„Constructorul auto francez Renault a înregistrat în primul semestru pierderea netă cea mai grea din istoria sa, 7,3 miliarde de euro,  tras în jos de partenerul său japonez Nissan și de criza sanitară, a anunțat grupul joi, 30 iulie, într-un comunicat. Pe tot anul 2019, acuzase deja o pierdere, mult mai mică, de 141 de milioane, prima în zece ani, la o cifră de afaceri a grupului de 55 de miliarde de euro.

Incertitudinea este atât de mare încât grupul “estimează că nu va fi în măsură să dea o prognoză de rezultat fiabil pentru exercițiul financiar”. Renault, aflat deja în dificultate înaintea pandemiei de coronavirus, anunțase la sfârșitul lunii mai desfiinţarea a 15.000 de locuri de muncă în lume.

“Situația este fără precedent, ea nu este însă iremediabilă”, a comentat noul director general, Luca de Meo, care și-a preluat funcția la începutul lunii. “Am toată încrederea în capacitatea grupului de a-și reveni”, a adăugat el, citat în comunicat.

Planul său de economii drastice se ridică la două miliarde de euro în trei ani și intenționează să reducă la  3,3 miliarde capcitatea sa de producție mondială, întorcând spatele ambiţioasei strategii de volum dusă de fostul PDG Carlos Ghosn, căzut în dizgrație în toamna 2018.

În iunie, în fața dificultăților, guvernul consimțise să acorde constructorului un împrumut garantat de stat de 5 miliarde de euro. Într-un interviu pentru “Le Monde”, noul său președinte, Jean-Dominique Sénard, susținuse planul de suspendare a locurilor de muncă din cauza „decalajului de competitivitate între Renault și principalii săi concurenți” care „amenință serios viiorul grupului”. La sfârșitul lunii iunie, italianul francofon Kuca de Meo prelua conducerea Renault.

Pierderi cauzate și de partenerul Nissan

Pierderea istorică se explică în principal prin contribuția constructorului auto Nissan, la care Renault deține 43% din capital. Această participare a penalizat grupul Renault cu 4,8 miliarde de euro. Marți, partenerul nipon al Renault, Nissan, a anunțat că prevede o pierdere netă de 670 de miliarde de yeni în exercițiul 2020-2021, adică 5,4 miliarde de euro, similară celei suferite în 2019-2020.

Pierderile colosale ale Renault contrastează cu rezultatele rivalului francez PSA (Peugeot, Citroën) care a reușit să câștige bani în primul semestru în ciuda crizei, cu un beneficiu net de 595 milioane de euro.

Dar Renault, care grupează și mărcile Dacia, Lada, Alpine și Samsung Motors, suferă de supracapacitate de producție la nivel mondial. Renault a fost deosebit de lovit de căderea pieței legat de criza sanitară. Această marjă era pozitivă, de 1,7 miliarde de euro, în primul semestru 2019.

Constructorul a anunțat deprecieri de active de 445 de milioane de euro, pentru a lua în calcul “ipoteze de cifre de afaceri revizuite” în scădere “pentru unele vehicule”, ca și provizioane pentru cheltuieli de restructurare de 166 de milioane de euro “în principal legate de planul de plecări anticipate în Franța”.

În sfârșit, eșecul strategiei grupului în China se face de asemenea simțit în conturi, cu 153 milioane de euro pierderi de capital în această țară, o cheltuială legată de cesionarea unor acțiuni ale Renault în filiala sa comună cu  Dongfeng Motor Corporation. Renault anunțase că renunță la vânzarea de mașini cu motoare cu combustie în China pentru a se concentra pe utilitare și vehicule electrice”, notează Le Monde.