UNSAR: Modificarea Legii RCA, o prioritate pentru industria de asigurări

UNSAR: Modificarea Legii RCA, o prioritate pentru industria de asigurăriPolițe de asigurări Sursa foto: Arhiva EvZ

Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) susține că modificarea Legii RCA este o prioritate pentru industria de asigurări.

Industria de asigurări consideră importantă modificarea Legii RCA, însă e necesar ca aceasta să aducă stabilitate şi o mai bună funcţionare a pieţei RCA, pentru asigurarea unei protecţii corespunzătoare victimelor accidentelor rutiere, arată Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).

Modificarea legii RCA, o prioritate pentru industria de asigurări

„Industria de asigurări consideră importantă modificarea Legii RCA, o lege care şi-a demonstrat în repetate rânduri neajunsurile, mai ales că s-a suprapus şi cu introducerea de măsuri provizorii, aşa cum este cea de îngheţare a tarifelor RCA. E necesar însă ca această modificare să aducă stabilitate şi o mai bună funcţionare a pieţei RCA, pentru asigurarea unei protecţii corespunzătoare victimelor accidentelor rutiere”, arată UNSAR.

Ce probleme ar rezolva noua lege RCA

Din aceste considerente, schimbările la legea RCA ar trebui să vizeze mai multe aspecte, printre care se numără:

- Reducerea frecvenței accidentelor rutiere prin implementarea unor măsuri legislative eficiente;

- Creșterea gradului de acoperire în asigurare;

- Administrarea daunei medii prin introducerea unor mecanisme de transparență și control.

„Revenind la propunerile aflate pe masa Parlamentului, este îngrijorător faptul că anumite principii de funcţionare şi aspecte de ordin tehnic menite să repare măcar în parte o serie din dezechilibrele pieţei, pe care industria le-a semnalat în mod constant în ultimii 5 ani, nu sunt incluse între amendamentele Legii, cu toate că sunt dorite inclusiv de către şoferi”, spun reprezentanţii UNSAR.

Sursa foto: arhiva EVZ

 

„Spre exemplu, propunerea de introducere a unor preţuri de referinţă medii practicate pe piaţă pentru reparaţii şi, respectiv, închiriere de vehicule, cu titlu informativ, neobligatoriu, nu se găseşte în lista modificărilor Legii RCA. O astfel de măsură ar fi similară cu tarifele de primă de referinţă care există la asigurarea RCA. De altfel, studii realizate de IRES în ultimii 4 ani pe eşantioane reprezentative la nivel naţional arată clar că românii îşi doresc să aibă acces la un astfel de instrument, care ar oferi transparenţă în luarea unor decizii informate privind alegerea unităţii reparatoare”, adaugă ei.

Prin urmare, 9 din 10 români sunt de părere că ar fi utilă publicarea anuală, în scop informativ, a unor prețuri de referință pentru serviciile de reparații auto de către o autoritate competentă. De asemenea, aceștia susțin necesitatea furnizării de către autorități a unor tarife de referință pentru închirierea autovehiculelor primite în schimb de persoanele afectate de accidente rutiere pe durata reparațiilor.

Polițe în rate

O altă sugestie vizează modificarea modului în care se aplică principiul "răscumpărării". Această schimbare ar putea avantaja în primul rând șoferii care cauzează daune, diminuând parțial beneficiile propuse prin modificarea sistemului bonus-malus în proiectul de lege, afirmă aceștia. În plus, o altă propunere cu potențial de risc este introducerea obligativității ca asigurătorii să ofere polițe RCA cu plată în rate, inclusiv în rate lunare, conform prevederilor proiectului de modificare a legii, mai subliniază UNSAR.

„Pe lângă complexitatea operaţională necesară gestionării unui astfel de sistem, faptul că asigurătorul poate rezilia poliţa RCA doar după o anumită perioadă de la neplata unei rate, poate încuraja clienţii de rea-credinţă sau fără bonitate financiară suficientă să nu mai achite mai ales ultimele rate şi să circule neasiguraţi - putând provoca accidente.

Consecinţa va fi accentuarea presiunii asupra FNP - Fondul Naţional de Protecţie, fond alimentat din primele plătite de asiguraţii RCA oneşti, din care se plătesc inclusiv daunele provocate de cei neasiguraţi cum este, de exemplu, cazul tragicului accident de la 2 Mai din august anul trecut, caz bine mediatizat.

Aşa cum am arătat în numeroase rânduri, industria de asigurări RCA înţelege nevoia de sprijinire a şoferilor români, motiv pentru care ideea de rate este deja menţionată în actuala lege, însă numărul acestora şi detaliile operaţionale ar trebui convenite de comun acord, respectând principiul libertăţii contractuale, între asigurat şi asigurătorul RCA, permiţând acestuia din urmă, pe baza analizei de risc, să poată evalua solicitarea şi să aibă în vedere bonitatea financiară a clientului pe care, practic, îl creditează”, precizează reprezentanţii UNSAR.

Ei susțin necesitatea introducerii unui set corespunzător de legi care să descurajeze evitarea obligației de asigurare și să prevină conducerea vehiculelor neasigurate prin intensificarea sancțiunilor contravenționale pentru cei fără asigurare și ajustarea sistemului bonus-malus pentru a promova comportamente responsabile în trafic.

 

Ne puteți urmări și pe Google News