Într-o lume unde tinerii nu reuşesc să îşi găsească singuri drumul prin viaţă, aşa cum spunea maestrul Tudor Gheorghe , problema vestimentaţiei, cu atât mai mult a accesorizării, par să cadă în derizoriu.
Cu toate acestea, prima care reacţionează la paleta de combinaţii vestimentare de pe stradă este retina, care se dilată şi se contractă în contact cu bogăţia de podoabe cu care defilează fete şi doamne deopotrivă.
Prostul gust sau dorinţa de a epata îşi spun cuvântul în moda străzii, mai ales la tineri, care par să nu ştie că mult nu înseamnă întodeauna bun şi se accesorizează peste măsură indiferent de situaţie. Din fericire, există formatori de “bun gust” chiar printre ei.
Pe aceştia îi găsim în târgurile handmade sau la festivalurile de modă, unde limitele sunt clare: kitsch-ul rămâne întotdeauna afară.
La un festival de modă am cunoscut-o şi pe Oana Călin, un tânăr designer de accesorii care frapează în primul rând prin simplitate şi luciditate. Când priveşti creaţiile Oanei îţi vin în minte imagini contradictorii - de la tânăra rebelă, nonconformistă şi puternică până la cuvertura bunicii cu franjuri lungi pe care trebuie ”să îi mângâi mereu” pentru a sta ascultători în ordine. Din mâinile tânărului designer ies cercei, coliere şi broşe ale căror elemente definitorii sunt pielea şi rozeta multicoloră făcută din croşetă. Oana admite că accesoriile ei sunt departe de a fi comune şi că purtarea lor depinde mult de îndrăzneala celor care aleg să le poarte, dar că, odată ce prinzi spiritul, îţi dai seama că ”poţi purta chiar şi un cercel”.Ea vorbeşte, într-un interviu acordat evz.ro, despre valoarea bunului gust şi despre cele mai comune erori pe care le fac tinerii în materie de accesorii.
Cât din reuşita unei ţinute este dată de accesorii? Depinde de ţinuta aleasă. O vestimentaţie simplă poate fi foarte uşor scoasă de sub anonimat de un accesoriu, în acest caz el fiind elementul central. Dar un accesoriu poate ocupa şi un rol secundar în cadrul unei ţinute, de întregire, în cazul unei vestimentaţii sofisticate. Accesoriile şi vestimentaţia trebuie să fie complementare.
Care sunt tendinţele actuale în materie de accesorii? Aş putea să spun că se poartă accesoriile excentrice, tonurile nude şi pastelurile reuşesc să domine, deşi culorile tari, stralucitoare nu lipsesc. Dar este foarte greu să îţi dai seama ce se poartă uitându-te la ceea ce fac designerii români. Fiecare dintre noi avem o poveste de transmis, ceea ce, de multe ori ne determină să ţinem în mică măsura cont de tendinţe.
În lipsa unui "Tratat de accesorizare corectă", pe stradă circulă un real amalgam de accesorii, încât este foarte greu de definit "ce se poartă". Din ce ai vazut până acum, care sunt cele mai mari erori în materie? Accesoriile pline de sclipici, kitchoase ori încarcarea inutilă a vestimentaţiei cu accesorii. Să porţi în aceeaşi ţinută colier, cercei, o broşă şi poate şi un accesoriu pentru cap este mult prea mult.
Cine dictează moda străzii în materie de accesorii? Tind să cred că retailerii sunt cei care decid moda străzii, deoarece ei sunt cei ce servesc marea parte a pieţei. Însă nu pot spune că exista o direcţie în această modă a străzii, cât timp oferta comercianţilor este foarte variată, în concordanţă cu preferinţele eterogene ale consumatorilor. Şi, de aici, rezultă acel amalgam de accesorii.
În schimb, conceptul “handmade” devine din ce în ce mai popular la noi, iar atenţia oamenilor fuge tot mai mult către accesoriile de autor, deşi preţul plătit este mai mare.
Ce înseamnă să porţi corect accesoriile? În primul rând să le asociezi unor haine potrivite. În al doilea rând, să ştii când să te opreşti. Cum ziceam mai devreme, ce este prea mult, strică.
Cum te definesti: artist sau designer? Designer. Un designer este responsabil pentru transpunerea în practică a conceptului creeat de artist. După cum spunea o prietenă, munca designerilor se numeşte artă aplicată.
Pe ce tip de accesorii te axezi? În acest moment, creez exclusiv cercei, coliere şi broşe dar nu exclud ideea de a creea şi alte tipuri de accesorii. În cadrul UnaModaGrup am creat genţi cu care am participat la Festivalul de modă de la Iaţi, unde au fost prezentate pe podium. Nu îmi privesc creaţiile ca pe accesorii dedicate purtării zilnice. Sunt menite caracterelor feminine puternice, îndrăzneţe, caractere ce atrag privirile celorlalţi.
Cum ţi-ai defini stilul? Ce îl face atât de special încât te diferenţiază de restul creatorilor de accesorii? Fiecare creator are un stil propriu, stil ce rezultă din personalitatea sa, din sentimente, emoţii şi trăiri; la fel şi în cazul meu. Faptul că fiecare bijuterie pe care o creez vine din interior şi este o bucată din sufletul meu, o face să fie diferită. Iubesc natura şi, în special, momentul în care aceasta reînvie. Îmi oferă foarte multă energie, şi până acum primăvara, prin spectacolul cromatic ce îl oferă, mi-a fost muză.
Care sunt materialele şi culorile cu care îţi place să lucrezi? Au ele o semnificaţie deosebită? Cu siguranţă pielea. Este un material la care nu cred că aş renunţa vreodată, indiferent de colecţiile pe care le voi crea. Referitor la culori, acestea depind atât de tematica colecţiei la care lucrez, cât şi de starea mea de spirit. Tocmai am trecut printr-o perioadă în care accesoriile mele erau extrem de colorate. În colecţia pe care o pregătesc folosesc culori mult mai potolite, foarte multe nunaţe de bejuri, de asemenea negrul fiind predominant.
Curriculum Vitae
- Oana Călin este absolventă a Universităţii Nationale de Arte din Bucureşti, Facultatea de Arte Decorative şi Design, secţia Modă. Are 25 de ani şi deja şi-a făcut un renume în breasla creatorilor de accesorii. A făcut parte din grupul Una Moda Group, prin intermediul căruia a participat la Festivalul de Modă de la Iaşi, Romanian Fashion Week.
- Printre cele mai importante realizări ale sale se numără şi participarea la festivalul de modă de la Cluj, Cluj Fashion Week, şi colaborarea cu TinaR pentru proiectul “Alchimiştii, Laborator de accesorii”.
- În momentrul de faţă, ea lucrează la proiectul Oana Calin Accessories, care va fi lansat online, pe oanacalin.com.