SIGURANŢA zborurilor. În lipsa codului aerian, AVIAŢIA se face după ureche

SIGURANŢA zborurilor. În lipsa codului aerian, AVIAŢIA se face după ureche

România nu are încă un Cod aerian care să armonizeze reglementările din segmentul civil cu cele din aviaţia militară, în noul context mondial în care fenomenul terorismului a luat amploare, iar Uniunea Europeană doreşte un spaţiu aerian comun, a declarat, Gabriel Răducanu, directorul Statului Major al Forţelor Aeriene Române, în cadrul conferinţei PRIA Aviation.

"Încercăm de doi ani şi jumătate să facem un nou cod aerian, dar de fiecare dată cuvântul specialistului a fost pe locul doi, înaintea deciziei politice. Îmi doresc din tot sufletul ca în acest an, poate pe o nouă structură legislativă, să punem bazele acestui document-cadru, mai ales că la nivelul Uniunii Europene iniţiatorul este tot un român, Jean Marinescu (europarlamentar - n.r.)", a spus Răducanu.

El a precizat că acest Cod aerian este vital pentru sector, fiind de fapt legislaţia-cadru din domeniul aeronautic.

"Cum este Constituţia pentru ţară, aşa este şi Codul aerian pentru sectorul nostru. Reglementează tot ceea ce înseamnă relaţionarea operatorului, fie el aerian, fie civil. În acest moment avem un Cod aerian civil, prin urmare reglementările sunt numai în sectorul civil. Uniunea Europeană prevede că în acest moment trebuie să vorbim de un spaţiu aerian comun, trebuie să avem un limbaj comun, să avem reglementări comune. Dacă nu îl implementăm acum, riscăm să nu mai ţinem pasul cu reglementările europene", a explicat Răducanu, citat de Agerpres.

Ne puteți urmări și pe Google News

Potrivit acestuia, timp de doi ani şi jumătate, Codul aerian a avut numai începuturi, dar nu a fost finalizat.

"Acum se lucrează pe trei forme, sperăm ca în maximum o lună - două să se ajungă la forma dorită. Fără el este foarte greu să reglementezi ceva, tot ce înseamnă hotărâri de guvern responsabilitatea ministerului, a autorităţii civile", a arătat reprezentantul Statului Major al Forţelor Aeriene.

El a descris contextul internaţional ca fiind unul favorabil intensificării fenomenului terorismului şi a traficului ilegal.

"Acum, când Statele Unite, după alegerea lui Donald Trump, caută cu precădere soluţii naţionale şi apoi soluţii pentru sprijin internaţional, când Rusia nu mai poate accepta statutul de loc doi şi îşi doreşte cu ardoare locul de hegemon, atât mondial, cât şi regional, când China a demonstrat că puterea vine din dezvoltarea economică şi nu neapărat din dezvoltarea militară, ne putem întrebarea firească de combatere a terorismului la nivel mondial mai există o preocupare comună sau în comun? Fenomenul migraţiei a devenit din ce în ce mai greu de controlat, ceea ce poate netezi calea către acţiunile teroriste şi a traficului ilegal", a mai spus Răducanu.

În urmă cu un an, tot în cadrul unei conferinţe PRIA Aviation, Ioan Chirea, şeful Autorităţii Aeronautice Naţionale Militare din România, declara că noul Cod aerian va reglementa inclusiv activitatea dronelor.

"Codul aerian al României vizează atât activitatea aviaţiei civile, cât şi activitatea aviaţiei militare. Totodată se ia în calcul chiar şi activitatea aeronavelor uşoare, precum şi a celor fără pilot la bord, aşa-zisele drone. Prin această lege se detaliază şi se pun în practică anumite cerinţe ale utilizatorilor de spaţiu aerian. Este foarte importantă această lege, deoarece astfel noi putem realiza un serviciu de căutare şi salvare, ştim cum să restricţionăm spaţiul aerian în anumite zone şi putem asigura siguranţa aeriană", a precizat la acea dată Chirea.

El a susţinut că, în cazul utilizării dronelor, este foarte importantă existenţa unui aviz de zbor pentru siguranţa aeriană, astfel încât aeronavele care zboară în zona respectivă să ştie că acolo sunt utilizate astfel de aparate.

"În momentul de faţă există Hotărârea de Guvern nr. 912 din 2010, prin care se specifică că orice zbor în spaţiul aerian naţional trebuie să fie monitorizat. Acum acest lucru va fi cuprins în lege. Până acum era un proces mai greoi, dar acum va fi legiferată utilizarea dronelor. Este o problemă care frământă toate statele din Europa, iar creşterea acestor aeronave fără pilot este fără precedent, iar opinia mea este că acest sector se va dezvolta în continuare", a adăugat şeful Autorităţii Aeronautice Militare.

Chirea a fost întrebat dacă utilizarea unei drone poate reprezenta un impediment pentru un zbor comercial. "Da, atâta timp cât nu se face o informare că se desfăşoară acea activitate. De exemplu, imaginaţi-vă că este planificat un zbor cu un avion ultrauşor într-o anumită zonă şi (pilotul avionului - n.r.) se trezeşte că în zona respectivă acţionează nişte drone. Oricând există un risc pentru siguranţa aeriană", a explicat el.