Turbulențe la aproape fiecare zbor. Explicația climatologilor pentru un fenomen care face ravagii

Avion. Sursa foto: Arhiva EVZ

În ultima perioadă, avem de-a face cu turbulențe la aproape fiecare zbor cu avionul și deși intensitatea lor este de cele mai multe ori redusă, există și cazuri extreme, în care acestea pun în pericol viața pasagerilor.

De exemplu, un om a murit recent din cauza turbulențelor, în timpul unui zbor din Singapore. În acest context, climatologii au explicat ce stă la baza lor și de ce sunt din ce în ce mai frecvente.

Zboruri cu tot mai multe turbulențe

Conform explicațiilor Roxanei Bojariu, climatolog, turbulențele sunt întâlnite frecvent în timpul zborurilor, dar de obicei sunt de intensitate redusă și nu creează disconfort, mai ales când pasagerii urmează măsurile de siguranță adecvate, cum ar fi păstrarea centurilor de siguranță legate.

De altfel, este recunoscut faptul că există cercetări care indică o accentuare a diverselor fenomene în contextul încălzirii globale. De exemplu, se observă o creștere a temperaturilor și a umidității în sistemul climatic.

Acești doi factori creează instabilitate pe coloana verticală de aer și cu cât avem o cantitate mai mare de căldură și de vapori de apă, cu atât instabilitatea e mai mare, iar schimbarea climei asta face.

Turbulențele pot fi și ele de mai multe tipuri. De obicei, cele legate de furtuni pot fi relativ ușor evitate, pentru că norii îți semnalează prezența posibilă a acestor turbulențe”, a explicat climatologul.

Încălzirea globală. Sursa foto: dreamstime.com

Încălzirea globală, principala cauză a acestor fenomene

Roxana Bojariu a subliniat că există situații în care nu poți depinde exclusiv de indicii vizuale, iar atunci apar așa-numitele turbulențe în aer senin.

Acestea pot surveni atunci când o furtună se formează la distanță și antrenează mase de aer pe distanțe mari. Chiar dacă furtuna este departe, efectele sale pot fi resimțite, chiar și atunci când nu te-ai aștepta să le simți. Acest lucru poate cauza probleme cu stabilitatea avionului.

„Dar chiar mai mult de atât pot să fie așa-numitele turbulențe în aer senin, în care chiar nu ai niciun reper, nici măcar furtuni depărtate.

Piloți. Sursa Foto: Dreamstime.com

Acolo ai mase de aer care se ciocnesc și au caracteristici diferite, temperaturi diferite. Și iar ne întoarcem la încălzirea globală care ridică temperaturile destul de mult, e adevărat că nu uniform”, a mai punctat climatologul, potrivit antena3.ro.

În mod specific, turbulențele puternice apar în punctele de contact între temperaturi extrem de ridicate și temperaturi mai scăzute.