"Traficanţi" de maşini second-hand

"Traficanţi" de maşini second-hand

Noua "meserie" a celor care vor să se îmbogăţească peste noapte este importul la negru de maşini second-hand din Germania sau Franţa.

Invazia de maşini secondhand înregistrată începând cu 1 iulie a alimentat apetitul românilor pentru afaceri cu autoturisme. În timp ce importatorii oficiali care aduc automobile din Germania sau din Franţa sunt în pragul falimentului, elevii de liceu se lasă de şcoală pentru a câştiga bani din afaceri cu maşini.

Guvernul a avut grijă să introducă taxa auto pentru a limita invazia de maşini rulate, dar a uitat să controleze modul în care se face comerţul cu aceste autoturisme. „Persoanele fizice aduc maşini din afară şi le vând în ţară fără să fie controlaţi. Găsesc soluţii prin care nici măcar nu plătesc impozit la stat“, susţin reprezentanţii parcurilor auto din vestul ţării. Instituţiile, neputincioase

La ora actuală, importurile de maşini second-hand, în scopuri comerciale (revânzare), sunt efectuate aproape în totalitate de persoane fizice neautorizate, susţin aceştia. În plus, firmele din domeniu s-au întâlnit de mai multe ori cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor, însă autorităţile statului s-au dovedit neputincioase. Pentru a începe o astfel de afacere, o persoană are nevoie de 3.000-5.000 de euro şi ceva timp la dispoziţie pentru a face drumuri în Germania sau Franţa.

O dovadă în acest sens este faptul că pe site-ul autovit.ro, cel mai mare de profil din România, cele mai multe autoturisme înmatriculabile sunt vândute de persoane fizice. Agenţia de Administrare Fiscală a efectuat o serie de controale în târgurile auto, însă nu a putut amenda decât firme. Întrebaţi de EVZ ce măsuri au luat pentru limitarea ilegalităţilor în acest domeniu, reprezentanţii ANAF au ridicat din umeri.

„Urmare a unui control operativ efectuat la o societate din Harghita, comisarii Gărzii Financiare au dispus confiscarea unui număr de 39 de autoturisme marca Suzuki“, acesta a fost singurul exemplu concret oferit de ANAF. Nici Autoritatea Naţională a Vămilor nu mai are pârghii de control asupra importurilor de maşini second-hand. Persoanele fizice neautorizate nu au dreptul de a cumpăra maşini din afara ţării pentru a le comercializa ulterior. Dacă înainte de 1 ianuarie 2007 exista un registru în care erau trecuţi cei care aduceu autoturisme din alte state, în prezent nu mai există niciun fel de contabilizare a acestora. Dealerii acuză

În prezent, niciun organism al statului cu atribuţii în domeniul controlului fiscal nu are o bază de date proprie cu persoanele fizice importatoare de maşini, pentru a le putea depista pe cele care efectuează acte de comerţ. Atât la Registrul Auto Român, cât şi la Direcţia Regim Permise şi Înmatriculări se prezintă doar cumpărătorul final. Dealerii oficiali susţin că persoanele fizice înşală statul prin mai multe metode.

„În cele mai multe cazuri, traficanţii de maşini au asupra lor contracte de vânzare-cumpărare străine în alb, pe care le completează înlocuind numele cumpărătorului“, se arată într-un memorandum trimis ANAF. Dealerii din Franţa sau Germania recunosc că primii clienţi români, ca mărime, ai parcurilor auto din Franţa şi Germania sunt persoane fizice şi susţin că niciodată nu au întâlnit o asemenea situaţie în Europa. La începutul lui 2007, majoritatea maşinilor second-hand erau importate de firme, iar preţurile din România erau cu 15%-20% mai mari decât în Germania. Acum, pe piaţă se găsesc maşini la acelaşi preţ cu cele din Germania.

LOVIŢI ÎN VÅNZĂRI

Dealerii oficiali, în pragul falimentului

Principalii jucători afectaţi de situaţia de pe piaţa auto secondhand sunt dealerii oficiali. În vestul ţării, peste 20 de firme care se ocupă cu comercializarea de autoturisme rulate sunt în pragul falimentului, ne-au spus reprezentanţ ii acestora. Loviţi sunt şi jucătorii mari. AAA Auto are afaceri de succes în toată Europa.

În România însă, lucrurile nu sunt foarte roz. Oficialii companiei susţin că încearcă să se menţină pe piaţă, iar anul viitor, în vară, dealerul va analiza dacă va mai investi pe piaţa autohtonă sau nu. Vânzările AAA Auto au scăzut de la începutul anului şi până în prezent cu peste 30%, iar România este printre singurele pieţe europene pe care firma înregistrează scăderi. Reprezentanţi din industria auto susţin că situaţia nu se va îmbunătăţi în următoarea perioadă, iar autorităţile au refuzat să precizeze dacă vor interveni în vreun fel pe această piaţă. În august, Registrul Auto Român a înregistrat peste 40.000 de autoturisme second-hand. Românii au gusturi

Printre preferatele românilor se numără maşinile germane de lux, dar nu prea însetate după combustibil. Modelele Volkswagen Passat sunt la mare căutare, dar nu dăm înapoi nici de la BMW sau Mercedes. „Românii cer maşini nemţeşti, în general de clasă medie“, ne-au declarat reprezentanţii AAA Auto. Un BMW seria 3 din 2004 costă aproximativ 12.000 de euro, în timp ce aceeaşi maşină cumpărată de pe piaţa internă ajunge la 18.000 de euro. Drumul până în Germania sau Franţa costă 500 de euro, iar taxa auto puţin peste 1.000 de euro. În total, cumpărătorul iese în câştig cu mai bine de 3.000 de euro.

VICTIME COLATERALE

Maşinile noi se vând greu

Nici producătorii de maşini noi nu sunt mai încântaţi de situaţie. Vânzările de autoturisme scad şi nici măcar programul „Rabla“ nu a reuşit să resusciteze piaţa. Vânzările de maşini noi au staţionat începând din iulie. Înmatriculările de automobile noi din România au scăzut cu 3,5% în primele opt luni, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, la 201.870 de unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

„Guvernul trebuie să găsească o soluţie pentru a salva această situaţie. Vânzările vor scădea cu peste 10% în perioada următoare“, ne-a declarat Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia. La nivel european, au fost înmatriculate 10,41 milioane de unităţi în primele opt luni, în scădere cu 3,9% faţă de cele 10,83 milioane de automobile din aceeaşi perioadă a lui 2007. Dacia a reuşit să crească la nivel global cu doar 13,7% în primele opt luni, potrivit datelor anunţate de Renault.

Dacia deţinea în România, în luna august, o cotă de piaţă de 26,6%. Programul „Rabla“, de care producătorii au ţinut cu dinţii, nu a reuşit să salveze situaţia. Până în prezent, rata de succes a programului nu trece de 50%, chiar dacă, până la 25 septembrie, dealerii aveau în plan să vândă 80% din maşinile incluse în program.

Ne puteți urmări și pe Google News