SMARANDA NICOLAU: "Cărţile copilăriei înseamnă împrietenirea micuţilor cu cărţile"

SMARANDA NICOLAU: "Cărţile copilăriei înseamnă împrietenirea micuţilor cu cărţile"

Proiectul "Cărţile copilăriei" reprezintă o veritabilă revoluţie în România. Smaranda Nicolau, o tânără actriţă implicată în această acţiune de amploare, ne oferă câteva argumente.

Evz: Care este implicarea dumneavoastră in proiectul "Cărţile copilăriei"? SMARANDA NICOLAU: MINDSTAGE Acting School, şcoala de teatru pentru copii şi adolescenţi pe care am fondat-o în 2013, a conceput schiţa de structură a Cluburilor de lectură "Cărţile copilăriei", sub forma unui ghid de lectură pentru profesorii care doresc să participe la programul editurii Curtea Veche. Începând din luna februarie, vom derula şi programul pilot al cluburilor la Şcoala "Ferdinand I" din Bucureşti, unde am fost primiţi cu braţele deschise de către minunata Directoare Dascălu, căreia îi mulţumim. Atât ghidul, cât şi materialele filmate din timpul atelierelor de la Şcoala "Ferdinand I" vor fi disponibile pe internet pe platforma proiectului: www.curteaveche. ro/cartilecopilariei. Cum trebuie abordată o carte in cadrul atelierelor? Din punctul meu de vedere, ce e important în orice carte este viaţa din spatele cuvintelor. Cum viaţa nu poate fi explicată, doar trăită, noi le sugerăm copiilor că şi cărţile trebuie trăite, prin imaginaţia personală a cititorului. Aşa încât, principiul de căpătâi al atelierelor este lectura personală. Pornim de la premisa că nu există o variantă corectă de a înţelege povestea. Cititorul are libertate deplină în a-şi imagina, atâta vreme cât imaginaţia lui e ghidată de o logică absolut de bun-simţ - nu logică matematică, ci cauzalitate a acţiunilor omeneşti, dacă vreţi. Pentru că orice poveste are o astfel de logică. Acţiunile decurg una din alta, nu sunt o înlănţuire haotică. În ateliere ne concentrăm pe aceste de ce-uri ale acţiunilor. Nu vorbim despre literatură, ci despre situaţii de viaţă, şi nu vorbim despre personaje, ci despre oameni: ce îi motivează, ce îi supără, ce îi animă. Dincolo de acest punct, e numai imaginaţia fiecărui copil în parte. La ce sunt copiii mai receptivi? Copiii sunt receptivi la joacă. Întotdeauna. Aşa că atelierele pe care le-am propus sunt o metodă "jucăuşă" de a aborda cartea. Jocuri de lectură. Jocuri de imaginaţie. Şi jocuri de mişcare, care sunt foarte importante la vârstele participanţilor. Atelierele se desfăşoară doar in jurul cărţii sau se prezintă şi alte lucruri? Atelierele se concentrează în jurul cărţilor din seria "Cărţile copilăriei" şi, în funcţie de titlul la care lucrăm, sunt aduse şi alte lucruri în discuţie. În cazul cărţilor în care epoca este importantă, discutăm despre cum trăiau oamenii în vremurile respective. În aceste cazuri, aducem imagini multe: cu arhitectura epocii, peisajele epocii etc. Pentru unele cărţi folosim şi muzică din epocă. Nu facem lecţii de istorie, totul porneşte de la a ne imagina că trăim noi înşine în condiţiile respective. Spre exemplu, în cazul Cocoşatului de la Notre Dame, eu însămi am ajuns la concluzia că dacă aş fi trăit atunci, aş fi crezut că o catedrală atât de mare nu poate fi construită decât prin magie. Dincolo de titlurile efective, mai vorbim despre imaginaţie, despre cum funcţionează ea, despre ce se întâmplă în creier când citim. Ni se pare important să le oferim copiilor o viziune puţin demistificată asupra procesului. Care roman din serie s-a pretat cel mai bine acestor ateliere până acum? Toate romanele din colecţie se pretează la fel de bine. Colecţia "Cărţile copilăriei" e specială şi minunată pentru vârstele mai mici (8-14 ani), pentru că păstrează povestea romanului şi elimină mult din lucrurile care ar putea deturna cititorii digitali ai vremurilor noastre, care au mult mai puţină răbdare (generaţia multi-tasking). Câteva rezultate de până acum/Ce rezultate speraţi să obţineţi prin programul de lectură "Cărţile copilăriei"? Scopul declarat al atelierelor din programul “Cărţile copilăriei" iniţiat de Curtea Veche este împrietenirea copiilor cu cărţile. Cred că etichetele de "literatură" sau "mare autor" pun o presiune enormă asupra celor mici, care consideră că trebuie să fii deja intelectual ca să înţelegi. Această noţiune, că e ceva mai profund de înţeles dintr-o carte importantă, este puţin oprimantă pentru copii. Sigur că e adevărat că fiecare carte are profunzimea ei, dar copiii vor descoperi asta şi singuri dacă citesc. Şi vor citi dacă le face plăcere. Deci rezultatul pe care ni-l dorim este ca ei să se convingă că a citi nu este deloc greu, ba poate fi chiar foarte plăcut. Vrem să se simtă stăpâni pe carte, regi în regatul propriei imaginaţii, cu nimic mai prejos faţă de autor sau de critici. Vrem să le placă să creeze, căci a citi înseamnă a crea o lume. Smaranda Nicolau Smaranda Nicolau este, din 2013, consilier al programului de lectură "Cărţile copilăriei" (Curtea Veche Publishing). Începând cu 2014, MINDSTAGE Acting School colaborează cu editura pentru conceperea structurii Cluburilor de lectură "Cărţile Copilăriei" şi a materialelor utile în cadrul acestui proiect, printre care un ghid pentru profesorii doritori să se alăture programului. Tânără actriţă şi pedagog teatral, a absolvit Facultatea de Filosofie în cadrul UB şi Actorie la UNATC Bucureşti. Începând cu toamna anului 2012, este studentă la Masterul de Pedagogie Teatrală din cadrul UNATC. A fost asistentă la cursurile de actorie ale anului I de la UNATC. A condus ateliere de actorie pentru copii în Bucureşti şi în provincie. A conceput şi susţinut ateliere de teatru pentru dezvoltare personală adresate copiilor şi adolescenţilor la Teatrul Vienez de Copii din Bucureşti. În vara anului 2013, Smaranda a fondat MINDSTAGE Acting School, o şcoală de teatru pentru dezvoltare personală, prima şi singura şcoală din ţară care oferă un program original de Teatrul Cititorilor. „Nu facem lecţii de istorie, totul porneşte de la a ne imagina că trăim noi înşine în condiţiile respective." SMARANDA NICOLAU, actriţă, pedagog teatral „Important în orice carte este viaţa din spatele cuvintelor." SMARANDA NICOLAU, actriţă

  • Mâine, la toate chioşcurile de ziare împreună cu "Evenimentul zilei"
  • "Mituri ale Greciei Antice", prima carte din seria celor mai frumoase titluri ale colecţiei "Cărţile copilăriei"
  • "Black Beauty", următoarea carte din colecţie, apare la data de 26 februarie 2014

CITIȚI ȘI:

  • Iren Arsene, Directorul Editurii "Curtea Veche": "Cărţile copilăriei" este un proiect cu o miză uriaşă
  • Cove: "Am fost un fel de profesor, dar mai blând"
  • Ioana Ginghină: "A fost o conversaţie foarte frumoasă"
  • Lupta cu lecturile

Ne puteți urmări și pe Google News