SUA vor acces nestingherit pe piaţa chineză

SUA vor acces nestingherit pe piaţa chineză

Washingtonul va urmări un obiectiv major în discuţiile cu Hu Jintao: accesul nestingherit al companiilor americane pe piaţa internă din China.

De pe o agendă plină de subiecte sensibile care au vitregit relaţiile dintre SUA şi China în ultimul an, oficialii de la Washington se vor concentra, în cursul vizitei de patru zile în SUA a liderului de la Beijing, asupra unui obiectiv prioritar - accesul companiilor americane pe piaţa internă chineză, tot mai strict controlată de regimul comunist.

O serie de facilităţi oferite de guvernul chinez - precum transferul de tehnologie sofisticată şi de subvenţii între companiile de stat, alături de un pachet de legi menite să sprijine mediul de afaceri intern - zădărnicesc accesul firmelor americane, în special al celor care activează în sectorul high-tech, pe piaţa cu cea mai rapidă dezvoltare din lume.

Un ton mai ferm

Analiştii economici americani susţin că SUA trebuie acum să depăşească discuţia despre importurile de produse chinezeşti ieftine, pentru că aceasta este o bătălie deja pierdută, scrie cotidianul "New York Times".

"Aceste preocupări dispar încet. Se aud alte voci acum, cum că dialogul nu trebuie să mai fie doar despre produsele ieftine care ajung aici, competiţia se poartă acum pentru accesul pe piaţa internă chineză", a subliniatMyronBrilliant, vicepreşedinte al Camerei de Comerţ a Statelor Unite.

Deşi până recent, companiile americane erau divizate în privinţa manierei în care Casa Albă poate rezolva această problemă, oamenii de afaceri cer acum, la unison, înăsprirea tonului în dialogul cu China.

Dar cum să adopţi o astfel de atitudine când SUA au o datorie de aproape 900 de miliarde de dolari către statul comunist?, se întreabă retoric analiştii. Chinezii au făcut însă o concesie, e drept, una de moment. Sub presiunea Washingtonului, oficialii de la Beijing au încetinit ritmul aplicării normelor protecţioniste, dar nu le-a anulat.

Joburi mai multe

Rebalansarea economiilor celor două ţări implică şi o creştere a investiţiilor chineze în SUA. În 2009, acestea s-au cifrat la 12 miliarde de dolari, potrivit firmei americane de consultanţă Rhodium Group, citată de "Washington Post".

"Investiţiile chineze abia acum iau amploare", a subliniat unul dintre experţii firmei. Astăzi, peste 10.000 de americani sunt angajaţi ai companiilor chineze care au ales să îşi deschidă reprezentanţe în SUA.

O prezenţă tot mai masivă a firmelor chineze pe piaţa americană nu poate decât să îm bunătăţească imaginea Chinei printre americani, mai susţin analiştii. Peste 60 la sută percep economia Chinei mai degrabă ca pe o ameninţare, relevă un sondaj recent.

"Avem o miză uriaşă în succesul fiecăruia dintre noi", a subliniat ieri preşedintele american Barack Obama, după o întâlnire la Casa Albă cu Hu Jintao. Liderul american a declarat că vizita omologului chinez este o şansă ca ambele ţări să pună bazele unor relaţii solide care să dăinuiască cel puţin trei decenii. "Vom fi mai prosperi şi mai siguri dacă lucrăm împreună", a conchis Obama.

10.000 de slujbe au fost create pentru americani de companiile chineze care au investit în ultimii ani în Statele Unite