Ucraina. Ortodocşii şi greco-catolici au început un dialog cu privire la reforma calendarului bisericesc

Ucraina. Ortodocşii şi greco-catolici au început un dialog cu privire la reforma calendarului bisericesc

Biserica Ortodoxă a Ucrainei și Biserica Greco-Catolică Ucraineană vor înfiinţa un grup comun de lucru pentru a studia o posibilă tranziție la calendarul gregorian.

"Pe 24 decembrie, Părintele și Șeful Bisericii Greco-Catolice Ucrainene, Preafericitul Sviatoslav, s-a întâlnit cu Mitropolitul Kievului și al Întregii Ucraine, Preafericitul Epifanie, la reședința sa de pe teritoriul Mănăstirii Sf. Mihail - Cupola de Aur" - anunţă Biserica Greco-Catolică Ucraineană.

Potrivit unui comunicat de presă, întâistătătorii celor două biserici au acordat o atenție deosebită coordonării pozițiilor privind reforma calendarului bisericesc, care devine din ce în ce mai acută înaintea sărbătorilor de Crăciun și Paște.

După discuții, părţile au propus crearea unui grup comun de lucru, care va trebui să studieze cuprinzător această chestiune. Grupul comun este inițiat cu ocazia sărbătoririi a 1.700 de ani de la Sinodul I Ecumenic, ținut la Niceea în anul 325. La Sinodul respectiv, au fost determinate principiile calendaristice ale vieții bisericești, potrivit agenției RBC.

Ne puteți urmări și pe Google News

Reforma calendarului bisericesc

RBC aminteşte că Biserica Ortodoxă Ucraineană (Mitropolia de Kiev) a ridicat de mai multe ori problema trecerii la noul calendar iulian și a propus sărbătorirea Crăciunului pe 25 decembrie.

În 2019, în ciuda opoziției Kremlinului și a Bisericii Ortodoxe Ruse, Biserica Ortodoxă Ucraineană și-a primit independența bisericească din partea Patriarhului Bartolomeu I al Constantinopolului – considerat liderul spiritual al credincioșilor ortodocși din întreaga lume. Decizia sa a revocat un acord vechi de secole, care îi acorda patriarhului din Moscova autoritate asupra bisericii din Ucraina.

Diferențele politice au stat la baza diviziunii dintre bisericile celor două națiuni predominant ortodoxe. Biserica Ortodoxă Ucraineană, orientată spre Occident, a oferit sprijin protestatarilor Maidan din 2014, care l-au răsturnat pe Viktor Ianukovici, „viceregele Moscovei” în Ucraina. Iar în ultimii ani, biserica a fost un puternic susținător al statului și al suveranității ucrainene.

Reacție dură din partea supușilor Moscovei

Cealaltă ramură a ortodoxiei ucrainene avea legături strânse cu Rusia, dar a anunțat, în mai, că și-a încetat subordonarea față de mitropolitului Kirill al Moscovei, un susținător al președintelui rus Vladimir Putin, dar puțini cred că despărțirea este sinceră. Purtătorul de cuvânt al acestei biserici,

Mitropolitul Clement, a respins ca o cascadorie politică decizia Bisericii Ortodoxe Ucrainene de a permite credincioșilor săi să sărbătorească pe 25 decembrie, susținând că aceasta este o dovadă a faptului că biserica rivală nu este o instituție religioasă, ci o organizație politică dornică să respecte dorinta guvernului.

„Istoric, familiile sunt obișnuite să sărbătorească pe [7 ianuarie]”, a spus Clement. „Oamenii care merg la Biserica Ortodoxă Ucraineană nu cer nicio schimbare”, a adăugat el. „Au trecut patru ani de când guvernul a anunțat 25 decembrie ca sărbătoare oficială și, de atunci, nu am văzut oameni sărbătorind-o drept Ziua de Crăciun”, a mai spus acesta.

Dar Biserica Ortodoxă Ucraineană respinge acuzația că decizia sa ar fi politică, explicând că hotărârea răspunde „număroaselor solicitări de a lua în considerare discuțiile care au loc de mulți ani în biserică și în societate”. „Întotdeauna ne-au tratat ca pe un grup politic. Ei nu ne acceptă ca organizație religioasă sau ca biserică”, a mai spus Ievstrati, cu referire la clerul rămas sub obediență moscovită.

„Este foarte asemănător cu modul în care Rusia tratează Ucraina în general”, a continuat el. „Din partea noastră, de multe ori ne-am oferit să începem un dialog fără nicio condiție prealabilă, dar în general ei nu răspund – și atunci când o fac, ei insistă să recunoaștem că nu suntem o biserică, nu avem drepturi canonice și că clerul nostru este nu cler.”

Calendarul gregorian a fost introdus de Papa Grigorie în 1582; calendarul iulian, stabilit de Iulius Caesar, datează din 46 î.Hr. (Rador)