Evenimentul Zilei > Actualitate > Vin vremuri grele. Se raționalizează motorina. Șoferii așteaptă zile întregi pentru a primi câțiva litri
Vin vremuri grele. Se raționalizează motorina. Șoferii așteaptă zile întregi pentru a primi câțiva litri

Vin vremuri grele. Se raționalizează motorina. Șoferii așteaptă zile întregi pentru a primi câțiva litri

Benzinăriile din multe părți ale ţării au început să raționeze motorina pe fondul creșterii costurilor și al scăderii livrărilor. Unii șoferi de camion trebuie să aștepte zile întregi pentru a se alimenta, potrivit Weibo.

Șoferii de camioane pot cumpăra doar 10% din capacitatea rezervorului, iar cozile la pompă sunt interminabile. China se află în prezent în mijlocul unei crize masive de energie, deoarece penuria de cărbune și gaze naturale au închis fabricile și au lăsat casele fără curent.

Această ultimă problemă va contribui la o criză a lanțului de aprovizionare global în curs, spun analiștii

„Lipsa actuală de motorină pare să afecteze afacerile de transport pe distanțe lungi, care ar putea include bunuri destinate piețelor din afara Chinei”, a declarat Mattie Bekink, director pentru China la Economist Intelligence Unit.

În funcție de durata și intensitatea acestei crize, am putea vedea că aceasta contribuie la provocările lanțului global de aprovizionare”. Criza lanțului global de aprovizionare a fost în mare măsură determinată de pandemia de Covid-19, cererea fiind în creștere pe măsură ce economiile se redeschid.

Problemele din lanțul global de aprovizionare ar putea deveni și mai grave deoarece China a început să rămână fără motorină pentru camioane și o raționalizează.

Şoferii pot cumpăra doar 100 de litri de motorină

În alte părți ale țării, rapoartele sugerează că rațiile sunt chiar mai stricte, șoferii având voie să cumpere până la 25 de litri. În orașul Fuyang, la aproximativ șapte ore de mers cu mașina la sud de centrul cheie de transport din Shijiazhuang, benzinăriile limitează achizițiile sau percep șoferilor suprataxe de până la 300 de yuani (47 de dolari) pentru a-și umple rezervoarele.

Această criză lovește în transportatorii care fac curse pe distanță lungă, respectiv pe cei care duc containere de la fabrici în porturi, pentru export.

Prețurile petrolului au atins în ultimele săptămâni cele mai ridicate niveluri din 2014 încoace, provocând crize de combustibil în Europa și Marea Britanie. O parte din această situație a fost determinată de penuria de cărbune și gaze naturale în țări precum China și India, care, potrivit analiștilor, vor determina utilizatorii să treacă la petrol pentru producerea de energie și încălzire.

O astfel de cerere ar putea crește consumul global de țiței cu peste o jumătate de milion de barili de petrol pe zi

„Aceasta este doar cea mai recentă manifestare a penuriei care afectează China”, a declarat Jeremy Stevens, economist-șef pentru China la Standard Bank, pentru BBC de la Beijing. El a spus că companiile apelează deja la generatoare cu motorină pentru a-și menține fabricile deschise în timpul crizei energetice.

„Miezul problemei este criza energetică”, a spus el. Atât Yao, cât și Stevens au avertizat că aceste crize actuale de energie arată pericolele trecerii la surse regenerabile prea repede, scrie BBC.