Umbra războiului din Malvine. Londra blochează avioane de luptă pentru Argentina

President Benigno S. Aquino III views (two) 2 of the (four) 4 FA 50 Golden Eagle jets that accompanies the Philippine Airlines PR 001 as it arrive Philippine area of responsibility Friday, February 19, 2016, from the President and his delegation's participation to the US ASEAN Summit. The FA 50 jets are part of PAF's modernazation effort during the Aquino administration. With the President is Defense Secretary Voltaire Gazmin. (Photo by Gil Nartea/Malacanang Photo Bureau)

Reînnoirea capacităților Forței Aeriene Argentine (Fuerza Aérea Argentina, FAA) este o misiune aproape imposibilă, deoarece dificultățile sunt numeroase, inclusiv diplomatice.

După ce și-a pierdut ultimele avioane de luptă supersonice odată cu retragerea ultimelor sale aparate Mirage IIIEA/DA și Mirage 5P Mara în 2015, FAA are acum doar aproximativ 20 de avioane Fightinghawk A-4AR care au intrat în serviciu în 1998 și în jur de 30 avioane de atac la sol FMA IA-58 Pucará care, cu peste 40 de ani de serviciu, vor fi modernizate în 2021 sub denumirea „IA-58H Fénix”.

Dar, între constrângerile bugetare și prioritățile politice, este dificil de lucrat, mai ales când argentinienii trebuie să se ocupe de realități diplomatice.

În timpul președinției lui Mauricio Macri, între 2015 și 2019, Ministerul Apărării din Argentina a cunoscut o îmbunătățire bugetară. Acest lucru s-a tradus și prin achiziționarea a patru nave de patrulare franceze de tip „L’Adroit” și a cinci avioane de luptă Mirage Super Étendard de ocazie, în beneficiul marinei.

În ceea ce privește FAA, după ce a luat în considerare o posibilă achiziție a 12 avioane Mirage F1 de ocazie, apoi, în 2014, o achiziție de avioane FC-1 din China sau de aparate KFIR israeliene, s-a decis: în iulie 2019, după ce a ales avioane FA-50 „Fighting Eagle” de la producătorul sud-coreean KAI.

Alegerea în favoarea acestui tip de avion a fost atunci rezultatul unui compromis bun. FAA ar fi putut astfel să aibă un avion de luptă modern, bine înarmat (cu posibilitatea de a transporta rachete aer-aer AIM-9 Sidewinder și AIM 120 AMRAAM, precum și arme aer-sol) și supersonic, viteza sa maximă fiind Mach 1.4. Toate la un preț competitiv.

A fost vorba de o comandă de zece astfel de avioane, livrările urmând să înceapă în acest an.

Numai că argentinienii nu au luat în calcul Marea Britanie, care, de la războiul din Malvine (Falklands) din 1982, se opune în principiu oricărei vânzări de echipament militar care ar putea îmbunătăți capacitățile forțelor armate argentiniene. Iar comanda acestor zece avioane FA-50 sud-coreene nu a scăpat Londrei.

Într-o scrisoare adresată ambasadorului Argentinei în Coreea de Sud, Matin Chun, un senior executiv al KAI, a spus că nu poate onora comanda venită de la Buenos Aires.

Motivul? „Exportul a șase componente principale produse de furnizorii britanici pentru FA-50 este supus aprobării guvernului britanic”, a explicat el.

Matin Chun a adăugat: „Ne pare rău să vă informăm că problema licențelor de export din Marea Britanie nu a fost încă rezolvată”

Astfel, este totuși curios că, atât la KAI, cât și la Ministerul Apărării din Argentina, nimeni nu a anticipat opoziția Regatului Unit, scrie Opex 360.

De asemenea, este dificil de văzut unde FAA se poate îndrepta pentru a reînnoi capacitățile aviației sale de luptă, cu mijloacele de care dispune.

Cu toate acestea, Londra ar fi putut face un calcul calcul. Pentru că Buenos Aires ar putea fi tentat să achiziționeze un avion de luptă care este, fără îndoială, mai eficient decât FA-50. Dar din Rusia sau chiar din China. Un astfel de scenariu fusese luat în considerare în trecut.

 

Foto: Opex 360