N-am idee dacă pe fond ideea clasei pregătitoare este una bună sau nu, că nu sunt expert în educaţia copiilor de 5-6 ani.
Dar un lucru e clar: dacă o măsură a fost întoarsă pe toate părţile o bună bucată de vreme, împreună cu tot pachetul de reformă în educaţie; dacă a fost discutată şi răsdiscutată de experţii care chiar ştiu să vorbească păsăreasca pedagogică a "conţinuturilor"; dacă a fost inclusă între priorităţile pactului naţional pentru învăţământ şi semnată de toată lumea, inclusiv de dl. Mircea Geoană, în 2009; atunci ce rost are s-o mai dăm la întors după ce s-a pus în practică mai mult de 75%, ca acum, pentru a o re-porni anii viitori? Nu e asta o irosire de resurse şi efort administrativ de-a surda? Ce sens au toate aceste măsuri în zig-zag? Raţional, nici unul, însă electoral au o grămadă de sensuri. La cea mai mică dificultate ministeriatul actual, care stă cu ochii doar pe alegerile din 9 decembrie şi nimic altceva, sacrifică orice idee coerentă de public policy dacă asta poate aduce alături de USL încă un grup de câteva mii de părinţi zgomotoşi. Asta argumentează raportul publicat ieri de ExpertForum (vezi www.expertforum.ro), care analizează 17 dimensiuni ale reformei învăţământului şi riscul ca pe ele să înregistrăm derapaje din motive electorale. Altfel, cum să explici faptul că peste noapte, din senin, dna ministru Andronescu a prelungit pauza de vară cu o săptămână, de unde şi aşa avem cea mai lungă vacanţă din Europa, iar experţii internaţionali care au analizat sistemul au recomandat scurtarea ei? Sau cum să explici aberaţia cu "bacalaureatul profesional" decât prin goana după masa de adolescenţi funcţional analfabeţi care ajung totuşi la majorat şi care nici măcar apa de ploaie a bacalaureatului deja existent nu reuşesc s-o sară cu nota şase? Lor li serveşte acum iluzia unei hârtii-alternativă la bacalaureatul naţional, ceea ce e absurd. Oricum ai lua-o, e greu de înţeles ce fel de calificare sau "şansă la angajare" le-ar oferi această diplomă de rang secund: un privat îţi plăteşte sau nu leafa după cum vede că te mişti, sau după ce îl convingi că ştii să faci, nu după bacuri sau licenţe. Dacă s-a înşelat în apreciere la recrutare, te dă afară după două luni, cu toate hârtiile tale ştampilate de minister cu tot. A, într-un singur fel ar putea mişcarea să conteze: dacă noua diplomă va ajunge să re-deschidă piaţa universităţilor private (dar şi a unora de stat), atât de lovită de criză şi de nenorocitele de camere de supraveghere ale lui Funeriu, cohortelor de copii care nu se ridică la standard. Timp ar fi, până la vară: cu o ordonanţă mică plasată strategic peste câteva luni, se va găsi o formulă de împăcat capra şi varza, cum s-a mai încercat. De exemplu, îi lăsăm să înceapă anul întâi, cu condiţia ca între timp să treacă şi bac-ul în varianta A, sau să aducă nu ştiu ce echivalări. Şi dacă nu le aduc, un an de studii plătite tot e mai bun decât nimic pentru fabricile de diplome rămase pe moment fără muşterii. Nu e prima oară când se procedează aşa: dacă Dorel nu ajunge să treacă ştacheta, în loc să vedem din ce cauză nu performează şi să-l ajutăm să sară mai sus, noi coborâm băţul niţel mai jos. Cu ce va face asta România mai competitivă pe Agenda 2020, nu pot să pricep. Dar pricep foarte bine cu cine e chemat să voteze Dorel în decembrie. Dacă Dorel nu ajunge să treacă ştacheta, în loc să vedem din ce cauză nu performează şi să-l ajutăm să sară mai sus, noi coborâm băţul niţel mai jos