Experţii în resurse umane recomandă angajaţilor nemulţumiţi de superiorii lor să le spună acestora, deschis şi cu tact, tot ce nu le convine.
Nimic nu-i convine, orice ar face subalternii lui. Este imposibil de mulţumit, pentru că tot timpul vrea „mai mult“. Foarte interesat să-şi păstreze fotoliul, face zile fripte subalternilor, în special printr-o atitudine schimbătoare. Este vorba despre şeful dificil pe care specialiştii în resurse umane îl asociază unui bufon. „Acum e calm, apoi ţipă, acum bate cu pumnul în masă, după care te mângâie pe creştet. Are fluctuaţii de comportament şi trece cu uşurinţă de la un discurs logic şi coerent la ameninţări şi afirmaţii greu de suportat“, creionează Mihaela Forgaciu, vicepreşedinte al Assess Group Romania, portretul-robot al şefului dificil.
Discutaţi politicos şi ferm
Experţii în resurse umane spun că, pentru a te înţelege cu bossul cel dificil, trebuie, în primul rând, să comunici deschis. În acest caz, este recomandat ca subalternul să spună şefului, imediat, care îi sunt nemulţumirile. „Scoate în evidenţă ce apreciezi la el, iar apoi ceea ce te nemulţumeşte. Propune-i metode de relaţionare, având un ton politicos, dar ferm“, recomandă Alina Botezatu, managing partner al Perspective Group.
Recunoaşterea greşelii
De cele mai multe ori nemulţumirea şefului are legătură cu atribuţii neîndeplinite. În cazul unei greşeli, este recomandată recunoaşterea şi acceptarea acesteia. Dacă se mai poate repara, este indicată propunerea unei soluţii pentru rezolvarea ei. „Nu exagera cu explicaţiile. Găseşte problema şi apoi soluţia ei. Dacă ai greşit, fă-ţi un plan de reparare şi soluţionare a cauzei“, spune specialista Mihaela Forgaciu.
Mai bine fără plângeri
Chiar dacă angajatul este aproape tot timpul ţinta şefului dificil, nu este cazul să aibă mentalitate de victimă. Cu cât acesta va fi mai slab, cu atât va fi „atacat“ mai mult. „Şefii au nevoie de angajaţi puternici, stabili, care vin cu planuri de rezolvare, cu soluţii, nu cu probleme“, spune Mihaela Forgaciu.
Business-coach-ul Alin Ghizăşan este de părere că persoanele care se victimizează au foarte mult de pierdut. „Trebuie să iei taurul de coarne şi să rezolvi problema. Găseşte soluţii şi propune-le şefului, cu argumente. Motivele pentru care n-ai putut să faci ceva nu-l vor interesa. El va dori doar rezolvarea situaţiei“, consideră Alin Ghizăşan.
Dacă tehnicile aplicate nu dau roade, este recomandată apelarea la un expert în resurse umane. „De multe ori o situaţie de acest tip nu poate fi rezolvată de unul singur. Apelează la un coleg experimentat, la un mentor sau la cineva care are influenţă pozitivă asupra acestui şef“, sugerează Alina Botezatu.
Atenţie! Abordarea acestui subiect cu o altă persoană nu trebuie să sune a bârfă.
VARIANTĂ Demisia, ultima soluţie
Statisticile arată că 60% din cei care aleg să-şi schimbe jobul au ca motiv conflictele cu şefii sau colegii. Când se epuizează toate posibilităţile de bună înţelegere cu şeful şi nimic nu dă roade, este cazul să se schimbe departamentul sau chiar compania. „Şi asta pentru că astfel de şefi consumă timpul şi nervii oamenilor eficienţi, care muncesc pentru companie. Ajunşi la un grad mare de epuizare fizică şi intelectuală, şi cei mai buni angajaţi demisionează“, susţine Mihaela Forgaciu.