Un român, răpit la bordul unui petrolier atacat de pirați

Nava Agisilaos, sub pavilion Marshall Island, a fost atacată de pirați duminică noapte, pe când traversa Golful Guineea, la 5 mile vest de Guineea și la 22 de mile de Togo. MAE a convocat, în regim de urgență, Celula de criză interinstituțională.

Cel puțin un român se află printre marinarii răpiți pe un petrolier atacat de pirați în Oceanul Atlantic, în dreptul Golfului Guineea. Nava Agisilaos aparţine unei companii din Marea Britanie.

„Nava Agisilaos, sub pavilion Marshall Island a fost atacată de pirați azi-noapte, pe când traversa Golful Guineea, la 5 mile vest de Guineea și la 22 de mile de Togo. Echipajul a încercat manevre de evitare a atacului, însă se pare că aceste manevre nu au reușit și nava a fost abordată de pirați. Patru navigatori au fost luați ostatici. Probabil că în zilele următoare o să aflăm mai multe despre naționalitățile celor care au fost luați ostatici de către pirați.

Din informațiile pe care le avem, într-adevăr ar fi vorba și despre un român. Au intrat în acțiune societățile care dețin nava și se așteaptă o contactare din partea piraților și negocierile de rigoare. Mai mult ca sigur, aceste atacuri se soldează cu revendicări materiale, adică acelea de bani. Se negociază, și, de fapt, ăsta e și scopul acestor atacuri. Cererea de avantaje material, a declarat,  pentru Digi 24,  Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor .

Mihălcioiu a precizat că pirateria este un fenomen des întâlnit, și mai ales în ultima lună au fost multe atacuri soldate cu luare de ostatici în zona Golfului Guineea, acolo unde, din păcate, securitatea zonei nu este foarte bine pusă la punct.

„Noi, Sindicatul Liber al Navigatorilor, cerem, alături de toate organizațiile internaționale sub umbrela Organizației Internațuionale a Transportatorilor, ca această zonă să fie asigurată din acest punct de vedere, pentru că în ultima perioadă aceste atacuri ale piraților s-au soldat și cu pierderi de vieți omenești”, a precizatMihălcioiu.

Printre cei 23 de marinari de pe navă se aflau ruşi, filipinezi, dar și români. După ce marinarii au fost răpiți, pirații au fugit. Petrolierul a ajuns la Lome și a fost ancorat luni. Nava se află acum în siguranţă cu restul echipajului la bord.

„Atacul tancului Agisilaos înregistrat în Insulele Marshall a fost raportat pe 29 noiembrie 2020, în timp ce acesta se afla la cinci mile marine de la marginea de vest a Golfului Guineei şi la 22 de mile marine la vest de Togo. Echipajul navei a încercat să evite îmbarcarea prin manevre evazive, dar nu a avut succes.

Petrolierul ar fi avut la bord 23 de membri în echipaj înainte de incident, inclusiv cetăţeni ruşi, români şi filipinezi”, se arată în comunicatul Sindicatului Liber al Navigatorilor, scrie Antena 3.

Potrivit sindicatului, acesta este cel de-al 24-lea incident de răpire confirmat în apele Golfului Guineei în 2020, cu 122 de echipaje răpite de pe nave, arată datele din Dryad. Atacul este raportat în spatele unui şir de răpiri reuşite în zonă în ultima lună.

Precizările MAE român

„Cu privire la informațiile  (…) din mass media internaționale privind un incident produs la data de 29 noiembrie a.c. în zona portului Lome, Republica Togo, în care a fost implicată nava Agisilaos și care s-ar fi soldat cu răpirea mai multor navigatori, printre care și un cetățean român, Ministerul Afacerilor Externe face următoarele precizări:

Din dispoziția ministrului afacerilor externe Bogdan Aurescu, a fost deja convocată, în regim de urgență, Celula de criză interinstituțională în vederea inițierii demersurilor necesare pentru verificarea situației, confirmarea informațiilor referitoare la cetățenia și identitatea persoanelor răpite și întreprinderea acțiunilor specifice în astfel de cazuri.

De asemenea, MAE menține legătura atât cu armatorul/angajatorul cetățeanului român în cauză, cât și cu Sindicatul Liber al Navigatorilor pentru alte informații relevante în acest context.

Ministerul Afacerilor Externe reiterează recomandarea ca tratarea în spaţiul public a elementelor privind acest caz să se facă cu toată precauţia, dat fiind caracterul specific și sensibil al acestuia.

 

Foto: Vesselfinder