Topul celor mai mari crize de imagine din 2011

Topul celor mai mari crize de imagine din 2011

Acest an a fost plin de dezastre în domeniul relaţiilor publice (PR), iar răspândirea lor s-a făcut rapid, în special datorită reţelei Twitter, înrăutăţind exponenţial situaţia. Businessinsider.com face un clasament al celor mai dezastruoase 11 greşeli din PR făcute în acest an.

"Se pare că acum oamenii au un apetit special de a se distra pe seama acestor greşeli", afirmă Paul Argenti, un profesor de comunicare corporativă la Dartmouth Tuck School of Business, care i-a avut printre clienţii pe care i-a consiliat în managementul reputaţiei companii mari precum Goldman Sachs şi General Electric. "Oamenii nu au fost întotdeauna la fel de interesaţi să vadă organizaţii căzând. Există mai multă gândire negativă în legătură cu companiile şi oamenii vor să audă despre greşelile lor mai mult ca nicodată", adaugă acesta. Iată lista lui Paul Argenti cu cele mai mare dezastre din PR care au avut loc pe parcursul anului 2011. NetflixNetflix a supărat milioane de clienţi în această toamnă atunci când directorul executiv, Reed Hastings, a anunţat că doreşte să împartă compania în două. A urmat o reacţie negativă atât de puternică, încât acţiunile au căzut la bursă, iar, 23 de zile mai târziu, el şi-a retras anunţul. Acum, Hastings plăteşte pentru greşeala pe care a făcut-o cu o reducere de 50% a primei sale în acţiuni, anul viitor. În opinia lui Argenti, Netflix nu-şi va redobândi niciodată statutul său anterior de jucător dominant pe piaţă. "Compania are probleme de punere în aplicare a strategiei", adaugă specialistul. OlympusFostul director executiv britanic Michael Woodford a dezvăluit "unul dintre cele mai mari şi mai longevive acorduri pentru a ascunde pierderile din întreaga istorie a afacerilor japoneze", arătând că Olympus a ascuns pierderi din investiţii în valoare de 1,5 miliarde de dolari în ultimele trei decenii. Încă nu s-au aflat toate detaliile. În această săptămână, procurorii japonezi au anunţat că erau "pregătiţi să facă descinderi la birourile Olympus Corp şi la locuinţele foştilor directori", scrie Reuters. Rupert Murdoch Scandalul privind interceptările ilegale de către ziariştii "News of The World" în căutare de subiecte senzaţionale a pătat rău de tot nu doar brandul companiei lui Murdoch, News Corp, ci şi moştenirea sa. Scandalul a fost urmat de anchete ale poliţiei şi ale guvernului privind suspiciunile de luare de mită şi corupţie din Marea Britanie şi la investigaţii ale FBI în SUA. În vârstă de 80 de ani, magnatul mass-media a plătit deja despăgubiri consistente mai multor personalităţi publice în urma închiderii publicaţiei. Saga este încă în desfăşurare. Tokyo Electric Power Company (TEPCO)Cutremurul din Japonia şi tsunamiul devastator care a urmat a avariat reactorul nuclear TEPCO de la Fukushima, având loc astfel cel mai mare dezastru nuclear de după cel de la Cernobâl. Distrugerea reactorului a cauzat răspăndirea radiaţiilor în atmosferă şi strămutarea unui număr de 50.000 de familii. Şeful TEPCO, Masataka Shimizu, a fost internat într-un spital, la scurt timp după dezastru, şi a demisionat în luna mai, când compania a anunţat o pierdere de 15 miliarde dolari, cea mai mare pierdere a unei  societăţi nefinanciare din istoria Japoniei. Anthony WeinerFostul congresman şi-a distrus cariera după ce s-a descoperit că a trimis, pe Twitter, fotografii cu el în chiloţi sau la bustul gol către o femeie tânără pe care a cunoscut-o pe internet. Impactul "pe termen lung este oribil", spune Argenti. "Cred că cariera lui Anthony