Sorin Grindeanu vrea taxe pe autostradă. De ce nu construiește România din fonduri europene

Sorin Grindeanu vrea taxe pe autostradă. De ce nu construiește România din fonduri europeneNoi informații despre Autostrada Bucureștiului A0. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Sorin Grindeanu susține că viitoarea autostradă Comarnic Brașov va fi construită în cadrul unui parteneriat public-privat. Din acest motiv, șoferii care o vor tranzita vor trebui să plătească taxe.

Ministrul Transporturilor susține că nu sunt bani europeni suficienți pentru a finanța construcția unor autostrăzi importante. Drept urmare, Ministerul acordă fondurile pentru proiectele care sunt finalizate.

Sorin Grindeanu despre autostrăzi

Ministrul Transporturilor susține că cea mai așteptată autostradă din România va avea o taxă de tranzitare. Este vorba despre drumul de mare viteză care va face legătura între Comarnic și Brașov. Potrivit spuselor ministrului Sorin Grindeanu, pentru construcția acestei autostrăzi se va apela la un parteneriat public-privat (PPP). Această idee a fost vehiculată în mai multe rânduri de foști miniștri și premier PSD, dar nu a fost pusă în practică.

Acum, Sorin Grindeanu o scoate din sertar și spune că ar putea fi o soluție pentru finanțarea acestei autostrăzi. Ulterior, după ce va fi dată în folosință, pe autostrada Comarnic - Brașov va fi introdus un sistem de taxare.

Acest nou drum de mare viteză este așteptat de români de mai bine de 30 de ani. Ministrul Transporturilor spune că nu a beneficiat de finanțare europeană deoarece s-ar fi atins plafonul maxim disponibil.

„Există o listă de proiecte, toate eligibile pe programe europene, toate, doar că n-ajung banii europeni. Care se termină vor avea finanțare. Dacă se termină mai repede Pașcani-Suceava sau Pașcani-Siret, din acea sumă din banii europeni acea sumă va fi decontată. Toate aceste lucruri te duc până la 40 de miliarde, oricât am face noi, maxim. Diferența ca să ajungi la acea rețea decentă e de încă 30 de miliarde. Pentru aceste 30 de miliarde, poate Craiova – Severin – Caransebeș – Lugoj va fi pe PPP”, a declarat ministrul la Digi 24.

Ministrul Transporturilor

Sorin Grindeanu. Sursă foto: captură video Facebook

Parteneriat public-privat pe autostradă

Ministrul Sorin Grindeanu a declarat că una dintre cele mai controversate autostrăzi din România, Comarnic-Brașov, ar putea fi construită în cadrul unui parteneriat public-privat. El a precizat în ce condiții nu se va ajunge la un parteneriat public privat.

„Comarnic – Brașov poate fi o soluție (pentru un parteneriat public-privat - n. red.). Dacă lucrurile vor înainta foarte repede, am dat exemplu sectorul de la Codlea, dacă semnăm anul acesta, și vom semna anul acesta contractul, va fi pe bani europeni, nu va fi pe PPP”, a adăugat Sorin Grindeanu.

În cazul în care se va apela la soluția parteneriatului public-privat, sumele investite vor fi recuperate din introducerea de taxe pentru șoferi. Sorin Grindeanu a confirmat acest lucru spunând că se practică și în alte state europene.

„Aproape sigur da. Scuzați-mă, am mers cu toții în Europa. În momentul în care vom ajunge totuși la un sistem cât de cât decent de autostrăzi în România, eu cred că va exista un sistem de vinietă, de taxe. Ați mers undeva în Europa și n-ați plătit, în afară de Germania? (…) Ați mers în Italia? Plătești când ai urcat și când cobori. Peste tot, în afară de Germania, peste tot în Europa se plătește, în Ungaria, în Austria, peste tot”, a mai precizat Sorin Grindeanu.

Autostrada Bucureștiului

Sorin Grindeanu a respins SF-ul pentru Autostrada A8

CNAIR a respins studiul de fezabilitate pentru Autostrada A8. Conform unui comunicat emis sâmbătă, 16 martie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a declarat că documentul pentru segmentul Târgu Neamț - Iași - Ungheni conține erori nu are informații suficiente. Această situație va conduce la întârzieri și penalități.

Într-un comunicat de presă referitor la starea diferitelor secțiuni ale Autostrăzii „Unirii” A8, CNAIR menționează că studiul de fezabilitate a fost predat de prestatorul CONSITRANS SA pe 15 februarie.

„În urma analizei s-a constatat faptul ca Studiul de Fezabilitate este incomplet și prezintă numeroase erori/lipsuri, fiind respins de către CNAIR în data de 05.03.2024”, transmite CNAIR.