Secretul RObotzilor: vindecare prin râs şi "reparare" prin creaţie

Secretul RObotzilor: vindecare prin râs şi "reparare" prin creaţie

"Dacă reuşim să râdem de câteva din defectele noastre ca naţie, îndreptându-le în timp, atunci e foarte bine", spun creatorii seriei de animaţie devenite un succes pe internet.

De câteva luni, de când cei la la "creative Monkeyz" au lansat pe YouTube primele episoade din "RObotzii", seria de animaţie a devenit virală şi a făcut milioane de accesări pe internet. Deşi "urâţei" şi deloc simpatici prin temperament şi limbaj, RObotzii au deja foarte mulţi fani care vor să afle mai multe despre echipa care a creat filmele.

Cei patru creatori şi animatori ai RObotzilor MO şi F.O.C.A. lucrează patru zile pe săptămână pentru crearea fiecărui nou episod şi nu şi-au propus deocamdată niciun punct de oprire, ci doar o pauză pe perioada verii, după cum au precizat în cadrul unui interviu pentru EVZ. EVZ: De unde ideea RObotzilor? A apărut ca orice alt mini-serial "pastilos" de animaţie – în urma presiunilor Ramonei de a "face un serial cu ceva", presiuni care au durat câteva luni bune, şi a unui blocaj inspiraţional soluţionat printr-un duş cald. Blocajul avea ca sursă imposibilitatea găsirii unui concept comic pentru un intro de tutorial – tutorial cu titlul "cum să creezi butoane web". Sub duş, Codin a "măritat" cele două elemente: problema cu intro-ul şi problema cu serialul, introducând în ecuaţie roboţi.

Primul episod, episodul pilot "Tatuaj", a servit ca moment comic la startul tutorialului amintit, dar a fost şi uploadat pe contul de YouTube, pentru a nu lăsa acel canal media vid de conţinut. Mihai a aflat de intro-ul episod pilot după apariţia lui efectivă şi a fost încântat. 2. Cine sunt Mo şi F.O.C.A şi de ce au fost ei botezaţi aşa? Numele de MO a venit primul, cu FOCA a fost ceva mai greu. Îl aveam pe MO, îi ştiam personalitatea (fişa de personaj), la fel şi pe robotul serios şi apatic. În cele din urmă ne gândeam că MO l-ar întreba pe "robotul serios" dacă nu cumva e focă!? (având în vedere că are o expresie de animal acvatic). Şi... a rămas foca. Alte influenţe – un vers de-al lui Ais the Chef: "e Napoca, imi iubesc oraşu cum iubeşte oceanu foca" ; Mihai are un prieten cu porecla asta. Ramoo este cea care a dat sens focii – adică a transformat cuvântul în acronim: Fabricat Original Cu Aluminiu (F.O.C.A.) Pentru generic aveam nevoie de ceva să meargă-n tema cu logo-ul CreativeMonkeyz şi ideea de "comunism răsturnat", aşa că l-am sunat pe Druidul să ne facă imnu-n 8 biţi. L-a facut. Conversaţiile celor doi prieteni nu sunt totdeauna dintre cele mai "ortodoxe" şi, cu toate astea, rolul moralizator este evident. Care a fost, de fapt, intenţia creatorilor atunci când au "născut" RObotzii? V-aţi gândit să oferiţi o alt fel de imagine? Satira, ca gen, are şi această componentă moralizatoare. Noi, însă, nu ne-am propus în mod explicit să tragem semnale de alarmă sociale sau să punem "degetul pe rană" sau "punctul pe i" – pur şi simplu încercam să avem un umor proaspăt, actual, fără a fi politic şi fără a exploata mondenităţile atât de perisabile. Dacă în acest demers reuşim să râdem de câteva din defectele noastre ca naţie, îndreptându-le-n timp, atunci e foarte bine. Ce aţi argumenta în cazul în care cineva v-ar acuza de vulgaritate? Putem fi acuzaţi de vulgaritate. Şi găsiţi vinovaţi. Dar noi folosim vulgaritatea pentru a da dialogului umoristic o nota de autenticitate – nu o folosim ca scop în sine. Să fii vulgar de dragul vulgarului e o prostie – motiv pentru care există auto-cenzura în fiecare episod. E una să înjuri gratuit şi alta să-ţi condimentezi glumele. Fiecare episod începe cu imnul naţional. Spune asta ceva despre intenţia voastră? Despre publicul-ţintă? Incepe cu un imn refăcut, inspirat de cel naţional (care e în cheie minoră), dar într-o cheie pozitivă, veselă, majoră. Publicul ţintă e român. Cine sunteţi voi, Creative Monkeyz? Care este povestea voastră? Echipa este formată din: Codin Sebastian Pop (25 de ani, masterand Studii de Teatru şi Film, Facultatea de Teatru şi Televiziune, UBB Cluj / nickname pe site: Codin), Cordoş Ramona (22 de ani, anul 3 la Facultatea de Arte Plastice şi Decorative, UAD Cluj, secţia Ceramică / nickname pe site: Ramoo), Banea Mihai (24 de ani, master în Publicitate, Facultatea de Ştiinte Politice şi Administrative, UBB Cluj, secţia Comunicare şi Relaţii Publice / nickname pe site: Ficus) şi, noua adiţie la clubul vesel, Cezar Enache (30 de ani, colegul lui Codin la master – cu studii anterioare la Conservator / nickname pe site: Druidul). Toţi suntem din Cluj-Napoca – deşi, Cezar e originar din Vâlcea, iar Mihai a fost strămutat o vreme în Sibiu. Clujul rămâne alma mater.

