Şefa de la CNADNR explică cum a fost stabilit preţul iniţial pentru Autostrada Transilvania
- Cristina Sb îrn
- 25 august 2011, 20:42
Contractul semnat cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania a fost folosit în războiul politic dintre PSD şi PDL încă de la început. Daniela Drăghia, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a explicat, într-un interviu pentru "Evenimentul Zilei" cum s-a ajuns, în 2004, la un cost final estimat de 2,2 miliarde de euro pentru construirea celor 415 kilometri de autostradă dintre Braşov şi Borş.
Democrat-liberalii acuză guvernarea Năstase, în timpul căreia a fost semnat, că a parafat cel mai dezavantajos contract pentru statul român. Social-democraţii se apără spunând că în contractul atribuit în 2004, un kilometru de autostradă ar fi trebuit să coste circa 5,4 milioane de euro şi nu 16 milioane de euro la cât s-a ajuns ulterior.
"Întotdeauna cei de la PSD au spus: <noi am negociat cinci milioane de euro virgulă nu ştiu cât pe kilometru>. Au negociat aşa pentru că era vorba de nişte cantităţi ţintă cu preţuri ţintă, iar cantităţile nu erau calculate corect pentru că la la negocierea contractului a fost doar un studiu de prefezabilitate făcut de Iptana, nici măcar pe întreaga lungime, ci pe o secţiune, de unde s-au calculat acele cantităţi şi s-au multiplicat cu lungimea în kilometri. Este o absurditate cum s-a ajuns la acel preţ pe kilometru pentru că, acum, preţul mediu pe kilometru este circa 16 milioane de euro. Şi s-ar fi ajuns la mult mai mult", a explicat oficialul de la CNADNR. 2,3 miliarde de euro pentru 298 de kilometri
La începutul lunii când a anunţat semnarea acordului cu Bechtel prin care americanii renunţă la toate tronsoanele de pe Autostrada Transilvania, cu excepţia secţiunii dintre Suplacul de Barcău şi Borş, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, afirmă că, dacă am fi continuat lucrările cu Bechtel pentru întreaga autostradă, am fi plătit la final circa 9,9 miliarde de euro. Aşa, vom achita pentru întreaga autostradă circa 3,8 milioarde de euro.
O parte din aceşti bani, respectiv circa 1,5 miliarde de euro au fost achitaţi deja pentru realizarea celor 54 de kilometri de autostradă pe tronsonul Câmpia Turzii - Cluj Vest (Gilău) şi pentru lucrările de pe tronsonul Suplacul de Barcău-Borş, potrivit ministrului Transporturilor.
În afara contractului cu Bechtel au rămas şase tronsoane de autostradă, respectiv circa 298 de kilometri. Un calcul simplu ne rată că Ministerul Transporturilor şi Compania de Autostrăzi vor să cheltuiască pentru realizarea acestora 2,3 miliarde de euro.
VEZI aici ce soluţii analizează CNADNR pentru a finanţa şi construi restul de autostradă. 6,8 milioane de euro pentru un kilometru de autostradă
Potrivit acordului cu Bechtel, care ar trebui să se transforme într-o Hotârâre de Guvern până la finalul acestei luni, americanii vor trebui să finalizeze 18 kilometri de autostradă anul viitor şi să încheie lucrările la secţiunea dintre Suplacul de Barcău şi Borş, în 2013.
Directorul general al CNADNR, Daniela Drăghia, a declarat că, pentru restul lucrările pe care le are de executat până în 2013, Bechtel va primi circa 6,8 milioane de euro pe kilometru. Preţul mediu al unui kilometru de autostradă construit de americani, până acum, a fost de 16 milioane de euro.
Într-un interviu acordat revistei "Capital", în iulie, Anca Boagiu spune că, iniţial, contractul cu Bechtel lăsa în grija americanilor finanţarea, însă, undeva între atribuire şi semnarea contractului, grija finanţării a trecut în sarcina statului român. CITIŢI ŞI:
- Autostrada Transilvania, soluţii în era post-Bechtel
- Americanii de la Bechtel, alungaţi de pe Autostrada Transilvania
- Boc: "Năstase ar trebui să ceară scuze românilor de 6 miliarde de ori pentru contractul cu Bechtel"