Evenimentul Zilei > Actualitate > Tot ce trebuie să ştii despre cauciucurile de iarnă. Cât de bune sunt cele second hand şi all seasons
Tot ce trebuie să ştii despre cauciucurile de iarnă. Cât de bune sunt cele second hand şi all seasons

Tot ce trebuie să ştii despre cauciucurile de iarnă. Cât de bune sunt cele second hand şi all seasons

Şoferii trebuie să-şi pregătească anvelopele. În aproximativ o lună, meteorologii anunţă că temperaturile vor scădea sub 7 grade Celsius, iar cei care vor ieşi pe şosele cu maşină fără anvelope de iarnă vor fi amendaţi. Iată care sunt toate informaţiile importante pe care trebuie să le ştii despre cauciucurile de iarnă.

Când se folosesc cauciucurile de iarnă?
Anvelopele de vară se folosesc la temperaturi de peste 7 grade Celsius, iar cele de iarnă la cele mai mici de 7 grade. Trebuie să aibă marcajul un "fulg de nea" sau M+S. Acestea arată că performaneţele respectivelor anvelope sunt testate şi omologate oficial.

Cum acţionează cauciucul de iarnă pe zăpadă? De ce avem nevoie de el?
Anvelopa nu alunecă pe gheaţă, ci pe apa formată între zăpadă şi cauciuc. Datorită forţei de apăsare apare o degajare de energie, energie care se transformă în căldură, cea care face să se topească gheaţa şi zăpada. Cu cât e mai frig afară, cu atât avem aderenţă mai bună, pentru că se face mai greu stratul de apă. Doi bulgări de zăpadă nu alunecă unul pe celălalt. De aceea există tăieturi lamelare şi curbe pe cauciucul de iarnă. Acolo agaţă zăpada, iar cea din cauciuc cu cea de pe carosabil fac efectul "zăpadă- zăpadă", dând o aderenţă bună.

Ce se întâmplă cu şoferul care produce un accident şi nu are cauciucuri de iarnă?

Potrivit legii, costurile din urma "operaţiunilor de degajare şi de fluidizare a traficului sunt suportate de cel vinovat". Administratorul drumului emite un titlu de despăgubire, reprezentând cheltuielile operaţiunilor efectuate.

Dacă pe un drum înzăpezit sau cu polei se întâmplă un accident din vina mea şi am anvelope de vară ce se întâmplă cu asigurarea?
În cazul în care anvelopele nu au fost alese corespunzător documentaţiei de omologare, societăţile de asigurări vor fi extrem de reticente în a acorda despăgubirile.

Cât e amenda?
Cei care vor intra în trafic pe un carosabil umed, acoperit de polei, riscă de două ori, o dată din punctul de vedere al traficului rutier, pe de altă parte riscă o amendă între 9 şi 20 de puncte amendă, adică între 603 – 1.430 lei.

Există şi anvelopele "all seasons" (toate anotimpurile), cât de bune sunt acestea?
O caracteristică a anvelopelor all seasons e că amprenta pneului pentru anotimpul de iarnă este pe mijloc, iar pe margine e amprentă pentru vară. Practic oferă doar 50% siguranţă faţă de anvelope dedicate fiecărui anotimp în parte.

Anvelopele de iarnă se tocesc mai repede decât cele de vară?

Dacă sunt folosite la temperaturi mai scăzute de 7 grade nu se vor toci. Evident, ţine foarte mult şi de modul în care sunt utilizate atunci când vremea e mai bună.

Putem folosi second hand? La ce să fim atenţi atunci când le cumpărăm?
Legea precizează că putem merge cu un cauciuc până la limita de uzură a canalelor de 1,6 mm. Testele au arătat că de la 8 mm, cât are un cauciuc nou, până la 4 mm aderenţa e mai scăzută, dar de la 4 mm scade abrupt, iar şoferul poate avea probleme serioase.

Cum recunoşti pneurile de zăpadă?

Cauciucurile de iarnă au mai multe semne distincte prin care le poţi recunoaşte. Amprenta este mult mai reliefată decât la o anvelopă de vară. Cele indicate pentru drumuri înzăpezite au un fulg de nea imprimat pe lateral sau un M+S, adică "mud+snow" (noroi şi zăpadă). Pe suprafaţa de rulare există tăieturi speciale, de tip lamelar dispuse în curbe şi în zig zag.