Semeringul Bănățean. Cea mai veche cale ferată montană din România și a doua din Europa

Semeringul Bănățean. Cea mai veche cale ferată montană din România și a doua din Europa Sursa foto: Pinterest

Pasionații de călătorii și istorie se pot plimba cu trenul pe cea mai veche cale ferată montană din România. Ca vechime, ea ocupă locul doi în Europa. A început să fie folosită pentru transportul minier în 1863 și a fost dată în circulația călătorilor șase ani mai târziu, pe 4 aprilie 1869.

Linia Oravița - Anina este cea mai veche cale ferată montană din România și ocupă locul doi în Europa, după Semmeringbahn din Austria, inaugurat în 1854. Calea ferată montană din România a fost folosită la început, în 1863, pentru transportul minier. Șase ani mai târziu, călătorii s-au putut bucura de peisajele mirifice pe care aceasta le oferă. Ea se aseamănă cu cea din Austria, așa că este numită și Semeringul Bănățean.

Linia ferată Oravița - Anina este cea de-a cincea construită în România, dar prima montană de la noi din țară. Ea este unică și se află în nord-vestul Munţilor Aninei din județul Caraș - Severin.

Calea ferată montană făcea parte din „Drumul cărbunelui” Anina-Oravița-Baziaș. În 1847 a fost construit drumul Oravița - Anina, destinat transportului cărbunelui cu ajutorul căruțelor trase de cai. Drumul nu era suficient, așa că în 1854 a fost construită linia Oravița - Baziaș, iar în 1863 Oravița – Anina. La construcția căii ferate montane au lucrat oltenii, tirolezii colonizați în Oravița după 1717 și pietrari din Italia.

Ne puteți urmări și pe Google News

Datele tehnice ale celei mai vechi căi ferate montane din România

Linia ferată Oravița - Anina are o lungime de 33,4 km, distanță pe care se află 14 tuneluri cu o lungime totală de 2.084 metri și 10 viaducte cu o distanță totală de 843 de metri.

În perioada în care s-a construit calea ferată montană nu existau echipamente moderne, așa că oamenii au săpat și tăiat dealul manual, cu târnăcopul și dalta. 21 de kilometri din întreg traseul sunt străpungeri în deal. Cel mai faimos viaduct este cel de la Jitin. El este construit în curbă la ambele capete, înălțimea stâlpilor este de 37 m și pe o distanță de 31 m are un pod de fier. Întreg tunelul Jitin, care are o lungime de 230 metri, este construit în curbă.

De la Oravița, calea ferată urcă la o altitudine de 339 de metri, până la Anina. Datorită acestei diferențe de nivel străbătută pe o distanță de doar 33 km precum și a terenului solicitant, linia ferată Oravița - Anina este considerată o linie ferată montană. De asemenea, calea ferată ajunge la o înclinare de 20‰, ceea ce o face deosebită față de alte căi ferate, unde panta e de 14‰.

Cum circulă trenul special Semeringul Bănățean și care este traseul lui

Viteza de deplasare a trenului cu locomotivă și vagoane speciale pe această cale ferată este una mică, de aproximativ 17km/h.

Linia nu este electrificată, așa că locomotiva este una diesel - electrică, construită special pentru linia montană Oravița-Anina. Trenul are două vagoane clasa a II-a, construite în anul 1914. Acestea sunt necompartimentate, cu bănci din lemn. La nevoie, se mai poate adăuga un vagon. Toate cele trei vagoane au fost construite special pentru a permite intrarea trenului într-o curbă cu o rază mai mică decât la trenurile normale.

Semeringul Bănățean are cinci stații, în afară de Oravița și Anina: Brădişorul de Jos (km 8), Dobrei, Lişava (km 14), Ciudanoviţa (km 17), Gârlişte (km 24). Pe întreg traseul, călătorii se pot bucura de peisaje fascinante, chiar dacă sunt puține puncte de belvedere. Din când în când se pot vedea culmile din jur și Cheile Gârliştei, pe lângă care trece în porţiunea staţia Gârlişte - Anina.

Întreaga călătorie, dus - întors, durează aproximativ patru ore. Turiștii care nu vor să se întoarcă cu trenul, pot lega această călătorie încărcată de istorie cu drumeții. Persoanele care vor să meargă spre Cheile Gârliştei au nevoie de rack-uri GPS, pentru că traseele nu sunt marcate. Prin chei există marcaje cu punct roșu.

Biletele pot fi achiziționate de la ghișeele stațiilor de cale ferată și agențiile de voiaj CFR, precum și online, cu anticipație maximă 30 de zile. De asemenea, ele pot fi cumpărate din stația Oravița sau de la conductorul de tren. Există un singur tren dus - întors pe zi, așa că este recomandat ca în sezon să achiziționați bilete din timp.

@calatorinbaschetiro 😮💜 Salvează acest loc wow. Oravița-Anina, Caraș-Severin, e considerată cea mai frumoasă și spectaculoasă linie ferată de munte din sud-estul Europei. 🚂 #calatorinbascheti ♬ original sound - Sarah Cothran

Ce poți vizita în Oravița și Anina

Cele două orașe au prosperat industrial în timpul administrației austriacă, în secolul al XVIII-lea. Trecutul înfloritor mai poate fi văzut și astăzi în câteva obiective turistice. Gara din Oraviţa este unul dintre ele. Ea a fost inaugurată pe 20 august 1854 și este cea mai veche gară din România. Peronul ei este mai sus decât nivelul străzii, iar în trecut exista un ascensor care permitea accesul pasagerilor și a bagajelor acestora.

În Oraviţa turiștii pot vizita și primul teatru din țară și din sud-estul Europei, construit în 1816. El a fost inaugurat un an mai târziu. Teatrul este construit după modelul Teatrului de Operă din Viena, însă la o scară mult mai mică. În 1957 a fost declarat monument istoric și de arhitectură.

Tot în Oravița pot fi vizitate primele două lacuri de baraj de la noi din țară, Lacul Mare și Lacul Mic, construite în 1733.

Anina este un oraș minier, de  unde se exploata huilă. Aici a fost una dintre cele mai adânci mine din Europa. În prezent se lucrează ca Puțul 1 din Mina Anina să fie transformat într-un muzeu. Lângă acest oraș se află primul lac artificial din România construit pe calcare. Lacul Buhui a fost construit în 1884 pentru a alimenta orașul cu apă. El este înconjurat de păduri de brad și fag.