Ne puteți urmări și pe Google News

Toţi am lucrat în zone profund legate de audio-vizual – televiziune, cinema, publicitate, arte-plastice, design, ca freelanceri sau angajaţi...

Iniţial, urma să ne unim forţele pentru a realiza un site de tutoriale în engleză, dupa o idee mai veche de-a lui Codin – dar, odată cu înregistrarea primului tutorial, a ieşit aproape accidental sloganul "Long live the Creative Monkeyz" – ne-a placut, l-am păstrat, şi în urma multor şedinţe de brainstorming (boeme, la cafele de-un leu sorbite printr-un parc idilic...) şi a lecturării cărţilor lui Seth Godin, Chris Anderson şi Malcolm Gladwell (descoperite de Codin şi devenite lectură obligatorie pentru echipă), CreativeMonkeyz a devenit numele proiectului 100% românesc, de care urma să ne apucăm. Motivaţia era simplă (nu simplistă): pe piaţa autohtonă nu există un site de genul – nu unul bun (după părerea noastră) – şi, în plus, ne doream să împărtăşim şi altora cunoştinţele noastre în diversele programe pe care le învăţasem de-alungul timpului. Ne-am apucat. Fiecare cu secţiunea lui – Codin pe partea de tutoriale, Ramona pe partea de elemente grafice gratuite, Mihai pe partea de galerii inspiraţionale şi diverse ştiri/interviuri din lumea artei digitale/tradiţionale. Din august anul trecut am tot adăugat conţinut, încercând să educăm/delectăm/încantăm/distrăm iubitorii de artă sau amatorii în căutare de soluţii practice, tehnice, raportate la diferitele programe de editare şi creare de conţinut audio-vizual. Cum justificaţi alegerea stemei (o banană şi o cheie franceză pe steaua roşie)? Banana e un fruct extrem de bogat în potasiu şi cum maimuţele mănâncă banane, alegerea a fost firească (în comunism nu prea vedeai banane – acum suntem în epoca abundenţei, iar lucrul acesta trebuie să transpară). Cheia franceză vine din expresia americană "to throw a monkey wrench" – în traducere, ne putem imagina o maimuţă cu o cheie franceză lasată să repare un avion spre exemplu ( cheia franceză duce cu gândul şi la reparaţii). Cele două elemente, plus steaua roşie, vin ca o parodiere a emblemei comuniste - secera şi ciocanul – o vindecare prin râs şi o promisiune de "reparare" prin creaţie. Succesul vostru este evident după miile de accesări pentru fiecare episod postat pe YouTube. Odată cu succesul au apărut şi profitorii, cei care vă fură filmuleţele şi se erijează în creatori ai lor. Aveţi de când să stopaţi fenomenul? Cum? Am plecat de pe YouTube. Pirateria e o cauză, dar nu e singur. Nu suntem nebuni să credem că dacă ne-am "mutat" pe site-ul propriu nu vor mai exista indivizi care să fure şi să re-uploadeze în terţe părţi – însă vom avea un singur loc pe care să fim cât mai “focusaţi", şi anume, site-ul propriu. E greu în trei, recent patru oameni să gestionezi mai multe canale media – şi, efectiv, timpul petrecut completând formulare de copyright infringement era timp luat din munca la serial. Oamenii xerox din generaţia copy/paste vor pune şi acum video-urile pe youtube – acum, o vreme, chiar mai mult decât au făcut-o în trecut ; dar ne aşteptăm la asta.

În timp însă, lucrurile se calmează... câştigăm un fan base stabil, chiar dacă mai restrâns, construit pe respect. Nu avem nevoie de toată lumea, avem nevoie de lumea care ne înţelege şi sprijină iniţiativa noastră de a oferi lumii un serial de divertisment animat, gratuit.

Câte episoade de Robotzi aţi făcut până acum şi ce anume v-ar face să credeţi că este momentul să vă opriţi? În momentul de faţă avem 14 episoade – 13 + pilotul. Fiecare episod este realizat săptămânal. Multă lume credea că suntem o companie de producţie şi ca avem sezoane întregi făcute în avans. Ne-am fi dorit să fie adevărat. Însă realitatea e că lucrăm patru din şapte zile la episodul din fiecare joi. Nu avem în plan un punct clar de oprire – deşi ne-am gândit să facem o pauză firească pe parcursul verii, în care să lucrăm pentru sezonul doi. S-ar putea să o facem, s-ar putea să nu, pentru că nu vrem să ne dezamăgim fanii. De-asemenea, ne gândim să le oferim celor doi RObotzi o carieră stralucită în muzică... şi poate vor lansa un album în vara asta. "Hard to predict the future is!" (Master Yoda). Aveţi de când să le faceţi partenere celor doi RObotzi? Depinde. Ar trebui să-şi facă singuri partenere. Noi nu avem încă un plan în acest sens. Toate episoadele cu RObotzi, în varianta originală, pot fi vizionate AICI. <iframe title="YouTube video player" width="560" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/ZOqNGqX2ByE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>