Editura Evenimentul si Capital

Dezvăluiri despre sfințirea Catedralei Mântuirii Neamului. Strălucirea tainică a unei Biserici

Autor: | | 2 Comentarii | 5981 Vizualizari

Înaltpreasfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, explică pentru EVZ întregul ceremonial de sfințire a Catedralei Naționale, care se aplică oricărei biserici. Această slujbă este cea mai importantă, fi ind săvârșită numai de către episcop, alături de preoți și diaconi. Este singurul moment în care femeile au voie să treacă prin Sfântul Altar.

IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, la slujba de sfințire

Slujba sfințirii începe cu o zi înainte, când se face o „priveghere de toată noaptea”. În acest moment sunt deja pregătite toate materialele necesare procesului de a doua zi. Ziua următoare începe cu Sfințirea Apei care se realizează în fața bisericii. Pe masa pe care se va face slujba, pe lângă un vas cu apă, se vor așeza o candelă aprinsă, un disc și o acoperitoare pentru acesta, pe care episcopul va așeza sfintele moaște care vor fi depuse în interiorul mesei Sfântului Altar. După ce se termină slujba de Sfințire a Apei, episcopul ia discul pe care se află sfintele moaște și înconjoară biserica de trei ori.

Sfințirea Apei de către Sanctitatea Sa Bartolomeu I și Preafericitul Daniel, FOTO: Basilica

Se sfințește apa în aceiași zi și nu se folosește agheasmă gata sfințită, pentru că prin apa sfințită se sfințesc toate. La început a fost numai Agheasma Mare cu care se sfințeau toate. Apa sfințită reprezintă intrarea lui Dumnezeu cu Harul Său în firea apei prin care toate se sfințesc. Apa sfințită curățește unde se sfințește biserica, iar Sfântul și Marele Mir înmiresmează cu toate darurile Sfântului Duh biserica, iar cea mai mare sfințenie este în Sfântul Altar și anume Sfânta Masă.

Aceasta reprezintă Mormântul Domnului nostru Iisus Hristos. De aceea, precum mormântul care este locul cel mai sfânt, această Sfântă Masă, ca să devină Mormânt al Domnului, trebuie să fie curățită, să fie sfințită, întru toate plină de semnele sfințeniei”, explică pentru EVZ IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului.

Așezarea Hrisovului și a Sfintelor Moaște în piciorul Mesei Sfântului Altar, Foto: Basilica

Curățarea Sfintei Mese

După ce episcopul intră în biserică, el merge în Altar, punând discul pe Sfânta Masă. Ia sfintele moaștele și le așează într-o cutiuță alături de hrisovul bisericii, turnând mir peste moaște și sigilând locul unde au fost introduse cu ceară curată. După aceea, „masa din Sfântul Altar se spală cu apă curată care se binecuvântează și cu săpun, urmând ca apoi să se șteargă cu prosoape. Acest lucru este Botezul Sfintei Mese. Următorul moment este când Sfânta Masă se stropește cu apă de trandafiri și cu agheasmă, simbolizând miresmele aduse pentru ungerea Mântuitorului înainte de Îngropare. Prin proprietatea lor de a se lipi, închipuiesc dragostea și unirea lui Hristos cu noi pentru totdeauna. După aceea, se șterge din nou masa cu prosoape, devenind curată. Pe această masă curată, binecuvântată și sfințită cu agheasmă și cu apă de trandafiri și înmiresmată cu altă agheasmă, se pune în semnul crucii Sfântul și Marele Mir, care se împrăștie pe toată masa Sfântului Altar. Iar acest lucru arată cu adevărat că Mormântul Domnului a fost imprimat cu sfințenia Sa, pentru că aici urmează să se aducă cea mai curată și sfântă Jertfă, Sfânta Euharistie din cadrul Sfintei Liturghii. În timpul acesta se citesc psalmii care arată cum se sfințește Sfânta Masă cu Sfântul și Marele Mir. Așa cum copiii se miruiesc cu Sfântul Mir după ce se botează, la fel și Sfânta Masă după ce a fost botezată se sfințește”, explică IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului.

Mirungerea Mesei Sfântului Altar, Foto: Basilica

Fixarea icoanelor înfățișându-i pe cei patru evangheliști

O dată încheiată ungerea mesei cu Sfântul Mir, „urmează așezarea pe colțurile Sfintei Mese a celor patru Evangheliști, pentru că ei au venit la Mormântul Mântuitorului, au văzut că a înviat și au vestit Învierea Lui. Icoanele care-i înfățișează pe aceștia sunt prinse cu ceară de albine numită și târnoseală, în care se pune și Sfântul Mir. Ei sunt așezați astfel pentru că la Utrenie, la slujba de dimineață, Sfânta Evanghelie se citește de acolo. Aceștia vestesc moartea, învierea și îngroparea Mântuitorului”, continuă să explice IPS Teodosie.

Elena Udrea, aproape ELIBERATA? Ce spune avocatul fostului ministru

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Cultură

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI