Transportatorii români cer Comisiei Europene suspendarea obligației întoarcerii acasă a camionetelor. Aceasta duce la un consum nejustificat de carburant

Transportatorii români cer Comisiei Europene suspendarea obligației întoarcerii acasă a camionetelor. Aceasta duce la un consum nejustificat de carburantSursa foto: Arhiva EVZ

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) au cerut Comisiei Europene să suspende de urgență obligația întoarcerii acasă a camionetelor. Aceasta reprezintă un consum inutil de carburant, în special în contextul economic actual.

Într-un comunicat al UNTRR se arată că în contextul economic dificil „este necesară tăierea tuturor măsurilor care conduc la consum inutil de carburant în plină criză pentru a se asigura coerenţa între declaraţiile liderilor europeni şi acţiunile acestora şi ale Comisiei Europene la nivel european şi naţional”.

De asemenea, s-a precizat că industria transporturilor rutiere este profund afectată de creșterile preţurilor la carburanţi şi de prevederile abuzive ale legislaţiei europene aduse de Pachetul Mobilitate 1, în special prin introducerea obligației de întoarcere acasă a camionetelor la opt săptămâni.

Ea trebuie respectată de companiile româneşti care operează transporturi rutiere internaţionale în UE începând din februarie 2022.

CE trebuie să suspende urgent aplicarea obligației întoarcerii acasă

UNTRR solicită CE suspendare urgentă a aplicării obligației întoarcerii acasă a camionetelor și anularea interpretării restrictive a CE legată de obligația întoarcerii acasă a recorcilor și semiremorcilor acestora”, se arată în comunicatul emis.

Conform sursei citate, studiul CE privind întoarcerea acasă a camionetelor, publicat în anul 2021, arată că această măsură va genera 1,9 milioane de curse suplimentare, ceea ce ar conduce la 2,9 milioane de tone de emisii suplimentare de CO2 în 2023 și ar putea genera o creștere a costurilor de până la 11.000 de euro pe vehicul, pe an.

UNTRR arată că transportatorii români au contestat această măsură discriminatorie în faţa Curţii de Justiţie a UE, iar acţiunea UNTRR a fost susţinută de Guvernul României, potrivit Mediafax.

Pierderi enorme pentru transportatorii români

Această obligație se traduce și prin venituri mult mai mici pentru transportatori.

Odată cu lansarea noii obligații în februarie, UNTRR a precizat că această măsură amenință supraviețuirea transportatorilor români și estici, majoritatea IMM-uri și va cauza o scădere a capacității de transport în UE cu minim 10% în următoarele trei luni, ceea ce va duce la o disfuncționalitate severă a lanțurilor de aprovizionare în UE.

De asemenea, un studiu intitulat intitulat „Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă din România”,  indică faptul că prevederile Pachetului Mobilitate 1 vor genera transportatorilor rutieri români pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro, ca urmare a curselor în gol determinate de obligația întoarcerii acasă a camioanelor.

De asemenea, transportatorii români vor avea un cost suplimentar anual cu locurile de cazare de 228 milioane euro, cu combustibilul de 197 milioane euro din cauza întoarcerii obligatorii a vehiculelor la fiecare 8 săptămâni, taxe suplimentare de drum de 150 milioane euro/an, costuri de transfer a șoferilor acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni de 162 milioane euro/an, costuri administrative de 60 milioane euro/an, costuri cu instalarea tahografelor inteligente de 61 milioane euro, costuri cu parcările securizate de 29 milioane euro/an și alte costuri legate de întreținere și reparații de 77 milioane euro/an, potrivit Transport Times.