Astenia este definită ca o stare de epuizare a organismului cauzată de schimbarea anotimpului, de scădere a tonusului și a motivației, pe fondul căreia pot apărea sau se pot intensifica episoadele depresive și atacurile de panică. 

Simptome pentru astenia de primăvară

Principalele simptome ale asteniei sunt stările de melancolie, iritabilitatea, scăderea energiei și a motivației, dificultățile de concentrare, problemele cu memoria, lipsa apetitului, durerile de cap și durerile musculare, dorința de autoizolare, lipsa de interes pentru activități sociale și insomnia sau hipersomnia. 

În general, simptomele asteniei de primăvară variază în intensitate. Cei care suferă de această afecțiune pot avea o zi în care nu au nici un fel de disconfort, urmată de câteva zile în care au stări copleșitoare de oboseală, apatie și surmenaj intelectual.

Simptomele trec, de regulă, după câteva zile sau două-trei săptămâni, pe măsură ce organismul se adaptează la schimbările de temperatură și organismul se obișnuiește cu noul anotimp. 

Ce măsuri trebuie să iei

Pentru a facilita acest proces, atunci când simptomele persistă, e benefic să iei câteva măsuri. În primul rând, include în alimentația ta mai multe surse de vitamine. Alimentele bogate în vitamina C și E, magneziu, fier și calciu sunt esențiale, mai ales în această perioadă.  O dietă optimă ar trebui să conțină fructe și legume verzi, pește, nuci și migdale. Asigură-te cu fructele și legumele sunt proaspete și nu au fost tratate cu produse chimice toxice pentru organism. Spală-le bine înainte de a le consuma. 

Contrar opiniei unor homeopați, astenia de primăvară nu se tratează cu suplimente alimentare! Pastilele luate fără recomandarea medicului, chiar dacă sunt prezentate ca suplimente, nu sunt indicate pentru organism. Recomandarea specialiștilor este să optezi pentru calea naturală, aceea de a-ți extrage necesarul de vitamine din alimentație. 

Chiar dacă te simți obosit și apatic, alocă minim 30 de minute pe zi pentru activități fizice în aer liber, atunci când vremea îți permite. Chiar și o plimbare de câteva zeci de minute are potențialul de a te încărca cu energie și a-ți modifica starea de spirit. 

Socializarea este, de asemenea, un excelent remediu împotriva simptomelor asteniei de primăvară. Reia legătura cu un prieten sau propune-le colegilor de muncă o ieșire după program. 

În cazul în care observi că simptomele se agravează sau nu dispar după câteva săptămâni, e important să apelezi la ajutorul de specialitate al unui psihoterapeut. În spatele simptomelor de astenie se pot ascunde tulburări mai complexe, precum anxietatea generalizată sau distimia. În acest caz, împreună cu un terapeut vei identifica sursele de stres emoțional din viața ta și vei păși pe calea cunoașterii de sine și a îmbunătățirii aspectelor care țin de viața cotidiană.