Producătorii auto - cei mai mulţi dintre ei, în orice caz - salută noul an cu o adevărată desfăşurare de forţe la Salonul auto de la Detroit, primul mare eveniment din calendarul de profil pe 2011.
În ultimii ani, Saloanele auto de la Los Angeles şi New York au căpătat o detentă care îi incomodează vădit pe organizatorii "clasicului" de la Detroit.
LA-ul a devenit oarecum sinonim cu "tehnologia verde", tot mai la modă în această epocă, iar "Oraşul care nu doarme niciodată", ei bine, acesta din urmă pare pur şi simplu mai la modă decât Mecca industriei auto americane.
Socotind după numărul de premiere şi, în general, de modele spectaculoase şi deopotrivă importante care vor fi prezentate începând de mâine la North American International Auto Show - cum este denumit oficial evenimentul expoziţional din Detroit - se pare că venerabilul salon (inaugurat în 1907 - exact, când la noi se întâmpla "Marea răscoală"!) are motive să spere că îşi va păstra statului de principal reper al modelului în care evoluează piaţa auto din Statele Unite.
Nemţii, aproape ca acasă
După o pauză de trei ani, Porsche revine la Salonul auto de la Detroit şi nu oricum ci, dacă e să dăm crezare zvonurile tot mai insistente (producătorul german a păstrat o discreţie absolută în ceea ce priveşte noutatea pe care o va prezenta), cu o noua versiune a viitorului său supermodel hibrid 918 Spyder.
Trei este şi cifra preferată de BMW. Pe o notă pozitivă, în cazul constructorului bavarez ea reprezintă numărul premierelor care vor fi etalate. În ordinea crescătoare a preţurilor, acestea sunt: Seria 1 cu facelift, extensia "dopată" a gamei - Seria 1 M Coupe şi, cireaşa de pe tort, noua generaţie a Seriei 6.
Chiar dacă mai puţin numeroase, surprizele pregătite de Mercedes-Benz sunt cel puţin la fel de interesante şi spectaculoase. Vor fi expuse Clasa C cu facelift şi versiunea electrică (E-Cell) a supermodelului SLS AMG.
Închidem cercul premium german (dar nu şi segmentul teuton - urmează Volkswagen) cu Audi, care vine la Detroit cu noua generaţie a berlinei A6, replica aproape perfectă a mai celor două modele între care este plasată: A4 şi A8.
Constructorul numărul unu în Europa, Volkswagen, le va propune americanilor un substitut pentru clasicul Passat, care va fi scos din oferta dedicată SUA peste numai câteva luni. Producătorul german păstrat misterul în ceea ce priveşte numele şi imaginea noii sale berline, dar a ţinut să se ştie că aceasta va poseda două calităţi pe placul viitorilor clienţi: va fi mai mare decât Passatul, dar mai ieftină.
Mini, marca britanică intrată în urmă cu un deceniu în portofoliul BMW, care a reuşit să se impună şi în SUA, în pofida handicapului evident reprezentat chiar de ADN-ul său, etalează conceptul Paceman, o versiune cu trei uşi (destinată producţiei de serie) a primului său SUV, Countryman.
Noutăţile "Made in USA"
Dintre premierele propuse de mărcile americane, se disting categoric cele semnate de Ford şi de Chevrolet.
Ford, singurul mare producător local de peste Ocean care, la debutul crizei financiare, nu a solicitat bani guvernului de la Washington, continuă munca de lămurire a publicului local cu două modele care arată că dimensiunile rezonabile şi limitarea amprentei poluante nu sunt echivalente cu oprimarea valorilor tradiţionale americane.
Primul, într-o ordine aleatorie, este monovolumul compact C-Max ("fratele" lui S-Max, "Maşina anului în Europa, cu câţiva ani în urmă, şi, în acelaşi timp, al viitorului "mezin" B-Max, care va fi asamblat la Craiova). C-Max este oferit deja pe pieţele din Europa.
Ford va prezenta, chiar dacă nu în premieră absolută (aceasta a avut loc vineri, la un salon de obiecte electronice din Las Vegas!) versiunea 100% electrică a celebrului compact Focus, ajuns la a treia generaţie.
Chevrolet are şi mai multă încredere în capacitatea de înţelegere a americanilor. Principala atracţie de la standul său va fi un model chiar mai mic decât cele două promovate de Ford - subcompactul Sonic, în fapt noua generaţie a lui Aveo.
Oferta asiatică
Cum era de aşteptat, producătorii asiatici nu stau cu mâinile în sân.
După un an extrem de complicat, pe care ar vrea, probabil, să-l facă cât mai repede uitat, Toyota atacă 2011 aşa cum ştie mai bine - cu un model hibrid absolut nespectaculos. Este vorba de o nouă versiune (care cochetează cu segmentul monovolum) a celebrului Prius.
Hyundai are o abordare diametral opusă. Constructorul sud-coreean prezintă bizarul model cu o portieră pe stânga şi două pe dreapta Veloster (un "utility coupe", în accepţiune oficială), dar şi un concept mai închegat, chiar arătos, botezat Curb, o replică pentru perechea crossover Juke-Qashqai, de la Nissan.
Kia, partenerul de grup, face paradă cu un concept crossover - KV7 - care, datorită formelor pătrăţoase şi uşilor posterioare cu deschidere pe verticală, pare fructul pasiunii (improbabile) dintre un Kia Soul şi un Mercedes-Benz SLS AMG.
Mai puţin fantezist, dar cu un viitor comercial ca şi garantat, ar trebui să fie conceptul pe care Honda îl va avea la stand. Este vorba de prima apariţie a viitoarei generaţii Civic, care, până acum, a putut fi admirată doar într-o schiţă oficială publicată de producătorul nipon.
China va fi reprezentată de producătorul auto BYD, cel care a devenit cu adevărat vizibil după asocierea cu celebrul investitor Warren Buffet. BYD vine la salon cu două modele noi, dar şi cu vechea deja promisiune de a cuceri piaţa americană.
Absenţe notabile: Rolls-Royce şi Nissan
Nu toate veştile sunt bune pentru organizatorii Salonului auto de la Detroit.
Chiar dacă rata de participare poate fi considerată mulţumitoare, câteva nume mari se remarcă prin absenţă. Cea mai surprinzătoare, având în vedere anvergura producătorului şi cota sa pe piaţa americană: Nissan. Cele mai sonore: Rolls-Royce şi Aston Martin. Lor li se adaugă doi constructori japonezi, Suzuki şi Mitsubishi.
Mărci consacrate în Europa precum Renault, Citroen, Peugeot, Fiat sau Alfa Romeo nu activează pe piaţa din SUA.