VIAŢA CRUNTĂ DIN ORFELINATELE ROMÂNEȘTI: Jumătate dintre copii nu merg la şcoală, sunt bătuţi şi dorm câte doi într-un pat
- Cristiana Mazilu
- 5 aprilie 2012, 12:24
În această după-amiază, a fost lansat un raport, realitat de HCC România, despre situația celor peste 20.000 de copii care mai sunt în ofelinatele românești. Raportul rezultă în urma intervievării a sute de copii și a colectării datelor din zeci de direcții de protecție a copilului și centre de plasament. Cercetarea arată faptul că micuții din orfelinate sunt în continuare oropsiți ai sorții: dorm doi în pat uneori, nu au săpun și hârtie igienică decât cu rație, sunt bătuți și dorm la comun, indiferent de sex. Până în 2020 însă, toate casele de copii vor fi desființate.
Auditul serviciilor sociale pentru copii din România a fost propus Ministerului Muncii şi a fost realizat în perioada iulie- septembrie 2011 în 45 de direcţii generale de protecţie a copilului şi 159 de centre de plasament. În plus, au fost colectate datele financiare de la un număr de 33 de DGASPC-uri. În plus, au fost intervievaţi 198 de copii şi tineri din aceste centre de plasament. Starea de sănătate: trimişi în spital pe bandă rulantă Un aspect îngrijorător în ceea ce priveşte starea de sănătate a copiilor din cen- trele de plasament îl reprezintă faptul că, într-un an şi jumătate, au fost inter- naţi în secţii de psihiatrie aproximativ 10% dintre copiii aflaţi în centrele de plasament. Durata medie de spitalizare pe un copil a fost de 13 zile. Numărul mare de internări derivă şi din faptul că în centre nu există suficienţi specia- lişti care să ofere îndrumare personalului de îngrijire directă privind man- agementul comportamentelor dificile, iar internările se fac cu foarte mare uşurinţă. În lipsa procedurilor şi a instrumentelor de lucru pentru diminuarea comportamentelor dificile, personalul preferă să apeleze numărul de urgenţă 112, pentru rezolvarea situaţiei de criză.
Educaţie: jumătate dintre copii nu merg la şcoală
Din totalul de 159 de centre de plasament analizate, jumătate au copii cu vârstă şcolară care nu sunt înscrişi într-o formă de învăţământ. Motivele principale enunţate de directorii centrelor sunt: problemele medi- cale severe pe care le prezintă copiii, deficienţele care îi împiedică pe copii să frecventeze şcoală, dar şi aspecte precum lipsa CNP-ului, lipsa locurilor libere în grădiniţe. În 34 din 159 de centre nu se sărbătoresc zilele de naştere ale copiilor. centrele unde se sărbătoresc aniversările - 125, doar jumătate oferă cadouri copiilor. În general, copiii sunt sărbătoriţi la comun, împreună cu alţi copii născuţi în aceeaşi lună. Igiena şi condiţiile de trai: infirmierele ţin săpunul şi hârtia igienică
În 2 din 26 de centre care adăpostesc numai copii fără nevoi speciale, nu se ţine cont de sex în repartizarea copiilor pe dormitoare, în 5 cazuri nu se ţine cont de vârstă şi, într-un singur caz, nu se ţine cont de preferinţele copiilor.
Un sfert din centrele de plasament nu au toaletele separate pe sexe. În jumă- tate dintre centrele de plasament toaletele nu sunt dotate cu materiale con- sumabile – hârtie igienică, săpun, acestea fiind păstrate pentru copii de către membrii de personal.
Conform declaraţiilor directorilor de centre de plasament, există încă şase nevoiţi să doarmă doi într-un pat. Încă există centre în care capacitatea dormitoarelor e între paturi. Zeci de copii, agresaţi verbal şi fizic
Dintre copiii intervievaţi, 59 au afirmat că au fost agresaţi verbal sau fizic cel puţin o dată de către membrii de personal. Şi aproape jumătate spun că au fost agresaţi de către ceilalţi colegi.
Aşteptări de la viaţă: vor o familie
Întrebaţi despre ce le-ar schimba viaţa în bine, cei mai mulţi dintre copiii şi- ar dori să fie împreună cu familia naturală, sau pur şi simplu să aibă o familie. De asemenea, îşi doresc lucruri care ţin de confortul personal, de intimitate şi de o viaţă independentă, precum o casă, un loc de muncă, bani proprii.
Cele mai frumoase zile din viaţa lor sunt legate tot de familie, sau de activităţi din afara centrului de plasament. Aproape 20% dintre cei care au răspuns, nu îşi pot aminti o zi frumoasă din viaţa lor sau spun că nu existat o astfel de zi.
Un sfert dintre copiii intervievaţi au spus că nu şi-au sărbătorit ziua de naştere şi tot atâţia nu îşi aduc aminte să fi primit cadou de ziua lor.
În mai puţin de jumătate dintre cazuri, au fost observaţi membri de personal jucându-se cu copiii. Activităţile cel mai des observate au fost: jocuri de inte- rior, activităţi sportive, teme de şcoală, activităţi gospodăreşti, jocuri în exte- rior/în curte. Sunt aruncați în stradă la majorat Inițiatorii acestui raport cer printre altele o atenție deosevită pentru integrarea acestor copii la majorat. „Tinerii care ies din sistemul de protecţie sunt o categorie extrem de vulnerabilă. Dezvoltarea şi implementarea de programe şi servicii adresate nevoilor lor directe: locuinţă, angajare, consiliere şi sprijin emoţional, ar putea diminua parţial şocul unei vieţi independente, pentru care aceşti tineri nu sunt pregătiţi”. Baroneasa Nicholson: „S-au făcut progrese remarcabile, toate orfelinatele trebuie desființate” „Rezultatele auditului artată însă că România a făcut un progres imens comparativ cu anul 2000, când erau 100.000 de copii şi 643 de centre de plasament, faţă de 159 de centre de plasament acum. S-au întâmplat multe, legea e bună, profesionişti motivaţi”, a declarat la lansarea raportului baroneasa Emma Nicholson. Până în 2020, toate insituţiile de stat în care sunt copii abandonaţi urmează să fie desfiinţate, iar copiii vor fi daţi în case de tip familial sau în familii. În plus, urmează să fie implementat şi un sistem de prevenţie a abondonului copiilor, statul urmând să dea banii pentru familiile care prezintă riscul să își abandoneze copiii. CITIȚI ȘI:
- Să închidem orfelinatele! Copiii nimănui, acasă | MULTIMEDIA
- Copiii nimănui, acasă! Povestea Larisei, fetița care a cerut voie să spună ”tata”
- Se schimbă legea adopţiilor: copiii vor fi înfiaţi mai repede