Ucraina în tangaj: război, criză economică, finanţe precare şi criză de Guvern | PULSUL PLANETEI

Ucraina în tangaj: război, criză economică, finanţe precare şi criză de Guvern | PULSUL PLANETEI

Ucraina se află astăzi într-o situaţia precară, cu probleme majore, chiar înaintea vizitei Preşedintelui Poroshenko la Bucureşti.

 Războiul din Donbas face furori şi atinge niveluri fără precedent de la atacul ruso-separatist de la Debaltseve, după acordul Minsk 1, după cum a remarcat OSCE, UE şi Consiliul de Securitate al ONU; criza economică se adânceşte, în lipsa unor reforme structurale importante asumate; finanţele sunt precare, iar acordul cu FMI e încă nesigur dacă e în vigoare, continuă sau procesul e stopat până la depăşirea instabilităţii cronice generate de cererea Preşedintelui Poroshenko ca premierul Arsenii Yatseniuk să demisioneze; peste toate, o criză guvernamentală şi de majoritate, care trebuia rezolvată până la debutul săptămânii trecute, când Preşedintele Poroshenko a fost în SUA, nu a fost încă rezolvată nici astăzi, deşi zilnic avem mesaje încurajatoare.

Cea mai mare lovitură pentru Ucraina a fost, fără doar şi poate, referendumul olandez pentru ratificarea Acordului de Asociere Ucraina-UE. Că a fost din motive interne, de sancţionare a propriului Guvern, că a fost vorba despre renaşterea euroscepticismului, care a generat referendumul şi a făcut campania anti-ratificare fără nici o opoziţie reală, substanţială, a guvernului olandez, că e vorba despre influenţele Federaţiei Ruse care colectează astăzi substanţial în urma finanţării extremei drepte, dreptei naţionaliste, populiste, xenofobe, anti-imigranţi, islamofobe europene, că e vorba despre lipsa de încredere cronică a cetăţeanului european faţă de Comisie şi acţiunile Executivului european, cert e că referendumul olandez a dat un semnal extrem de nefast. Iar toate au făcut ca Ucraina să se vadă într-o incertitudine totală legată de acest acord pentru care a pierdut o parte din teritoriu, Crimeea, şi a intrat într-un război cu peste 6000 de victime şi pierderea controlului asupra Estului teritoriului său.

În acest moment este neclar dacă soluţia este un opt-out al Olandei, deci un acord 27-Ucraina fără Olanda pe tema Acordului de Asociere UE-Ucraina, sau este renegocierea acordului (cu respectarea solicitării Rusiei de a avea un veto pe această relaţie), sau o renegociere simplă, pe teme solicitate de Olanda(şi acelea neclare) cu UE, pentru a reduce din temerile ce au determinat votul negativ. Nu se ştie dacă acordurile de liber schimb rămân în vigoare în perioada de tranziţie. E adevărat că UE a venit cu soluţia acordării liberei circulaţii cetăţenilor ucraineni drept compensaţie intermediară, însă acesta e doar un paliativ: o soluţie pentru Acordul de Asociere trebuie formulată, fără a sancţiona Ucraina pentru opţiunea sa pro-occidentală, ea fiind deja sancţionată, în fapt, consistent prin rapturile teritoriale şi agresiunea militară rusă.

Peste toate, cel mai fierbinte moment astăzi este criza de Guvern. Premierul Yatseniuk şi-a anunţat demisia, chiar dacă nu a depus-o efectiv şi formal, iar o nouă majoritate e anunţată, formată la limită din doar două partide, Blocul Petro Poroshenko al Preşedintelui şi Frontul popular al lui Arsenii Yatsniuk, fostul premier. Împreună cu 4 deputaţi trecuţi în ultimele zile la Blocul Petro Poroshenko(tipul de mişcări cunoscute), au atins împreună 226 de deputaţi, majoritatea la limită din cei 450 deputaţi ai Radei Supreme.

În acest context a fost stabilit şi viitorul premier, Volodymyr Groysman, încă preşedinte al Radei Supreme, precum şi formula de guvern. Însă reunirea formală şi votarea Guvernului nu s-a produs încă, ba am înregistrat şi o abţinere în această majoritate faţă de numirea lui Groysman ca premier. Majoritatea din două partide dă o oarecare stabilitate mai mare şi echilibru de politici, în schimb fragilitatea majorităţii şi faptul că unul din partide, Frontul Popular, are drept preşedinte pe fostul premier proaspăt debarcat nu anunţă vremuri foarte calme. Alegerile anticipate pot fi aproape, cu toate costurile instabilităţii de această factură pe toate planurile.

Cele două partide aveau la dispoziţie un spaţiu larg de parteneri pro-occidentali mai comozi sau mai puţin comozi: Partidul Radical – Liashko, naţionalist şi cu porniri extreme, cu presiuni majore pe ruperea relaţiilor cu Rusia, de exemplu; Partidul Batkivshchina, al Iuliei Timoshenko, altfel bun partener, deşi liderul cu experienţă este incomod în orice coaliţie; sau Partidul Samapomich, al industriaşilor şi intelectualilor clasei de mijloc, condus de primarul de Lvov. Lăsarea tuturor acestor partide în opoziţie, alături de ce a mai rămas din Partidul Regiunilor, crează situaţia ingrată a unei majorităţi- Guvern care au opoziţie şi din stânga, şi din dreapta, şi care e chemat să facă reforme structurale importante. De aici şi credibilitate redusă a perspectivei reformiste necesară Ucrainei. Şi cum nici capabila ministresă a Finanţelor, Natalie Jaresko, cetăţean american, nu se mai găseşte în Guvern, nesiguranţa partenerilor creşte.

A fost votat Guvernul Groysman.

Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.