România nu duce lipsă de oportuniști, iar anul acesta s-au putut vedea și aceia care au încercat să speculeze evenimente culturale importante care au avut loc în Capitala Europeană a Culturii.
Ultima noutate pentru Timișoara, fosta Capitală Europeană a Culturii, în 2023, e specula cu bilete la expoziția Brâncuși, dar și punerea în circulație de bilete false. Anunțurile de mică publicitate oferă bilete la prețuri de două, respectiv de trei ori mai mari. Momentul artistic de vârf al programului Timișoara – Capitală Europeană a Culturii 2023 a fost, indubitabil, expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale”. Aceasta s-a deschis în 28 septembrie și se va închide duminică, 28 ianuarie.
Curatoriată de Doina Lemny, reputată expertă internațională în viața și opera lui Brâncuși, expoziția oferă publicului, într-un traseu panotat exemplar, aproximativ 100 de exponate. Între ele, 22 de sculpturi, 11 desene și 54 de fotografii. Mai sunt expuse documente de arhivă și două materiale video filmate chiar de către Brâncuși. Acestea intră într-un dialog inedit cu operele expuse. Expoziția este un eveniment finanțat de Consiliul Județean Timiș, organizat de Muzeul Național de Artă din Timișoara, Fundația Art Encounters și Institutul Francez din România.
Număr record de vizitatori
Până la finele anului, peste 100.000 de oameni au vizitat expoziția. În ultima lună în care poate fi vizitată, ianuarie, românii au ajuns să stea la coadă în fața Muzeului Național de Artă din Timișoara, în fiecare dimineață, pentru a-și procura bilete, după ce toate cele disponibile online s-au epuizat, de săptămâni bune.
În acest context, văzând dorința mare a românilor care vin inclusiv din alte localități pentru a vizita cea mai mare expoziție a operelor lui Constantin Brâncuși, s-au găsit și oportuniști care vând bilete prin mica publicitate. Pe OLX de exemplu, cel mai accesat portal de mică publicitate din România, prețul unui bilet variază între 90 și 175 de lei.
„În fiecare dimineață punem în vânzare un număr de bilete la casierie. Acestea vin în completarea biletelor care s-au putut achiziționa online și s-au epuizat, conform anunțurilor deja făcute. În conformitate cu normele ISU și cu cele de funcționare a expoziției, suntem limitați la un număr de vizitatori raportat la spațiul alocat expoziției și parametrilor microclimatici si de securitate pe care trebuie să-i asigurăm. Dincolo de capacitatea muzeului, nu putem da bilete în plus.
Legat de bilete comercializate la suprapreț, nu putem decât să afirmăm că acest lucru este ilegal. Dacă cineva și-a luat bilet și nu mai poate ajunge, e normal să încerce să își recupereze banii investiți, și ar cere același preț. Când prețul e de două, chiar trei ori mai mare, vorbim, de o mafie. Nimeni nu are dreptul să comercializeze biletele la suprapreț. Este o chestiune care se sancționează”, a declarat, pentru Evenimentul Zilei, Filip Petcu, directorul Muzeului Național de Artă din Timișoara.
Speculă și bilete false la cea mai mare expoziție Brâncuși din România
Miercuri dimineață la intrarea în Muzeul Național de Artă s-a prezentat o persoană cu un bilet fals. Când s-a dovedit că nu este valid, persoana a spus că a plătit 200 de lei pentru bilet. Ulterior, acesta a fost verificat de specialiștii IT ai companiei care gestionează vânzarea de bilete prin platformă. Ei au au confirmat că este fals. Acesta avea generat un cod QR care nu avea nicio legătură cu evenimentul, neputând fi scanat.
„Practic e o formă de inducere în eroare. Biletele au un cod de bare, iar cel falsificat avea de asemenea. Însă, cred că oricine ar trebui să se gândească la faptul că un om de bună credință nu ar vinde un bilet pe care nu îl poate folosi la suprapreț. Tentativele de fraudare au fost multiple pe parcursul expoziției.
De-a lungul acestor luni ne-am confruntat cu multe tentative de fraudă. Au fost persoane care s-au prezentat la intrare cu bilete folosite. Sau cu unele achiziționate pentru a vedea alte expoziții, mai ieftine. Și care susțineau că sunt pentru expoziția Brâncuși”, ne-a mai spus directorul Muzeului Național de Artă din Timișoara.
Surse foto: Adrian Pîclișan, Muzeul Național de Artă Timișoara