UE nu mai vrea ca algoritmii secreți să ne influențeze în mod decisiv alegerile

UE nu mai vrea ca algoritmii secreți să ne influențeze în mod decisiv alegerile Sursa foto: Arhiva EVZ

Uniunea Europeană (UE) vrea reguli clare pentru mediul online, astfel încât algoritmii rețelelor de socializare să nu ne mai influențeze în mod decisiv alegerile, fie că vorbim alegeri politice sau de cumpărături, conform ProTV.

Sancțiunile merg până la 6% din cifra de afaceri

La începutul anului, Uniunea Europeană a emis două acte normative cu privire la serviciile și piețele digitale, care sunt valabile la nivelul întregului bloc comunitar, inclusiv în România.

Aceste reguli protejează drepturile fundamentale ale utilizatorilor, limitează dezinformarea și manipularea și stabilesc cadrul legal prin care Uniunea Europeană poate trage la răspundere platformele online în cazul în care conținutul lor afectează într-o măsură sau alta utilizatorii.

Deja Comisia Europeană anchetează companii precum Apple, Google, Meta, TikTok, care, în cazul în care ar fi găsiți cu nereguli în raport cu legile arătate, pot fi sancționați cu până la 6% din cifra de afaceri.

Ne puteți urmări și pe Google News

Algoritmii secreți vor putea fi verificați, conform UE

Practic, Uniunea Europeană și-a propus să oblige giganții din mediul online să fie mai transparenți, să ofere conținut divers, să protejeze utilizatorii de discriminare, de știri false și publicitate invazivă.

Noile regulamente impun moderarea conținutului și eliminarea celui ilegal. De asemenea, UE vrea ca algoritmii care fac recomandări de conținut (inclusiv de reclame și știri) utilizatorilor să fie verificate pentru că au ajuns deja să influențeze semnificativ ce cumpărăm, ce ne dorim și, de ce nu, ce votăm.

Cristian Pîrvulescu, politolog declara că ”Dacă deschidem orice rețea socială, în momentul de față abundă de publicitate politică nemarcată, nemarcate.Și asta, evident, creează foarte multe probleme, pentru că, știți, dacă oamenii trăiesc în bula lor, nu mai au cum să aibă informații de calitate”.

Recent, Comisia Europeană a cerut marilor site-uri de socializare, precum TikTok și Facebook, să marcheze cât se poate de clar publicitatea politică și să elimine orice conținut care ar amenința integritatea alegerilor europene din această vară.

Algoritmii ne stabilesc inclusiv comportamentul politic

Cristian Pîrvulescu, adăuga faptul că „Motoarele de căutare pe baza algoritmilor stabilesc inclusiv modul în care noi ne manifestăm preferințele politice. Și asta nu duce deloc la dezvoltarea democrației”.

Iar Alin Mituța, europarlamentar spunea că noul „regulament obligă companiile din domeniu să îți ofere informații mai diverse, în așa fel încât să poți să ieși din această bulă care duce efectiv la manipulare, la manipularea votului".

Practic, în cadrul Uniunii Europene (UE), există în prezent reglementări și directive care vizează utilizarea algoritmilor și a rețelelor în diferite domenii, cum ar fi protecția datelor, securitatea cibernetică și transparența decizională.