Trenurile-fantomă din România: doi călători, doi controlori şi un mecanic
- Georgeta Petrovici
- 24 martie 2012, 21:35
O VORBĂ ADEVĂRATĂ: TRENULE, MAŞINĂ MICĂ. Există trenuri în România care par să circule în virtutea inerţiei. Faptul că sunt puse în mişcare, că au conductor de locomotivă şi controlor de bilete costă de 10 ori mai mult decât venitul din cele câteva bilete vândute.
Pe Regionala CFR Timişoara, sunt curse la care se câştigă doar 3 lei la o sută de lei cheltuită. Cursă cu venit anual de 500 de euro
În judeţul Timiş, un astfel de tren consumă 230 de lei pe zi, pentru un drum, ca să aibă încasări puţin peste 6 lei. Este un traseu dus-întors între Jebel şi Liebling. Lună de lună, CFR a cheltuit 6.900 de lei, ca să mişte trenul personal 9790. Câştigul s-a cifrat, tot lunar, la 198 de lei. Altfel spus, întreg anul trecut CFR a cheltuit pe ruta Jebel – Liebling 82.800 de lei şi a încasat din biletele vândute, 2.376 de lei. Mai exact, nici măcar 3%. Ce nu merge la stat, la privat se poate
"Trenul 9790 care circulă pe ruta Jebel – Liebling are un grad de utilizare mediu lunar de 2% (aproximativ 2 călători pe tren format dintr-un automotor cu 56 locuri - n.r.). Trenul care operează returul, 9789, are grad de utilizare mediu lunar de 4% (aproximativ 3 călători/tren - n.r.)", a explicat Romulus Bărbulescu, şeful Biroului Mersul Trenurilor în cadrul Regionalei CFR Timişoara.
Tot el a mai precizat că traseul are 10 kilometri iar operarea trenului pe o direcţie costă 23 de lei/km, în timp ce călătorii plătesc un bilet cu numai 3,3 lei.
Angajaţii CFR care lucrează pe acest traseu au mărturisit, neoficial, că, de multe ori, garnitura de două vagoane a circulat goală, iar biletele au fost cumpărate de ei, ca să îşi justifice locul de muncă, temându-se că, dacă pentru trenul respectiv nu se vor vinde bilete, acesta va fi desfiinţat. Ceea ce până la urmă s-a întâmplat. Şi, uimitor, SC Regio Trans SRL Braşov vrea să-l rentabilizeze, beneficiind şi de subvenţie de stat. Există zeci de curse de tren în România, chiar şi pe distanţe lungi, în care numărul de călători s-a redus atât de mult încât poţi considera că ţi-ai închiriat propriul vagon
LA DISPOZIŢIA NAŞULUI
Blatişti, poftiţi în vagoane!
Potrivit oficialilor SNCFR, numărul de călători se verifică zilnic, iar în funcţie de acesta se redimensionează garniturile de tren zilele următoare. "În funcţie de gradul de ocupare al trenurilor, garnitura e diminuată ulterior", a explicat Alina Predescu, purător de cuvânt la SNCFR Călători. Cu alte cuvinte, în general, compania e atentă să nu trimită pe traseu trenuri cu vagoanele goale.
Pierderile sunt generate, pe anumite rute, potrivit oficialilor CFR, de acei călători care refuză să cumpere bilet. Cel mai notabil caz este ruta Bucureşti–Olteniţa, unde din cei aproximativ 100 de călători zilnic, mai puţin de 10 au cumpărat bilete.
ALTE EXEMPLE
20 de călători/zi în patru curse Petroşani-Lupeni Între Petroşani şi Lupeni, pe o distanţă de 22 kilometri, CFR cheltuie zilnic 1.848 de lei ca să pună în mişcare cele trei trenuri care deservesc traseul. Calculul este realizat pe baza informaţiilor furnizate de şeful Biroului Mersul Trenurilor în cadrul Regionalei CFR Timişoara.
"Circulă trei trenuri care au un grad de utilizare de 7-8% zilnic", a explicat Bratu.
Un bilet costă 4,4 lei, iar cu fiecare dintre trenuri călătoresc, zilnic, câte 15 sau 20 de călători, astfel că, la finalul zilei, câştigul încasat de CFR este de 268,4 lei. Practic, câştigul realizat este de 14% din costurile operaţionale.
O situaţie similară se înregistrează şi pe ruta Simeria–Hunedoara, un traseu de 15 kilometri pe care circulă, zilnic, patru trenuri şi pe care CFR cheltuie în fiecare zi 1.680 de lei. Randamentul traseului este de numai 17%. APUS. În această lună s-au făcut din nou disponibilizări în CFR Călători. În această degringoladă, singurii mai câştigă ceva sunt naşii FOTO: ADRIAN PÂCLIŞAN Citiţi şi:
- Peste 1.000 de salariați de la CFR Călători, concediați în luna martie