Cerințele de studii pentru profesorii din învățământul preuniversitar

Cerințele de studii pentru profesorii din învățământul preuniversitarSursa foto: Arhiva EvZ

Cerințe minime de studii în învățământul preuniversitar. Persoanele care doresc să acceseze poziții ca educatori, învățători, profesori sau alte funcții didactice trebuie să îndeplinească anumite criterii conform prevederilor Legii Învățământului Preuniversitar.

Noi reguli pentru învățământul preuniversitar, de la minister. Un exemplu elocvent este că, pentru a putea accesa poziția de educator, cei interesați trebuie să finalizeze un liceu pedagogic cu diploma de Bacalaureat, având specializarea „Educație timpurie”.

Schimbări pentru profesorii din învățământul preuniversitar

Cerințele minime pentru ocuparea funcțiilor didactice de predare sunt stipulate în Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar. Ea va intra în vigoare începând cu data de 3 septembrie 2023.

Astfel, pentru un profesor pentru educație timpurie, el trebuie să fie absolvent cu diplomă de licență a specializării „Educație timpurie”. Dacă vorbim despre un învățător / învățătoare cu statut de debutant suplinitor, el trebuie să fie absolvent cu diplomă de Bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Pedagogia învățământului primar”.

Pentru un profesor în învățământul primar trebuie îndeplinite cel puțin una dintre următoarele condiții:

  • absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic cu specializările „Pedagogia învățământului primar”. Și absolvirea cu diplomă de licență a specializării „Pedagogia învățământului primar“
  • absolvirea cu diplomă de licență a specializării „Pedagogia învățământului primar”. Dar și  absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata de un an.

Condiții sunt și pentru un profesor în învățământul gimnazial, liceal și terțiar nonuniversitar.

Pentru profesor de instruire practică, profesor documentarist, respectiv profesor corepetitor, cel puțin una din următoarele condiții:

  • absolvirea cu examen de licență în profilul postului, modulul de formare psihopedagogică totalizând 30 de credite ECTS. Și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an;
  • absolvirea cu examen de licență a unui program de licență din domeniul Științe ale educației. Și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an
  • absolvirea cu examen de licență a unui program de licență în profilul postului. Și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an și jumătate.

Un maistru-instructor trebuie să fie absolvent al învățământului liceal cu diplomă de bacalaureat, urmată de absolvirea cu examen a unei școli postliceale sau a unui colegiu din învățământul terțiar nonuniversitar.

Ori a unei școli de maiștri în domeniu, precum și absolvirea cu certificat a unui program de formare psihopedagogică furnizat prin licee pedagogice/instituții de învățământ superior.

Concurs de Titularizare în învățământ 2023. Cu ce notă vor fi admiși candidați care vor preda la catedră

Profesori. Sursa foto. EVZ

Condiții pentru cei din învățământul preuniveristar

Un educator-educatoare de sprijin în învățământul special trebuie să fie absolvent cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Educație timpurie”.

Absolvirea cu certificat a unui modul de educație specială și efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an școlar. El trebuie să fie realizat într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor. Asta sub îndrumarea unui profesor mentor cu experiență în educația specială.

Condiții pentru învățător-educator, învățător/învățătoare, învățător itinerant și de sprijin în învățământul special

  • absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Pedagogia învățământului primar și preșcolar”.
  • Absolvirea cu certificat a unui modul de educație specială și efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor, sub îndrumarea unui profesor mentor cu experiență în educația specială;

Condiții pentru profesor de educație timpurie în învățământul special

  • sunt necesare îndeplinirea condițiilor de studiu definite pentru învățământul de masă și absolvirea cu certificat a unui modul de educație specială și efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor, sub îndrumarea unui profesor mentor cu experiență în educația specială;

Condiții pentru profesor de învățământ primar în învățământul special

  • sunt necesare îndeplinirea condițiilor de studiu definite pentru învățământul de masă și absolvirea cu certificat a unui modul de educație specială și efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an școlar. El va fi realizat într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor, sub îndrumarea unui profesor mentor cu experiență în educația specială;

Condiții pentru profesor și profesor-educator în învățământul special

  • sunt necesare îndeplinirea condițiilor de studiu definite pentru învățământul de masă și absolvirea cu certificat a unui modul de educație specială și efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor, sub îndrumarea unui profesor mentor cu experiență în educația specială;

Condiții pentru maistru-instructor din învățământul special

  • trebuie îndeplinite în mod corespunzător condițiile prevăzute pentru maistru-instructor și efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor, sub îndrumarea unui profesor mentor cu experiență în educația specială

Condiții pentru profesor preparator nevăzător, profesor audiolog școlar, profesor de instruire practică sau profesor kinetoterapeut

  • absolvirea studiilor în profilul postului, absolvirea cu certificat a unui modul de educație specială și efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor, sub îndrumarea unui profesor mentor cu experiență în educația specială;

Condiții pentru profesor-psiholog în învățământul special și în CJRAE/CMBRAE

  • absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licență cu specializări în profilul/domeniul psihologie și absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogică de 30 de credite ECTS;
  • psiholog atestat profesional cu drept de liberă practică și absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogică de 30 de credite ECTS

Condiții pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul special

  • trebuie îndeplinite în mod corespunzător condițiile prevăzute anterior
  • pentru alte specializări decât cele psihopedagogice este necesar un stagiu atestat de pregătire teoretică și practică în educație specială, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului Educației

Condiții pentru profesor-consilier școlar

Trebuie îndeplinite cel puțin una din următoarele condiții:

  • absolvirea cu examen de licență în profilul/domeniul psihologie/sociologie/asistență socială. Absolvirea modulului de formare psihopedagogică totalizând 30 de credite ECTS și absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Consiliere școlară și în carieră“;
  • absolvirea cu examen de licență în profilul/domeniul științele educației/pedagogie/consiliere școlară și în carieră. Absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Consiliere școlară și în carieră“;

Condiții pentru profesor și profesor-antrenor în palatele și cluburile elevilor și în cluburile sportive școlare

  • trebuie îndeplinite în mod corespunzător condițiile prevăzute pentru ocuparea funcțiilor didactice de profesor în învățământul gimnazial, liceal și terțiar nonuniversitar

Condiții pentru antrenor în cluburile sportive școlare, în palatele și în cluburile copiilor

  • absolvirea învățământului liceal cu diplomă de bacalaureat. Asta urmată de absolvirea cu examen de diplomă a unei școli postliceale, cu specializarea în ramura de sport respectivă. Precum și absolvirea cu certificat a unui program de formare psihopedagogică furnizat prin liceele pedagogice/instituțiile de învățământ superior;

Condiții pentru ocuparea funcțiilor didactice în vederea realizării de activități extrașcolare

Trebuie îndeplinite următoare condiții:

  • pentru funcția didactică de învățător/învățătoare trebuie îndeplinite condițiile prevăzute pentru ocuparea funcțiilor didactice de învățător/ învățătoare cu statut de debutant suplinitor
  • pentru funcția didactică de profesor pentru învățământ primar trebuie îndeplinită cel puțin una dintre condițiile prevăzute pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru învățământ primar
  • pentru funcția didactică de maistru-instructor trebuie îndeplinite condițiile prevăzute pentru ocuparea funcției didactice de maistru-instructor.