Un suspect om de afaceri rus, elementul cheie în explozia din Liban?

Un suspect om de afaceri rus, elementul cheie în explozia din Liban?

Pistele criminaliștilor cu privire la modul în care imensa cantitate de nitrat de amoniu a exploder, marți, în portul Beirutului duc la un cetățean rus foarte suspect, posesorul unui vas abandonat de ani de zile în incinta portului.

Cauza care a produs cea mai mare deflagrație pe timp de pace din istorie este încă incertă, iar ipoteza unui atentat terorist pare să caute o amploare tot mai mare. Conform forțelor de investigație oficiale din Liban, cele 2.750 de tone de nitrat de amoniu detonate erau depozitate necorespunzător, deși oficialii portului au sesizat în nenumărate rânduri Guvernul că trebuie mutate. Mai mulți angajați ai portului se află acum în arest la domiciliu.

Șeful vamei Badri Daher a declarat presei internaționale că instituția pe care o conduce a remarcat depozitul cu grad major de pericol chimic, deschis în 2013 într-o formă nediluată, și a asemănat exploziile cu bombardarea din 1995 a orașului Oklahoma.

Cotidianul american Washington Post remarcă faptul că ar fi vorba și o grupare Hezbollah implicată, care ar fi mituit și controlat oficialii portului. Cercetarea pe cont propriu a reporterului influentului ziar duce la un suspect om de afaceri rus care trăiește în Cipru. În 2013, bărbatul, Igor Grechushkin, ar fi plătit un million de dolari pentru a transporta nitrat de amoniu de înaltă concentrație în portul Beira din Mozambic.

Ne puteți urmări și pe Google News

Vasul respectiv, Rhosus, a părăsit portul Batumi de la Marea Neagră, din Georgia. Însă din cauza unei greve la bord legată de neplata salariilor, a unei avarii în cula vasului și a problemelor juridice constante, Rhosus nu a mai ajuns niciodată la destinația inițială, ci în Beirut.

Saga lui Rhosus

Aici a fost mandatat autorităților libaneze pentru probleme majore de securitate, timp în care nitratul de amoniu a fost transferat în port. Vasul ucrainean nu a fost dezmembrat, ci abandonat în port, declanșând o scurtă criză internațională din moment ce autoritățile de la Kiev au solicitat întoarcerea în siguranță a cetățenilor lor. La vremea aceea, o parte a marinarilor a fost forțată să rămână în Liban încă un an.

Între timp, Igor Grechushkin, despre care se crede că este încă în Cipru și s-a declarat falit în urma acestei afaceri, a abandonat vasul avariat, iar nitratul de amoniu a fost oferit de libanezi fermierilor locali.

Presa cipriotă a anunțat că Igor Grechushkin nu deține un pașaport cipriot, iar autoritățile de aici s-au arătat dispuse să-l extrădeze, însă până acum Libanul nu a solicitat acest lucru.

Bomba cu ceas

Publicația de limbă engleză The Siberian Times a făcut la rândul său o investigație și a stat de vorbă cu foștii membri ai echipajului Rhosus. Căpitanul Boris Prokoshev a declarat că omul de afaceri rus nu și-a plătit datoriile către marinari, ba mai mult, la momentul respectiv, în iunie 2014, nu i-a lăsat să folosească niciun mijloc de comunicare. El le-a declarat rușilor că a dat faliment. Ca atare aceștia au fost nevoiți să sesizeze organele penale internaționale, diplomați străini, autoritățile din Ucraina și autoritățile din Liban pentru a fi eliberați din port. La rândul lor, jurnaliștii britanici au aflat că rusul trăiește cu soția sa Irina în Cipru, făcându-le o serie de fotografii.

Libanul în schimb nu s-a autosesizat, provocând suspiciuni care se referă la faptul că aveau bomba cu ceas în pragul ușii, dar nu au făcut nimic să îi împiedice detonarea, concluzionează publicația online zerohedge.com, care atrage atenția că vorbim totuși de cel mai grav cataclism pe timp de pace.