Casarea mașinilor va fi obligatorie conform noilor reglementări UE. Vehiculele mai vechi de 15 ani, cu defecțiuni majore la componente esențiale precum motorul, transmisia, frânele sau direcția, vor fi clasificate drept reziduale și nu vor putea fi supuse unor reparații semnificative.
Recent, Uniunea Europeană a implementat noi reglementări cu un impact semnificativ asupra posesorilor de mașini vechi, în special celor cu o vechime de peste 15 ani.
Aceste reguli, integrate în cadrul pachetului „Fit for 55”, sunt concepute pentru a contribui la reducerea emisiilor și pentru a atinge obiectivele ambițioase privind schimbările climatice ale UE până în 2030 și 2050.
Casarea mașinilor mai vechi de 15 ani. Obligații pentru proprietari
Cu toate acestea, aceste măsuri au stârnit îngrijorări și incertitudini printre proprietarii de mașini mai vechi. O modificare semnificativă impusă de aceste reglementări este interdicția reparațiilor la anumite componente esențiale ale mașinilor.
Potrivit noilor reglementări, casarea mașinilor va deveni o cerință obligatorie pentru vehiculele care prezintă defecțiuni majore la componente esențiale precum motorul, transmisia, frânele sau direcția.
Aceste mașini vor fi clasificate drept reziduale și vor fi retrase din circulație, interzicându-li-se supunerea la reparații semnificative.
Unii proprietari de astfel de vehicule au fost cuprinși de panică, temându-se că mașinile lor, mai vechi de 15 ani, ar putea fi confiscate sau casate.
În realitate, „fiecare proprietar rămâne decidentul cu privire la ceea ce face cu vehiculul său“, a declarat Adalbert Jahnz, purtător de cuvânt al Comisiei Europene.
Scopul este de a reglementa mai eficient modul în care eliminăm vehiculele atunci când acestea sunt scoase din funcțiune, pentru a îmbunătăți procesul de colectare, tratare și reciclare, a mai subliniat Adalbert Jahnz.
Casarea mașinilor va reduce risipa de materii prime
Scopul acestui regulament european este de a diminua risipa de materii prime utilizate în industria auto și de a asigura urmărirea traseului unui vehicul care este scos din circulație, garantându-se că acesta ajunge la centrele de reciclare.
„Este un adevăr totuși că autovehiculele de generație nouă au o durată de viață semnificativ mai redusă față de cele fabricate acum 40 de ani. În ultimii ani, producătorii auto au în vederea construirea de autovehicule care să poată fi exploatate aproximativ zece ani.
Adică, autovehiculul să devină un produs consumabil pe care un proprietar să îl înlocuiască după aproximativ zece ani de exploatare și de 4-5 ori pe parcursul unei vieți.
Din nefericire, vremurile în care autovehiculele precum Mercedes Cobra, a căror fiabilitate este deja proverbială, au apus de mulți ani. Strategia producătorilor de autovehicule s-a schimbat semnificativ în ultimii 25 de ani.
Toți producătorii auto vor să vândă pe lângă autovehicule cât mai multe piese de schimb, motiv pentru care acestea sunt din ce în ce mai fragile, scumpe și nefiabile. Astfel, în ultimii 25-30 de ani a crescut exponențial producția de piese de schimb, a crescut în aceeași măsură și numărul de autovehicule vândute și, implicit, consumul de materii prime destinate acestei industrii“, spune expertul.
Conform specialistului, acest aspect și casarea mașinilor a devenit o preocupare a Comisiei Europene, deoarece industria auto este unul dintre cei mai mari consumatori de materii prime la nivel global, potrivit Adevărul.