În urma publicării raportului „Monitorizarea pluralismului media”, redactat anual de către Universitatea europeană din Florența, Vera Jurova a subliniat rolul cheie al presei „pluraliste și independente”.

„Criza (COVID) a dezvăluit un paradox: în timp ce audiența crește, veniturile se diminuează într-o manieră semnificativă. Avem de-a face cu o problemă democratică. Comisia va participa (la rezolvarea sa – n.r.), dar responsabilitatea incumbă statelor (membre)”, a declarat joi vicepreședinta, citată de EFE.

Ea a explicat că noul buget al UE aprobat săptămâna trecută la summit-ul european prevede crearea unui post destinat să susțină pluralismul presei.

Jurova a subliniat că orice ajutor acordat presei de către stat nu trebuie să le compromită independența: „Presiunea economică nu trebuie să se traducă printr-o presiune politică”.

Vicepreședinta Comisiei a afirmat necesitatea de a impune o „transparență totală” în materie de proprietate în domeniul presei și a subliniat „problema tot mai mare” a atacurilor politicienilor la adresa presei și a ziariștilor.

Comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, a subliniat la rândul său situația „delicată” a numeroase media, în special cele cu difuzare „locală”, „care și-au pierdut o mare parte a veniturilor”.

Breton a explicat că sectorul Comunicații va „constitui o prioritate în planul de relansare” și, la fel ca Jurova, a pus accentul pe măsurile luate pe plan național ca principal ajutor în peisajul mediatic al fiecărei țări.

Pentru Breton, „concentrarea” proprietății asupra presei constituie o mare problemă pentru pluralismul acesteia, la fel ca distribuirea veniturilor publicitare pe internet.

„Singure, Facebook și Google dețin 50% din piața publicității online, ceea ce ne preocupă pe toți. Suntem în contact permanent cu ele, răspund solicitărilor noastre, dar dorim să fie proactive”, a spus comisarul.

În ceea ce privește subvențiile publice, Thierry Breton a afirmat că Comisia va veghea ca acestea să fie „conforme cu recomandările” executivului european, astfel încât „să ajungă la presă în anumite condiții și pe o perioadă dată, fără a interefera cu linia editorială”.