Bucătăria japoneză se află în centrul unei investigații a poliției, după ce la restaurantele rotative de sushi, anumite persoane au amestecat felurile de mâncare, au lins paharele paharele, gurile de sticlă sau au băgat degetele pline cu salivă în farfuriile clienților.
Operatorul principalului lanț de restaurante de sushi, Sushiro, a declarat zilele trecute că a depus o plângere la poliție împotriva unor clienţi, după ce au postat un videoclip cu aceștia lingând pahare și portii de sushi, strângând milioane de vizualizări.
Incidentele, care au căpătat numele de „terorism sushi”, au făcut ca acțiunile unui mare lanț de restaurante kaitenzushi (restaurant rotativ) să scadă, iar conducerea restaurantelor de acest fel încep să regândească modul în care servesc mâncarea.
Clipul a fost vizionat de aproape 40 de milioane de ori pe Twitter
În clipul de 48 de secunde, distribuit pe scară largă pe rețelele de socializare, un client de la o sucursală a Sushiro din oraşul Gifu linge partea de sus a unei sticle de sos de soia, își pune marginea unei căni de ceai nefolosite în gură și apoi freacă o farfurie de sushi, probabil comandată de un client, cu un deget plin cu salivă.
Clipul a dus marți la o scădere cu aproape 5% a companiei care deține restaurantul. Alte înregistrări video arată oameni la alte lanțuri de restaurante care pun wasabi pe lângă bucăți de sushi și ling lingura dintr-un recipient cu pudră de ceai verde care este folosit de mai mulți meseni.
„Este îngrozitor. Nu mai pot merge la restaurantele de sushi rotative”
Deși numărul incidentelor filmate e destul de mic, clipurile au stârnit scandal în Japonia, unde industria restaurantelor de sushi valorează aproximativ 740 de miliarde de yeni (5,7 miliarde de dolari). Pe cei mai mulți clienți i-a deranjat încălcarea standardelor de igienă.
„Este îngrozitor”, a scris un utilizator de Twitter, altul adăugând: „Nu mai pot merge la restaurantele rotative de sushi”. Compania Sushiro, liderul pieței, a declarat săptămâna aceasta că bărbatul care a realizat videoclipul viral și-a cerut scuze, împreună cu părinții săi, dar a adăugat că a făcut plîngere la poliție și că au fost deschise dosare penale și civile.
Clipurile au determinat Sushiro să înlocuiască toate sticlele de sos de soia ale restaurantului și să spele din nou ceștile de ceai. De asemenea, nu mai pune condimente și ustensile toate mesele și le cere clienților să și le ia personal de la un punct de servire.
Fenomenul se extinde în Japonia
Alte două lanțuri, Hama Sushi și Kura Sushi, au declarat, de asemenea, că intenționează să ia măsuri legale, inclusiv să instaleze camere deasupra benzilor rotative pentru a monitoriza clienții.
Fenomenul se răspândește și în afara restaurantelor de sushi. Un videoclip în care un client cum mănâncă cu lingură de servit la un punct de vânzare al lanțului de tăiței Sukesan Udon a devenit viral pe online, a declarat operatorul lanțului pentru Kyodo News miercuri, relatează theguardian.com.