Chiar dacă plătesc tarife de cazare la hoteluri de trei sau patru stele, unii turişti n-au renunţat la vacanţele cu mâncarea la tigaie pe reşoul bunicii.
Personalul din serviciul spaţiilor de cazare găseşte adesea în camere cele mai diverse instalaţii, de la bătrâna butelie cu gaz, lăsată să „respire“ pe balcon, până la cuptorul cu microunde. Hotelierii se plâng de faptul că mulţi turişti se dezbracă de maniere atunci când vin la mare şi umplu balconul de rufe puse la uscat sau lasă peste tot dâre de nisip atunci când se întorc de pe plajă. Prinşi în fapt, turiştii dau de cele mai multe ori vina pe copii. Mai să dea foc la hotel
„Fumam liniştit pe balcon, privind marea când, deodată, mă izbeşte un miros de mici. La început, credeam că vine de la terasă dar, când m-am uitat mai bine, am văzut că fumul ieşea de la etajul şapte, două niveluri mai jos“, povesteşte Mihai Miron, unul dintre turiştii cazaţi la un hotel de trei stele din Saturn. Vecinii săi tocmai încinseseră o petrecere în jurul grătarului aprins pe balcon.
Astfel de întâmplări au loc pe tot litoralul - într-unul dintre hotelurile din Mamaia cameristele au găsit, lângă reşoul depozitat tot pe balcon, un ditamai sacul cu cartofi. Surse din piaţă spun chiar că, săptămâna trecută, un mic incendiu cauzat de un reşou uitat în priză a fost depistat la timp de o cameristă la un alt hotel de trei stele din aceeaşi staţiune.
„Turistul are diverse scuze - fie că are nevoie de lapte cald pentru copil, fie că acesta mănâncă mulţi cartofi prăjiţi chiar şi la miezul nopţii şi aşa mai departe“, afirmă Nicolae Bucovală, preşedintele Asociaţiei Hotelierilor din Mamaia. Tot copiii sunt de vină şi pentru nisipul din camere, dar şi pentru spălatul regulat, pentru că „se murdăresc“ repede.
Prosopul, ştergător de pantofi
O altă problemă este lipsa locurilor de parcare, care-i împinge pe unii turişti să parcheze pe spaţiile verzi. Acest lucru îi nemulţumeşte pe unii proprietari de hoteluri, care investesc bani în menţinerea gazonului şi a pomi- şorilor din curtea clădirii, aşa cum sunt obligaţi de autorităţi.
Nici curăţenia nu este punctul forte al tuturor oaspeţilor. O parte dintre aceştia îşi şterg pantofii cu prosoapele şi lasă multă murdărie, mai ales în baie. „În cazul în care prosoapele se umplu de negreală, nu mai reuşim să le spălăm şi le punem clienţilor pe factură, să le ia acasă, drept suvenir. La plecarea fiecărei serii, noi trebuie să cumpărăm prosoape noi“, susţine Ciprian Constantinescu, preşedintele Patronatului Industriei Hoteliere „Marea Neagră“.
Cazarea clandestină este şi ea o activitate populară pentru unii oaspeţi, care plătesc o cameră cu două paturi, în care stau însă patru persoane, „blatiştii“ dormind pe saltele aduse de acasă.