Un exemplu este Costache Marin, care a devenit anul trecut, pe 4 septembrie, președintele Sindicatului din Ramura Tracțiune, în CFR. Atunci, la conducerea CFR Călători era managerul privat Valentin Dorobanțu. Folosirea depoului CFR Călători în scop personal, agresarea unor colegi, certificată de Institutul de Medicină Legală, falsificarea unor documente de serviciu sunt câteva din faptele prin care Marin s-a „evidențiat” de atunci la locul de muncă. Deși sesizate managementului, niciuna nu a condus la desfacerea contractului de muncă sau penalizări din partea fostei sau actualei conduceri. Sursele consultate de EVZ spun că sindicalistul avea o relație preferențială cu fostul director general, care l-a favorizat în mai multe situații, pentru a reuși să își ducă la capăt planul privind personalul. Costache Marin este în prezent mecanic instructor în cadrul CFR Călători. În trecut, el a fost și consilier PSD la primăria Buftea.

Taxiuri parcate în depou

Una din faptele ce a ajuns să fie anchetată de poliție a avut loc pe 6 septembrie 2013, când a intrat în conflict cu un coleg de serviciu. Acesta i-a atras atenția că taxiurile (aparținând unei firme partenere) pe care Marin le parcase în Depoul București Călători împiedicau accesul în incintă. Reacția lui Marin a fost cât se poate de „promptă”: „m-a înjurat și a venit spre mine, lovindu-mă cu capul și cu pumnii în față. Pentru că m-a luat prin surprindere și pentru că avea în mână cheile de la școala personalului, efectul loviturii primite de mine a fost puternic. Astfel, am constatat că îmi sângera fața”, scrie colegul vătămat, tehnician în cadrul Depoului București Călători, într- o declarație adresată unui alt lider sindical din CFR, Rodrigo Maxim. Certificatul IML obținut de victimă indică existența unui traumatism cranio-cerebral minor, a unei plăgi rezultate în urma agresiunii și a unei contuzii, și recomandă un concediu medical de cel puțin 7 zile. La aproape 6 luni de la data când a avut loc bătaia, respectiv pe 1 aprilie, Valentin Dorobanțu a trimis către Inspectoratul Teritorial de Muncă un dosar prin care cere să se considere că fapta s-a petrecut „în afara muncii”. În răspuns, ITM atrage atenția că dosarul trebuie refăcut și incidentul încadrat ca „accident la locul de muncă”.

„Conflict între sindicate”

Contactat de EVZ, fostul director general al CFR Călători, Valentin Dorobanțu, a spus că era vorba de un dosar întocmit de șefii de serviciu, pe care doar l-a avizat. A admis că îl cunoaște pe Costache Marin, de la întrunirile cu sindicatul. Însă, întrebat de ce nu a dispus o penalizare sau chiar desfacerea contractului de muncă atunci când au fost depuse memorii împotriva acestuia, inclusiv pentru faptul că își ținea taxiurile parcate în incinta depoului, a declarat că este imposibil pentru un director general să rezolve conflictele unei companii cu 14.000 de angajați: „Cred mai degrabă că este vorba de un conflict între sindicate”.

Fals în acte

Într-un alt caz, trecând peste șeful de serviciu, Costache Marin a obținut, printr-o cerere aprobată direct de Valentin Dorobanțu, scutire pentru două zile de muncă. Cu toate acestea, pe fișa de pontaj apare că a încasat banii pentru această perioadă, deoarece scria, în foile parcurs, că și-ar fi efectuat serviciul în zilele respective. Ulterior, foile de parcurs au fost înlocuite cu altele, unde numele său nu mai apare, potrivit documentelor consultate de EVZ. Nici această abatere, sesizată conducerii, nu a dus la vreo sancțiune pentru liderul sindical. Costache Marin nu a putut fi contactat de EVZ.

Te-ar putea interesa și: