Avionul Tomcat, produs de compania Grumman, intrat în serviciu în 1975, este considerat unul dintre cele mai puternice aparate de interceptare. A fost primul avion de luptă operațional de a patra generație care a combinat cu succes caracteristicile de viteză mare, manevrabilitate ridicată și avionică și armament sofisticat, devenite acum standard, potrivit NationalInterest.

În povestea celebrului Tomcat există și o ironie. Tomcat este unul dintre avioanele de luptă americane care a văzut cea mai susținută și intensă confruntare aer-aer din generația sa. Și totuși, americanii de pe F-14 au doborât doar cinci avioane ostile.

În ciuda acestui lucru, Tomcat și-a obținut recordul de luptă în serviciul unuia dintre cei mai amari rivali ai SUA, Iranul, potrivit nationalinterest.org.

Pentru a înțelege de ce Tomcat a fost atât de revoluționar, trebuie luat în considerare contextul timpului său. Prioritatea numărul unu a Marinei a fost să existe un „ avion de luptătă de apărare a flotei”. În timp ce marina SUA o depășea pe omoloaga sa sovietică, experiența din cel de-al Doilea Război Mondial a demonstrat că avioanele reprezentau o amenințare mai mare decât navele. Dacă Războiul Rece s-ar fi încins, formațiuni de bombardiere sovietice ar fi coborât asupra forțelor de operare ale transportatorilor americani și ar fi dezlănțuit rachete de croazieră cu rază lungă de acțiune.

Experiența războilui din Vietnam a arătat că avioanele de luptă ale marinei americane trebuiau, de asemenea, să fie capabile să câștige superioritatea aeriană, adică să învingă avioanele de luptă ale inamicului. Așa a apărut Tomcat, după ce, în 1969, Marina a selectat designul propus de Grumman Aerospace Corporation.

Avionul putea doborî bombardiere care transportau rachete înainte ca acestea să apuce să şi lanseze încărcătura. A fost, de asemenea, singurul avion de lupăt occidental din generația sa care a avut un senzor intern de căutare și urmărire în infraroșu, ALR-23. Teoretic, Tomcat putea să tragă până la șase rachete Phoenix în succesiune rapidă.

Iranul a fost singurul client la export al avioanelor Tomcat. Și a rezistat cu brio. Avioanele F-14 şi-au demonstrat eficiența în misiuni mai mul decât în cele din cadrul US Navy, reușind să doboare avioanele irakiene. Printre țintele lovite de F-14 s-au numărat instalația de transmisie radio folosită de ministerul de propagandă irakian și chiar iahtul personal al lui Saddam Hussein.

Avionul Tomcat a fost scos din serviciul Marinei SUA în 2006. Îm ciuda unor puncte slabe, Tomcat s-a dovedit a fi unul dintre cele mai mari avioane de luptă americane ale erei sale, atât pe mâna marinei americane, cât și a forțelor aeriene iraniene.