Din ce în ce mai mulți români își fac PFA-uri pentru activități independente. Experții consultați de EVZ vă spun cum pot deconta unele dintre cele mai importante cheltuieli: cele cu benzina și reparațiile mașinii.
„Lucrez pentru o firmă cu contract PFA. Fac naveta cu mașina personală 100 kilometri zilnic. Se decontează benzina?”, ne întreabă Izabela N., care locuiește în apropiere de București. Căutările pe internet pe acest subiect nu sunt relevante, din cauza faptului că legislația la acest capitol s-a modificat de mai multe ori din 2008 încoace. Specialiștii consultați de EVZ spun că, în primul rând, PFA trebuie să încheie un contract de comodat cu persoana fizică pentru a primi dreptul gratuit de a utiliza autovehiculul. „Fără existența unui contract de închiriere/ comodat încheiat, nu se pot deduce cheltuielile efectuate în legătură cu un autoturism”, subliniază Andreea Steinhart, partener taxe la Contexpert.
Atenție, dacă alegeți varianta încheierii unui contract de închiriere auto între persoana fizică și PFA, va trebui să-l declarați la Fisc și să plătiți impozit pe venit și contribuție la sănătate, în baza sumelor facturate.
Cheltuieli deductibile
Potrivit Codului Fiscal, cheltuielile cu autoturismul, în aceste condiții, sunt deductibile în proporție de doar 50%, dacă mașina este folosită și în interesul personal al proprietarului. „În categoria cheltuielilor ce pot fi decontate sunt cuprinse: combustibilul, reparațiile, întreținerea auto. Legat de asigurările aferente autoturismului, acestea nu sunt admise la deducere, ținând cont că documentele sunt emise pe numele persoanei fizice, proprietarul auto”, afirmă expertul citat.
Conform Andreei Steinhart, din măsuri de prudență, este bine ca această limitare să fie aplicată în cazul utilizării autoturismului propriu, „deoarece se presupune că persoana fizică care acordă drept de utilizare PFAului propriu va avea cheltuieli efectuate și în scop personal, fiind greu de separat consumul propriu de consumul PFA-ului”.
Condiții pentru decontarea 100% a benzinei
Codul Fiscal prevede câteva condiții pentru deducerea integrală. Aceasta se aplică pentru: vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenţă, servicii de pază şi protecţie şi servicii de curierat; vehiculele utilizate de agenţii de vânzări şi de achiziţii; cele pentru taximetrie; pentru închirierea către alte persoane sau pentru instruire de către şcolile de şoferi; precum și vehiculele utilizate ca mărfuri în scop comercial.
Pentru a deduce cheltuielile cu reparațiile și întreținerea autovehiculului, fie 50%, fie 100%, trebuie atașate documente justificative precum facturi de reparații și piese auto emise către PFA, devize de lucrări și orice alte documente care atestă serviciile efectuate.
Atenție, dacă „documentele pentru justificarea cheltuielilor sunt emise pe numele companiei beneficiare a serviciilor efectuate de PFA, nu se poate exercita dreptul de deducere nici în cazul PFA, nici în cazul entității beneficiare, deci nu este o soluție recomandată”, spune specialistul Contexpert.
Cum se face foaia de parcurs
Una dintre condițiile pentru deducerea 100% a combustibilului este întocmirea foii de parcurs care conține următoarele informații: categoria de vehicul utilizat, scopul și locul deplasării, numărul de kilometri parcurși, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs. „Din păcate, Ministerul de Finanțe nu a publicat și un model al acestui document, fiind emise doar linii directoare legate de întocmirea lui”, precizează specialistul de la Contexpert. Foaia de parcurs este documentul care poate justifica utilizarea totală sau parțială a autoturismului în interesul activității economice.