Trăsurile secolului XXI: maşini care se conduc fără permis

Trăsurile secolului XXI: maşini care se conduc fără permis

Parcările de pe lângă licee vor trebui lărgite pentru că egoul adolescenţilor este mângâiat de apariţia mopedelor pe patru roţi, pentru care nu e necesar carnetul de conducere.

Când fiul lui Mircea Geoană conducea, anul trecut, un Fiat 500 retro pe Dorobanţi, presa l-a luat la rost pe tată, candidat prezidenţial la acea vreme. Însă, în România, o persoană sub 18 ani are chiar două variante pentru a urca la volan: maşinile din categoria B1 şi mopedul pe patru roţi, care nu necesită permis de conducere.

Legislaţia rutieră permite minorilor cu vârste mai mari de 16 ani să conducă pe drumurile publice o anumită categorie de vehicule, dacă deţin permis B1. Vehiculele din categoria B1 trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: trei sau patru roţi, masă cuprinsă între 400 şi 550 de kilograme, capacitatea cilindrică mai mare de 45 centimetri cubi, viteză minimă - 50 de kilometri pe oră.

Puţine şcoli pentru B1. Soluţia - maşinile fără permis

Ne puteți urmări și pe Google News

Dar există o problemă: în România, sunt doar câteva şcoli de şoferi care oferă cursuri pentru pretendenţii la permisul de conducere, subcategoria B1. Spre exemplu, în Bucureşti există o singură astfel de şcoală, iar tariful este de 800 de lei.

Însă sunt şi maşini cu trei sau patru roţi pentru care nu ai nevoie de permis şi pe care le poţi conduce de la 16 ani. Ai nevoie de un simplu curs de legislaţie rutieră, care costă aproximativ 600 de lei. "Maşina fără permis" este încadrată la categoria mopede (aceeaşi cu scuterele, vehicule pe două roţi).

Condiţiile pentru ca un vehicul să fie considerat moped şi să fie condus pe drumurile publice de conducătorii cu vârste de peste 16 ani sunt: viteză maximă de 45 de kilometri la oră, motor cu capacitatea cilindrică mai mică de 50 de centimetri cubi sau cu putere nominală mai mică de 4 kW.

Cei mai mulţi dintre şoferi cred însă că nu este indicat să le acorzi tinerilor sub 18 ani şansa de a urca la volan. "Pe lângă căruţe o să mai apară o specie… şi asta mult mai periculoasă", este sceptic un şofer pe site-ul daciaclub.ro. Un altul îl completează, ironic: "Super idee să conducă şi cei care nu au putut obţine carnetul de şofer. De-abia aştept să fiu lovit din mai multe locuri deodată!".

Dacă începi cu Mopedul înveţi mai uşor să conduci

Un importator al mărcii franceze Microcar spune însă că mopedul pe patru roţi îi pregăteşte pe viitorii şoferi de categorie B. "După doi ani în care mergi cu 45 de kilometri la oră, altfel te comporţi în trafic când îţi iei permisul", argumentează Cristian Dan.

El completează însă că, deşi este legal posibil, un adolescent de 16 ani nu ar trebui să se urce direct la volanul unei "maşini fără permis". "Niciun părinte nu a cumpărat aşa ceva şi i-a permis copilului să conducă maşina imediat. E ca şi cum i-ar spune: «Urcă la volan, că nu se ştie dacă te mai întorci acasă!»", încheie Dan.

"Părinţii nu trebuie să le permită copiilor să conducă imediat un moped. E ca şi cum le-ar spune că nu vor să ştie dacă se mai întorc vii acasă.", CRISTIAN DAN, importator Microcar

Fără permis

Microcar

Francezii de la Microcar produc de ani buni maşini care nu au nevoie de permis. M Go S este echipat cu un motor de 5,4 cai putere şi consumă în jur de 3,5 litri de motorină la 100 de kilometri.

În bord nu apar tradiţionalele "ceasuri", detalii precum consumul de benzină şi numărul de kilometri fiind afişate pe computerul de bord. Preţul unei astfel de maşinuţe porneşte de la 7.500 de euro şi poate ajunge la 12-13.000 de euro (pentru modelul din imagine, M Go F8).

Aixam

Dotat cu un motor diesel cu putere de 4 kW/5 cai, Aixam City S are o masă de 400 de kilograme. Pentru a bate testul cântarului, caroseria a fost realizată din material plastic, aplicat pe cadru din aluminiu (soluţie folosită de mai toţi producătorii de microcar).

Maşina de 2,72 metri lungime şi 1,5 lăţime are viteza maximă 45 km/h, consumă trei litri la suta de kilometri. Cu un "plin" (rezervorul are 16 litri), se poate călători de la Bucureşti la Timişoara. Preţ: 10.000-13.000 de euro

Varianta second-hand: Ligier Ambra

Dacă preţul ridicat al Aixam City S sperie, există varianta Ligier Ambra. În România, maşini second-hand ale mărcii se vând de ani buni. Maşina are tot cinci cai, viteză maximă de 45 km/h şi consumă trei litri la 100 de kilometri. O maşină cu o vechime de circa 10 ani se vinde cu preţuri cuprinse între 1.800 şi 2.500 de euro.

Cu permis

Aixam

Primele detalii care îţi iau ochii la Crossline GT sunt caracterul robust şi buna spaţiere în interior. În rest, arată ca mai toate minimaşinile: trei metri lungime şi 1,5 lăţime.

Viteza maximă este de 85 km/h, iar consumul de motorină este de patru litri la sută. Ca mai toate microcarurile noi, are o viteză pentru deplasarea înainte şi una pentru deplasarea înapoi.

Microcar

Atinge o viteză maximă de 102 km/h şi consumă 3,5 litri de benzină la suta de kilometri. Microcar M.Go Familly are un motor de 21 de cai putere. Cum arată denumirea, este o maşină de familie (două locuri în faţă, două în spate). Atenţie însă la silueta membrilor familiei.

Maşina poate fi încărcată cu maximum 235 de kilograme (4 persoane cu media de greutate de 59 kg). Dimensiunile sale sunt asemănătoare unui TICO (30 de centimetri mai scurtă, 10 centimetri mai lată), dar are o masă de doar 465 de kilograme (TICO are 620). Preţ: 12.089 euro

Varianta second-hand: Fiat 500

Produsă de italieni între 1957 şi 1975, Fiat 500 îndeplinea cerinţele pieţei auto de după război, aceea de a produce maşini economice. Este considerată una dintre primele "maşini de oraş", redefinind termenul de "maşină mică", cu cei 3 metri lungime şi 1,3 metri lăţime.

Masa de numai 499 de kilograme şi viteza (85 de km/h) fac ca maşina să poată fi condusă la 16 ani, cu permis B1 în buzunar. Preţul este însă unul destul de mare pentru o maşină aşa veche. Un Fiat 500F din 1970 costă aproximativ 2.500 - 3.000 de euro.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/488c1f8WPUk?fs=1&amp;hl=en_US"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/488c1f8WPUk?fs=1&amp;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object> <object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Vv6E_xE2Xu0?fs=1&amp;hl=en_US"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Vv6E_xE2Xu0?fs=1&amp;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>