Situaţie revoltătoare la CFR. În 2021 macazul se schimbă tot manual

Situaţie revoltătoare la CFR.  În 2021 macazul se schimbă tot manualTrenuri. Sursa: Arhiva EVZ

Asociația Pro Infrastructură atrage atenţia mai-marilor CFR şi ai Ministerului Transporturilor despre configurarea sistemelor de centralizare și telecomunicații pentru schimbarea macazurilor și semnalelor, care previn coliziunile între trenuri şi sunt atât de necesare circulației pe cei 40 km de la Curtici până la Arad (Ghioroc).

Situaţie revoltătoare la CFR. Iar se va vorbi despre România în toată Europa. Lucrările la linii Pe porțiuni mari de pe Coridorul IV ai fost terminate de mai mulţi ani, dar trenurile circulă tot cu medii de 60-70 km/h. Pe alte porțiuni sunt încă șantiere. Şi aici este la fel: vitezele sunt mai mici de 50 km/h.

Între Simeria și Sighișoara sunt 169 km, iar lucrările la linii au fost terminate de peste doi ani. Totuşi, lucrările de semnalizare ERTMS încă nu sunt gata. În acest context, între cele două orașe circulă un singur tren de pasageri pe sens, care rulează cu viteza medie de 69 km/h.

Aici s-a ajuns după 7 ani de lucrări de modernizare, în timp ce în 1998 media era de 80 km/h pentru trenurile Expres între cele două orașe. „În timp ce alții trimit rachete în spațiu, de vreo 7 ani, CFR Infrastructura împreună cu Alstom se chinuie să configureze sistemele de centralizare și telecomunicații pentru schimbarea macazurilor și semnalelor (evitarea coliziunilor între trenuri) necesare circulației pe cei 40 km de la Curtici până la Arad (Ghioroc).

De altfel, sistemele au fost blocate recent timp de 20 de ore în zona Arad și s-a circulat în regim manual, cu mari întârzieri (la steag). Asta după ce recepția lucrărilor Alstom s-a făcut foarte greu, cu sute de neconformități. Decalajele sunt cauzate de indulgența și răbdarea fără limite a CFR cu antreprenorul, pe de-o parte, și de proiectul prost care încearcă să integreze un sistem ultramodern, gândit pentru linii de mare viteză (ERTMS nivel 2), cu unul legacy conceput în 1960 bazat pe relee electromagnetice (BLA+INDUSI).

Situaţie revoltătoare la CFR

Deși căile ferate nu sunt la fel de importante în mediul politic ca autostrăzile, este momentul ca oficialii din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii România să intervină și să aibă discuții aplicate cu Alstom. Impactul acestui blocaj între public și privat asupra circulației feroviare este și poate continua să fie major. Mai mult, problema de la Arad (km 614)-Curtici se generalizează deja pe sute de kilometri, pe întregul Coridor IV București-Brașov-Sighișoara-Arad, pe mulți ani de acum înainte.

Alstom are contracte pentru sistemele de comunicații, semnalizări și centralizări digitale dintre Sighișoara și Simeria, unde lucrările la terasamente și linii s-au încheiat, dar se circulă tot restricționat, pe un singur fir, deoarece lipsa sistemelor Alstom face imposibilă schimbarea macazurilor în gări.

Compania are, de asemenea, contracte pe Brașov-Sighișoara și mare parte din Simeria-Arad, unde lucrările la calea ferată sunt în desfășurare. Fără o reașezare a relațiilor dintre MT/CFR și Alstom, aceste întârzieri digitale riscă să le depășească pe cele de la construcția de terasamente, poduri și tuneluri! #CoridorulFeroviarRinDunăre”, arată Asociația Pro Infrastructură.