Cum vezi tu scoala romaneasca peste 5, 10 sau 20 de ani ? Daca vrei sa schimbi ceva, incepand chiar de azi, spune-ti parerea pe forumul nostru.
Propunerile tale vor fi dezbatute,pe 19 ianuarie, in cadrul evenimentului Youth Summit, organizat de British Council si Oricum, in parteneriat cu Evenimentul zilei.
Cititi povestile unor tineri romani care au studiat in strainatate, ce le place lor la scolile din Europa si cum ar dori sa schimbe facultatile din Romania. Fostul ministru al educatiei, Mircea Miclea vorbeste despre starea deplorabila a invatamantului romanesc.
Pe urmele lui Napoleon
Sunt studenta la Ecole Polytechnique din Franta, din 2004. Acum urmez cursurile unui masterat de informatica organizat la Universitatea Paris 7 Denis Diderot cu participarea Ecole Polytechnique si Ecole Normale Superieure, printre altele.
Pana in 2004 eram la Politehnica din Bucuresti, la Facultatea de Calculatoare. Experienta mea nu ii va edifica foarte tare pe eventualii interesati de invatamantul din afara Romaniei, dat fiind caracterul destul de singular al instructiei de tip "Grande Ecole" pe care am primit-o la Polytechnique. Este vorba despre un stil pedagogic din ce in ce mai hulit in afara acestor scoli, din cauza diferentelor de valoare dintre ele si universitati, care lasa loc unui elitism considerat exagerat, dar foarte apreciat pentru rezultate.
De sute de ani incoace, dintre absolventii acestor scoli se recruteaza managerii economiei si politicii Frantei. Aspirantii sunt selectati prin probe dure de matematica, fizica, chimie, pentru care se pregatesc intensiv ani de zile.
Studentii dau note profesorilor
Bombardati cu informatii eram si in Romania, insa aici profesorii sunt apreciati pentru modernitatea informatiei transmise si pentru masura in care studentii o pot intelege si folosi riguros fara prea mult timp de asimilare/acomodare. Studentii sunt evaluati prin examene "cu cartile pe masa", prin confruntarea cu probleme pentru care nu are sens sa "tocesti".
Si cireasa de pe tort, parerea lor asupra relevantei subiectului predat si asupra manierei de predare chiar conteaza, pentru ca se dau note in ambele sensuri. Asa se face ca profesorii sunt alesi pe spranceana, asistentii de seminar de asemenea. Iar daca ai o intrebare mai profunda, raspunsul il primesti la un mail, telefon, conversatie in cadrul laboratorului sau la pranz.
Pregatirea de baza destul de generalista, laolalta cu aptitudinile deosebite de analiza si sinteza, permit studentilor specializarea din anul III in directii destul de variate, de la arhitectura la etica nanotehnologiilor, de la geometrie algebrica la politologie, de la limba chineza la finante. In anul IV, cel pe care il parcurg acum, fiecare student isi alege o formatie agreata de Ecole, la o alta institutie oriunde in lume, la finalul acesteia putand activa ca inginer in industrie sau poate incepe o cariera in cercetare.
Spada si uniforma
Specificitatea Ecole Polytechnique o da traditia de scoala militara fondata de Napoleon. Elevii francezi parcurg un stagiu militar, inainte de cursurile stiintifice si au grad de ofiter, iar odata reuniti cu elevii straini pentru cursurile propriu-zise, intreaga promotie - de 500 de elevi in medie - organizata pe companii si sectiuni, participa la ceremonii in uniforma cu bicorn si spada si pune mare pret pe orele de sport.
Disciplina si coeziunea promotiei sunt valori de capatai atat pentru ofiteri cat si pentru studenti. Ar mai fi de pomenit stagiile de formare umana si profesionala in intreprinderi si laboratoare in Franta sau in alte tari. Acestea sunt perioade scurte de cateva luni de imersiune completa intr-un mediu strain, gandite pentru ca viitorul inginer sa observe echipe pe care mai tarziu el sau altul asemenea lui le va conduce.
Pe de alta parte el poate aprecia daca este intr-adevar potrivit pentru activitatea pentru care s-a pregatit, fie in industrie sau in cercetarea academica. Viata in campus Complexul Ecole Polytechnique este o unitate autonoma, la o adica ar putea rezista unui asediu: spatiile de cazare pentru studenti si pentru personalul militar, salile de curs, laboratoarele de cercetare, biblioteca, facilitatile pentru activitati sportive, cantina – au o intindere de cateva hectare.
Camerele sunt decente, au acces la internet non-stop, iar studentii sunt incurajati sa formeze comunitati, cluburi unde sa-si urmareasca interesele extracuriculare (care cantaresc mult la interviurile de angajare). Ei pot organiza, cu sprijinul administratiei, competitii sportive de anvergura internationala sau dezbateri cu personalitati marcante ale vietii economice, politice si culturale actuale.
Viata la master nu difera sensibil de cum cea traita de studentii din Romania. Parisul e un oras frumos si activ, dar cursurile sunt mai importante acum, in vederea obtinerii bursei de doctorat.
Pana anul trecut insa, in timpul sederii mele in campusul de langa Paris, zilele erau destul de pline: cursuri dimineata, seminarii dupa-amiaza alternand cu orele de sport, cursuri de limbi straine, seara cate o conferinta sau un concert, lectii de chitara, de pian sau de tras cu arcul. studenta, Ecole Polytechnique
Cititi si :
Vino sa schimbam invatamantul romanesc
Miclea: "Universitatile functioneaza pe principiul societatii socialiste multilateral dezvoltate"