre, iar visul lui Nicolae Ceaușescu să se îndeplinească. Rămâne de văzut dacă Uniunea Europeană va aproba proiectul și în cât timp va fi implementat.
Un proiect benefic agriculturii
Dacă finanțarea va fi obținută, iar investiția va fi dusă la captă, Bucureștiul va fi legat de portul Constanța, dar și de alte mari orașe europene care au porturi la Dunăre. Conform proiectului, Bucureștiul ar putea avea două porturi la Dunăre. Este vorba despre „1 decembrie” și „Glina”. Acest lucru va aduce un plus de turiști în București, datorită croazierelor care ar porni de la Viena, ar trece prin Budapesta, Belgrad, București și s-ar încheia în Delta Dunării.
Conform studiilor, cel puțin 10 mii de turiști ar folosi aceste rute, în vacanțe, cu o medie de consum de 300 de euro de persoană.
Pe de altă parte, apa din Dâmbovița și din Argeș ar putea fi folosită și la irigațiile terenurilor agricole din jurul Bucureștiului, conform directorului general al Administrației Canalelor Navigabile, Daniel Georgescu.
„Cele două râuri Dâmbovița și Argeș de la București vor fi barate, acolo apa va veni gravitațional cu costuri mult mai mici, dezvoltăm agricultura cu irigații toată zona piscicolă, locuri de muncă, turism și să nu uităm că 80 la sută din lucrare a fost executată”, a declarat oficialul.