Profesorii, evaluați și plătiți în funcție de performanțe. Alte schimbări propuse în Educație

Profesorii, evaluați și plătiți în funcție de performanțe. Alte schimbări propuse în Educație Sursa Foto: Dreamstime

„Sistemul de învățământ românesc poate fi îmbunătățit”, potrivit raportului întocmit de experții OCDE, la solicitarea ministerului de Educație. Raportul vine la 10 ani de la proiectul „România Educată”. Pentru mai bune performante a sistemului educațional din România experții au propus 18 recomandă cadru și zeci de măsuri detaliate.

Sistemul de învățământ din România poate fi îmbunătățit spun reprezentanții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). La solicitarea Ministerului Educației Naționale, organizația amintită a întocmit o analiză detaliată, în care experții s-au raportat la „sistemul de școli din România, grila de salarizare a profesorilor și modul cum sunt colectate de datele”.

Recomandările OCDE pentru un sistem de învățământ european

Raportul publicat  include 18 recomandări cadru și zeci de măsuri detaliate pe care autoritățile centrale trebuie să le adopte, pentru ca sistemul de învățământ să se dezvolte la standarde europene.

Documentul formulat de OCDE vine la aproape de jumătate de an la „Legea învățământului preuniversitar”, act normativ care propune reformarea din temelii a sistemului de învățământ, și la aproape un deceniu de la proiectul lansat Klaus Iohannis, „România Educată”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Intitulat „Reforma învățământului preuniversitar în România:Consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”, raportul a fost întocmint de OCDE în „cadrul unui proiect prin instrumentul de sprijin tehnic finanțat de Direcția Generală Sprijin pentru Reforme Structurale (DG REFORM) a Uniunii Europene, la solicitarea Ministerului Educației din România”.

18 recomandări cadru pentru modernizarea sistemului de învățământ românesc

Sursa foto: Arhiva EvZ

Măsuri de sprijin împărțite în patru grupuri de lucru

Autoritățile centrale susțin că vor aplica cele 18 recomandări-cadru formulate de OCDE. În linii mari, experții au precizat că este nevoie de stabilirea unor legături între grila de salarizare și performanțele profesorilor.

De asemenea, pentru dezvoltarea sistemului de învățâmânt se impune concentrarea măsurilor de spijin dinspre zonele mai bogate spre zonele defavorizate, cu școli sărace. Recomandările experților din educație au fost încadrate în patru grupuri mari, și anume:

  • evaluarea școlilor;
  • bugetele din învățământ;
  • cariera didactică;
  • sisteme de monitorizare în educație.

Măsuri cadru pentru sistemul de învățământ

Pentru restructurarea atribuțiilor de evaluarea și asistare a unităților de învățământ experții OCDE au făcut următoarele recomandări.

  • 1. Dezvoltarea în continuare a cadrului de evaluare a unitățile de învățământ preuniversitar, astfel încât să evidențieze prioritățile naționale și să fie mai util pentru evaluatori, autoritățile școlare județene și unitățile de învățământ;
  • 2. Formarea unui corp de evaluatori angajați permanent care să conlucreze cu experți externi și să asigure calitatea evaluărilor;
  • 3. Dezvoltarea unor legături puternice și active între ARACIIP, echipele județene de asistență în materia calității și Ministerul Educației;
  • 4. Revizuirea modului în care sunt programate și finanțate evaluările și eliminarea suprapunerilor și a conflictelor de interese încă existente;
  • 5. Clarificarea modelului de asistare a unităților de învățământ preuniversitar la nivel județean și dezvoltarea unui ecosistem național de resurse;
Ligia Deca și recomandările OCDE pentru un sistem de învățământ performant

Ligia Deca. Sursa foto: Razvan Valcaneantu

Recomandări pentru eficientizarea bugetelor din sistemul de învățământ

În privința eficientizării bugetelor din sistemul de învățământ raportul celor de la OCDE cuprinde patru măsuri, printre care definirea unor noi protocoale și revizuirea proceselor administrative în școli.

  • 6. Consolidarea capacității de a aplica o abordare mai strategică în bugetare, astfel încât creșterea cheltuielilor să sprijine obiectivele pe termen lung;
  • 7. Revizuirea organizării rețelei școlare și proceselor administrative în școli pentru o utilizare mai eficientă a fondurilor publice;
  • 8. Revizuirea mecanismelor de finanțare și de sprijinire a școlilor pentru a contribui la promovarea priorităților politice;
  • 9. Definirea unor protocoale pentru a identifica școlile și elevii care au mai multe nevoi și pentru a le oferi sprijin adecvat;

Performanțe mai bune pentru sistemul de învățământ românesc

Pentru o mai bună performanță a sistemului de învățământ românesc, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică mai recomandă autorităților de la București să transforme profesia didactică într-una cu nivel ridicat de calificare și satisfacție profesională.

  • 10. Finalizarea noilor standarde de competență profesională a cadrelor didactice și utilizarea acestora pentru a clarifica așteptările pentru diferitele etape și roluri din cariera didactică;
  • 11. Revizuirea sistemului de salarizare a cadrelor didactice pentru a consolida legătura dintre performanță și recompensă și pentru a îmbunătăți transparența;
  • 12. Revizuirea reformelor planificate în domeniul certificării și evaluării pentru promovare a cadrelor didactice, astfel încât să se concentreze mai mult pe practica didactică;
  • 13. Stabilirea metodologiei de tranziție a cadrelor didactice pe noile trasee de carieră și de gestionare a performanțelor și progresului pe parcursul carierei;
  • 14. Consolidarea și extinderea sistemului național de mentorat pentru cadrele didactice;
  • 15. Elaborarea unei abordări mai sistemice pentru a încorpora în școli o cultură a învățării profesionale conduse de cadrele didactice;

Raportul de responsabilitate/rezultate

În privința raportului responsabilite/rezultate, crearea unui sistem de monitorizare eficient și solid este o altă recomandare pe care o fac oficialii OCDE pentru îmbunătățirea sistemului de învățământ din România.

  • 16. Stabilirea SIMS ca sursă oficială de datele educaționale la nivel național și planificarea sustenabilității sale pe termen lung;
  • 17. Asigurarea proiectării și utilizării evaluărilor naționale conform scopului lor și clarificarea planurilor de desfășurare a acestora;
  • 18. Continuarea dezvoltării sistemului de monitorizare și evaluare prin identificarea indicatorilor cheie de performanță, îmbunătățirea practicilor de raportare și prin investiții  în capacitatea personalului, potrivit edu.ro.