Weiner s-a încheiat". Şi pentru că el nu e la fel de puternic ca, de exemplu, Eliot Spitzer, eşecul politic este "mult mai devastator pentru el". Penn State UniversityScandalul legat de copiii abuzaţi sexual care îl implică pe asistentul antrenorului Joe Paterno, Jerry Sandusky, a afectat şcoala sportivă Penn State cel puţin pentru următorii ani. Implicaţiile sunt "de asemenea devastatoare", spune Argenti. "Reputaţia universităţii a fost construită pe banii pe care îi făcea din sport. Gândiţi-vă cum ar fi dacă copilul dumneavoastră ar aplica acum pentru continuarea studiilor. Acum, Penn State are o pată mare şi neagră...", spune specialistul în PR. În loc să încerce să ascundă scandalul, şcoala ar fi trebuit să fie mai transparentă din timp, spune el. Acum, s-a descoperit că băieţii erau abuzaţi sexual încă din 2002, însă nu s-a făcut nimic. Warren BuffettBuffett a fost victima unei publicităţi negative la începutul acestui an, când unul dintre potenţialii săi succesori, David Sokol, a cumparat acţiuni la Lubrizol Corp în valoare de aproximativ 240.000 dolari, la sugestia Citigroup, apoi l-a determinat pe Warren Buffett să cumpere întreaga companie într-o afacere de 9 miliarde de dolari, lucru pe care acesta l-a făcut. Argenti spune că Buffett a fost întotdeauna un "jucător cu cea mai sigură reputaţie", astfel încât a fost iertat rapid de investitori. Silvio BerlusconiFostul prim-ministru italian este al treilea cel mai bogat om din ţară, cu o avere de 6,2 miliarde de dolari în 2011, şi are participaţii importante în trusturile de presă din Italia. El a reuşit să-şi păstreze postul în mijlocul unei furtuni de critici legate de petrecerile sale cu femei tinere, dar nu a scăpat de criza datoriilor statelor europene, care a determinat Parlamentul să facă presiuni, astfel încât Berlusconi a demisionat în noiembrie. Fostul oficial se află acum în procese din cauza acuzaţiilor de fraudă, mită şi sex cu o minoră. Berlusconi a încercat să se folosească de influenţa sa politică pentru a-şi acoperi greşelile, în loc să fie transparent, spune Argenti. Supercomisia pentru Deficit a Congresului American Comisia a fost înfiinţată după discuţiile de 11 ore privind plafonul datoriei publice a statului american din luna august. Dar, în loc să rezolve problema blocajului opoziţiei şi să găsească modalităţi de a echilibra bugetul, supercomisia a anunţat că nu a reuşit găsească o soluţie până la termenul limită din luna noiembrie. Charlie SheenSheen a avut un an extrem de prost. Problemele sale cu drogurile, alcoolul şi violenţa conjugală au fost extrem de expuse publicului. În loc să facă un efort pentru a-şi rezolva problemele, Sheen a agravat situaţia cu unele apariţii publice jenante, din cauza cărora a fost dat afară din serialul TV "Doi bărbaţi şi jumătate". Atitudinea sa de sfidare a făcut ca problemele sale de PR să fie dezastruoase. Kim KardashianAceasta este o altă vedetă care şi-a deteriorat imaginea în 2011. După o căsnicie care a durat numai 72 de zile şi care i-a adus 1,5 milioane dolari din drepturile de a face fotografii la nuntă, ea a divorţat de baschetbalistul Kris Humphries. A fost o decizie confuză, în urma căreia fanii săi s-au simţit trădaţi. În prezent, cei doi foşti soţi, care au făcut 65 milioane dolari în acest an, sunt supuşi unei anchete. Cum pot companiile să se protejeze împotriva unui dezastru de PR? "Nu este vorba neapărat de lucrurile rele care se întâmplă, ci de modul în care reacţionaţi", spune Paul Argenti. "Dacă eşti una dintre companiile de top, faci tot posibilul pentru a-ţi proteja reputaţia", adaugă specialistul.