Submarin electric, noua armă strategică dezvăluită de Franța: SMX-31E

Francezii încearcă să-și dezvolte un loc central în apărarea blocului comunitar, ca singura putere nucleară a UE după Brexit.

La fiecare salon Eironaval, a cărei ediție din acest an s-a ținut exclusiv online, din cauza măsurilor luate pentru împiedicarea propagării epidemiei Covid-19, Naval Group, important grup industrial din Franța în domeniul apărării navale, a prezentat noi concepte de submarine, obiectivul fiind de a anticipa care ar putea fi viitoarele operațiuni navale în funcție de utilizarea a ceea ce posibil să se facă cu cele mai noi evoluții tehnologice.

Cu toate acestea, s-a întâmplat ca unele conceptele prezentate  să aibă ca rezultat contracte: așa a fost cazul lui SMX Ocean, o versiune cu propulsie clasică a submarinului de atac nuclear Barracuda, care a fost ales de Australia pentru a-și moderniza și extinde capacitățile submarine.

Prezentat în 2016, conceptul SMX 3.0, care oferă un loc primordial tehnologiilor digitale, oferind în același timp o discreție acustică „de neegalat”, ar putea servi drept bază pentru propunerea pe care Naval Group intenționează să o facă Indiei, în cadrul programului  P75i.

În 2018, Naval Group a dezvăluit SMX-31, un concept de submarin descris atunci ca „revoluționar”.

Cu forma sa hidrodinamică, conferindu-i aspectul unui cașalot (chioșcul fusese îndepărtat și elicea cedase loc unor două propulsoare laterale), această armă  lungă de 70 de metri, și lat de 13, cu un deplasament de 3.000 de tone, beneficia de un strat exterior fonoabsorbant realizat dintr-un material special care ar putea integra senzori.

Echipat cu o baterie litiu-ion pentru a-i oferi o autonomie de 40 de zile în imersiune, a fost proiectat pentru a transporta până la 40 de arme. Grație recursului la inteligență artificială, s-a estimat că un echipaj de aproximativ 15 oameni este suficient pentru a-l opera.

Doi ani mai târziu, biroul de studii al Naval Group a aprofundat acest concept pentru a-i aduce unele îmbunătățiri notabile.

Super-baterii litiu-ion

Astfel, numit acum SMX-31E, acest submarin va beneficia integral de un sistem de propulsie electric, datorită progreselor înregistrate în domeniul bateriilor litiu-ion. Un motor diesel mic ar avea loc la bord, dacă este necesar. Submarin care, pe scurt, nu va avea nevoie de un sistem de propulsie anaerobă (AIP).

Performanța acestor baterii litiu-ion este de așa natură încât este de luat în calcul că ele îi pot oferi submarinului SMX-31E o autonomie apropiată de cea a submarinelor nucleare de primă generație.

De precizat că Naval Group a dezvoltat LIB (RT), un sistem de baterii Li-ion cu un nivel foarte ridicat de performanță și siguranță, care poate fi, prin urmare, utilizat de acest submarin.

O altă evoluție se referă la aspectul lui SMX-31E. Dacă prima versiune nu avea un chioșc, inginerii de la Naval Group au considerat în cele din urmă această idee nu este pertinentă, în special pentru navigația de suprafață și pentru manevrele portuare.

Astfel că a fost adăugată o protuberanță care nu modifică radical profilul pe care SMX-31 îl avea.

Drone și planoare submarine

În ceea ce privește acoperirea fonoabsorbantă, ideea că fiecare placă ar putea integra un senzor a fost abandonată, submarinul urmând să fie echipat cu antene sonare mai convenționale la propa  și flancuri.

Un alt punct forte al SMX-31E va fi capacitatea sa de a folosi senzori la distanță, adică drone subacvatice și „gliders”, un fel de planoare submarine.

Asociate cu viteza și autonomia sa, aceste dispozitive îi vor permite submarinului să monitorizeze o zonă de 10 până la 12 ori mai mare decât cu actualele submarine de atac din clasa Scorpene.

În plus, se va putea încadra într-o rețea mai mare dedicată războiului antisubmarin, scrie Opex 360.

În ceea ce privește armamentul, ambițiile versiunii anterioare au fost revizuite în jos, SMX-31E putând transporta doar aproximativ douăzeci de tipuri arme, între care rachete de croazieră, rachete anti-nave și torpile  lansate din tuburi lansatoare laterale care trag în față, dar și de la pupa, cu tuburi care trag în direcție opusă.

 

Foto: hisutton